• Utdanning og arbeidsmarked 1998 

      Szanday, Birgitta; Lødding, Berit (Utdanning og arbeidsmarked;1998, Report, 1998-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en rapportserie fra Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 2000 

      Try, Sverre (Utdanning og arbeidsmarked;2000, Report, 2000-10)
      Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 2002 

      Arnesen, Clara Åse; Sandberg, Nina (Utdanning og arbeidsmarked;2002, Report, 2002-09)
      Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk Institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ...
    • Utdanning og arbeidsmarked mot år 2000 - Del 1 

      Eeg-Henriksen, Fride; Hernæs, Erik; Larsen, Knut Arild (NAVF-melding;1984-4, Report, 1984-04)
      Denne meldingen er første del av rapporteringen fra prosjektet "Utdanning og arbeidsmarked mot år 2000", som har pågått ved Utredningsinstituttet siden 1980. Meldingen har til formål å gi en innføring i prosjektets ...
    • Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne 

      Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan (NIFU-rapport;2017:1, Research report, 2017-01)
      Denne rapporten ser på effekten av en innstramming i støtte til ordinær utdanning for unge med redusert arbeidsevne. Etter innstrammingen fikk færre unge under 26 år tilgang til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ...
    • Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne 

      Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan; Sandsør, Astrid Marie Jorde (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Denne artikkelen undersøker virkninger av utdanning som arbeidsmarkedstiltak for unge med nedsatte arbeidsevner. Fra og med 1. januar 2004 ble nedre aldersgrense for å få støtte til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ...
    • Utdanning uavhengig av bosted og livssituasjon? Sluttrapport for evaluering av tilskuddsordninger for fleksible utdanningstilbud 

      Korseberg, Lene; Wiborg, Vegard; Eide, Thea; Olsen, Dorothy Sutherland; Holtermann, Helge (NIFU-rapport;2022:28, Research report, 2022-12)
      Denne rapporten representerer andre og siste del av en større evaluering av tilskudd til fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible ...
    • Utdanningsforskere og nylig avlagte doktorgrader. En gjennomgang av doktorgrader avlagt i perioden 2008-våren 2011 

      Gunnes, Hebe (NIFU-arbeidsnotat;2011:11, Working paper, 2011-11-25)
      NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet kartlagt doktorgrader avlagt av utdanningsforskere i forbindelse med kartleggingen av ressurser til utdanningsforskning i 2009. Doktorgradsavhandlingene er dernest klassifisert ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2011: Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Rørstad, Kristoffer; Aksnes, Dag W. (NIFU rapport;2013-31, Research report, 2013-08)
      Etter avtale med Kunnskapsdepartementet og Norges forskningsråd har NIFU kartlagt ressurser og resultater innenfor utdanningsforskning. Vi ser på omfanget av ressurser til utdanningsforskning i 2011, sammenlignet med ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2013. Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Rørstad, Kristoffer (NIFU rapport;2015:8, Research report, 2015-06-12)
      NIFU har kartlagt ressurser til utdanningsforskning i 2007, 2009, 2011 og 2013, og denne rapporten er dermed den fjerde i serien. For 2013 er det gjennomført en spørreundersøkelse. Definisjoner og spørsmål i den siste ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2015: Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2017:4, Research report, 2017-04)
      NIFU har for femte gang kartlagt norsk utdanningsforskning. Rapporten gir en oversikt over ressurser til forskning og utviklingsarbeid (FoU) på utdanningsfeltet målt i driftsutgifter og menneskelige ressurser. Vi har ...
    • Utdanningsforskning: Fagdepartementets sektorforskningsansvar 

      Aasen, Petter; Sandberg, Nina; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;15-2007, Research report, 2007-04)
      Kunnskapsdepartementet står overfor to forskningspolitiske hovedutfordringer som følger av departementets dobbeltrolle som forvaltningsorgan for norsk forskning. For det første har departementet en overordnet rolle som ...
    • Utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin 

      Brandt, Ellen; Hovland, Grethe (NIFU skriftserie;1998:15, Research report, 1998-12)
      NIFU gir i denne rapporten en oversikt over utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin, som baserer seg på et spørreskjema utarbeidet og sendt til institusjonene av Sosial- og helsedepartementet. Arbeidet med rapporten ...
    • Utdanningskvalitet i høyere utdanning: noen empiriske eksempler. Resultater fra en undersøkelse blant faglig ansatte våren 2013 

      Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie (NIFU rapport;2014-6, Research report, 2014-04)
      Utdanningskvalitet er et av hovedtemaene i det strategiske forskningsprogrammet "Kvalitet og samspill - UH-sektoren og samfunnet" som NIFU utfører i perioden 2012–2015, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten bygger ...
    • Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning 

      Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter; Dalseng, Carmen From (NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)
      Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ...
    • Utdanningspolitikk og forskning- sluttrapport fra forprosjektet 

      Eide, Kjell (U-notat;1995-17, Report, 1995-09-20)
      Denne rapporten gir en kort oversikt over resultatene av forprosjektet Utdanningspolitikk og forskning. Rapporten er stilet til Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementet. En gjenpart er sendt til Norges Forskningsråd ...
    • Utdanningsstøtte i endring og vekst: En undersøkelse av omleggingen av Lånekassens regelverk, veksten i antallet støttemottakere og økningen i utbetalt støtte i perioden 2001–2004 

      Opheim, Vibeke (NIFU STEP skriftserie;2005-9, Research report, 2005-05)
      Rapporten presenterer resultatene fra prosjektet: “Endringer i utdanningsstøtten”. Bakgrunnen for prosjektet er veksten i antallet støttesøkere og støttemottakere i Lånekassen i løpet av perioden 2001–2004, noe som har ...
    • Utdanningsvalg i overgangen fra ungdomsskole til videregående opplæring. En litteraturgjennomgang 

      Holen, Solveig (NIFU-arbeidsnotat;2014:6, Working Paper, 2014-03-28)
      NIFU har i løpet av januar 2014 gjennomført en oppsummering og gjennomgang av litteratur som omhandler ungdoms valg av utdanning i overgangen fra ungdomstrinnet til videregående på oppdrag fra arbeidsgiverforeningen Spekter ...
    • Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet: Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet 

      Lødding, Berit; Holen, Solveig (NIFU rapport;2012-28, Research report, 2012-07)
      En sentral målsetning med det nye faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet er å redusere feilvalg og frafall i videregående opplæring. I denne rapporten bygger vi i hovedsak på resultater av en omfattende survey til elever, ...
    • Utdanningsvekst og kandidatproduksjon 

      Neset, Tore (U-notat;1996-4, Working paper, 1996)
      Den enorme veksten i studenttallet etter 1988 har medført store endringer i høyere utdanning. De fleste læresteder og utdanningstyper har fått flere studenter og utdanner . langt flere kandidater enn noen gang. Dette notatet ...