Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2682-2701 av 2807
-
Utfordringer ved utviklingsprosesser i klynger. Innsikter og anbefalinger fra forskning om klynger og klyngepolitikk
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:41, Working Paper, 2005-09-20)I arbeidet som pågår internasjonalt med å fremme og utvikle politikk for innovasjon, står begrepene klynge og innovasjonssystem sentralt. Et overordnet perspektiv er å fremme innovasjon og virksomhetsutvikling ved å utvikle ... -
Utholdenhetsprøven - Om opptak til lukkede utdanninger
(NAVF-melding;1984-5, Report, 1984-09)Det er nå omkring 10 år siden opptaksreglene til høyere utdanning ble underkastet nokså store forandringer. Bl.a. fikk ikke-artianere adgang i større grad enn tidligere, og det ble innført et system med tilleggspoeng for ... -
Utlendinger i norsk forskning. En undersøkelse basert på registerdata
(NIFU rapport;2011-30, Research report, 2011-10-25)Til grunn for denne rapporten ligger en særskilt kartlegging av statsborgerskap og innvandringsbakgrunn blant det vitenskapelige personalet ved universiteter og høgskoler og forskerne i instituttsektoren. Kartleggingen ... -
Utlendinger med norsk doktorgrad - hvor blir de av? En undersøkelse basert på registerdata
(NIFU rapport;2013-17, Research report, 2013-04-05)I denne rapporten ser vi på personer med ikke-norsk statsborgerskap som har avlagt en doktorgrad ved norske universiteter og høgskoler. Vi undersøker i hvilken utstrekning de gjenfinnes i norsk arbeidsliv etter avlagt grad. ... -
«…utnytte sine evner og realisere sitt talent»? Læringsutbytte ved innføringen av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;5-2005, Research report, 2005-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP utarbeidet denne statusrapporten om tilstanden i grunnopplæringen anno 2005 med hensyn til gjennomføring og læringsutbytte. Utdanningsdirektoratet har gitt andre miljøer ... -
Utprøving og innføring av ny teknologi i skolen – hva har vi lært?
(Journal article, 2018)Når teknologi skal testes ut og innføres i skolen, hender det ofte at alt ikke går helt etter planen. Men etter hvert er det visse mønstre som avtegner seg og som man kan lære av når man planlegger nye prosjekter. -
Utredningsavdelingens bibliotek. Forslag til inndeling av bøker på fagområder.
(Others, 1967-12-02) -
Utstyr for eksperimentell forskning - situasjonen i norsk medisin og naturvitenskap
(NAVF-melding;1983-4, Report, 1983-05)Denne utredning er laget etter initiativ fra Rådene for medisinsk og naturvitenskapelig forskning i NAVF. Utredningen søker å få fram materiale som illustrerer utstyrssituasjonen og utstyrsbehovene i de norske medisinske ... -
Utstyr for forskning - Situasjonen innen humaniora og samfunnsvitenskap
(NAVF-melding;1985-3, Report, 1985-05)Utredningens hovedsiktemål er å få fram materiale som illustrerer utstyrssituasjonen og utstyrsbehovene i de humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. -
Utvalgsseleksjon og manglende data. Noen metodemessige utfordringer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:48, Working paper, 2006-12)Arbeidsnotatet diskuterer noen metodemessige utfordringer ved håndtering av utvalgsseleksjon og manglende data, spesielt hvordan James Heckman's seleksjonsmodell kan anvendes for dette formålet. Arbeidsnotatet er skrevet ... -
Utvikling av flerkulturell kompetanse i lærerutdanningene, grunnopplæringen og barnehagene : Sluttrapport fra evalueringen av Kompetanse for mangfold
(NIFU-rapport;2018:1, Research report, 2018-02)Kompetanse for mangfold er en satsing som har vært implementert i perioden 2013–2017. Målet for Kompetanse for mangfold har vært at ansatte i barnehager og skoler skal være i stand til å støtte barn, elever og voksne med ... -
Utvikling av nye, forskningsbaserte foretak: Casestudier i marin bioteknologi og mobile kommersielle tjenester
(NIFU STEP-rapport;23-2007, Research report, 2007-06)Denne rapporten er basert på prosjektet ”Barrierer mot kommersialisering av kunnskap” finansiert av Norges Forskningsråd gjennom KUNI-programmet. I prosjektet har hovedfokus vært på kommersialisering og de kompliserte ... -
Utvikling av pedagogisk praksis? Oppfølgingsundersøkelse halvannet år etter gjennomført videreutdanning blant barnehagelærere, lærere og yrkesfaglærere
(NIFU-rapport;2023:8, Research report, 2023-06)Denne rapporten om pedagogisk praksis i ulike lærergrupper nesten to år etter gjennomført videreutdanning er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med oppfølgingsundersøkelsen som presenteres i rapporten, ... -
Utvikling av slagkraftige innovasjonsstrategier i BAE-næringen: Statistikkressurser og statistikkbehov
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:13, Working paper, 2006-04)Formålet med dette notatet er å se på forholdet mellom de statistikkressurser som i dag er tilgjengelige for analyser av bygg-, anleggs- og eiendomsnæringen, og de behovene man har for slike ressurser. Vi skisserer noen ... -
Utvikling og formidling av kunnskap i kommunal helse og omsorg: Evaluering av Utviklingssentre for sykehjem og hjemmetjenester
(Samarbeidsrapport NIBR/NIFU;2015, Research report, 2015-09)Rapporten gir en oversikt over organisering av og aktiviteter som er gjennomført ved Utviklingssentre for sykehjem og hjemmetjenester knyttet til utvikling av tjenestene i kommunal helse og omsorg. Det er gjennomført ... -
Utvikling og fornyelse i NHOs medlemsbedrifter 1998. Del A: Analyser
(STEP Report;3-1999, Research report, 1999-06) -
Utviklingen av det nye NTNU: Rom for alle og rom for fornying? En underveisevaluering av fusjonen.
(NIFU-rapport;2016:22, Research report, 2016-08)1. januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Institusjonenes vedtak om å slå seg sammen skjer med bakgrunn i sentrale politiske ... -
Utviklingen i norsk FoU-innsats
(U-notat;2002-9, Working paper, 2002-11)Dette heftet gir en oversikt over utviklingen i ressursinnsatsen i forskning og utviklingsarbeid (FoU), slik den kommer til uttrykk gjennom nasjonal FoU-statistikk. Utviklingen presenteres i form av tabeller. Det fokuseres ... -
Utviklingen på arbeidsmarkedet for nyutdannede akademikere
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:12, Working Paper, 2005-04)Formålet med dette arbeidsnotatet er å gi et informasjonsgrunnlag om utviklingen i arbeidsmarkedet for nyutdannede kandidater fra høyere utdanning. Notatet retter seg mot planleggere i utdanningssystemet, rådgivere i ... -
Utviklingsavtaler i norsk høyere utdanning : En evaluering av pilotordningen
(NIFU-rapport;2020:21, Research report, 2020-10)I denne rapporten presenterer vi funn fra evalueringen av ordningen med flerårige utviklingsavtaler mellom Kunnskapsdepartementet (KD) og statlige universiteter og høyskoler. En utviklingsavtale er en skriftlig ikke-juridisk ...