Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2615-2634 av 2835
-
Trengsel eller trivsel? - Studentenes bruk og vurdering av universitetenes tilbud
(NAVF-notat;1985-11, Report, 1986-02)I denne første delrapporten fra prosjektet "Studentenes tidsbruk og studieforhold" tar vi opp studentenes bruk og vurdering av studietilbudet. Rapporten bygger på en spørreskjemaundersøkelse foretatt høsten 1984. Prosjektet ... -
Trivsel og innsats: Studenters tilfredshet med lærested og tid brukt til studier. Resultater fra ”Stud.mag.” - undersøkelsene
(NIFU-rapport;1-2002, Research report, 2002-02)Denne rapporten presenterer resultater fra en landsomfattende undersøkelse blant studenter ved norske læresteder. Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid mellom Norsk Gallup institutt og Norsk institutt for studier av ... -
Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL
(NIFU-rapport;2020:10, Research report, 2020-03)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Tverrfaglig forskning – en litteraturgjennomgang
(NIFU Innsikt;2022-4, Others, 2022-04-25)Hva menes med tverrfaglig forskning? Hvilken betydning har institusjonelle forhold for å legge til rette for og styrke den tverrfaglige forskningen? -
Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt ... -
Tverrfaglighet i Norges forskningsråd: En analyse av kodepraksis og suksessrater for tverrfaglige søknader
(NIFU STEP rapport;2009-3, Research report, 2009-01)Utgangspunktet for denne rapporten er studier av tverrfaglighet i våre naboland og en henvendelse fra Norges forskningsråd om muligheten for en studie av tverrfaglighet i Norge. Studien kartlegger grunnlaget for analyser ... -
Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet
(NIFU-rapport;2019:17, Research report, 2019-08)NAV-veileder i videregående skole er en forsøksordning som gjennom tverrsektorielt samarbeid skal bidra til å øke andelen som fullfører videregående opplæring. Formålet med denne rapporten har vært å analysere effekten av ... -
Two coins – one side or Two sides – one coin? Socio-economic research in policy making – An essay on policy learning
(STEP Report;18-2003, Research report, 2003)The paper argues for a need of rethinking the interaction between social science and socioeconomic policy analysis on the one hand and policy making and implementation on the other. The interaction, traditionally conceived ... -
Typologies of Innovation in Small and Medium Sized Enterprises in Norway
(STEP Report;4-1996, Research report, 1996) -
Ulikhet i høyere utdanning: En litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012
(NIFU rapport;2012-32, Research report, 2012-08-23)I hvilken grad har sosial bakgrunn fått endret betydning for valg av høyere utdanning for norske studenter, og for mobilitet i høyere utdanning, i perioden 2002-2012? Innenfor prosjektets rammer har det ikke vært mulig å ... -
Understanding and evaluating research and scholarly publishing in the social sciences and humanities (SSH)
(Journal article; Peer reviewed, 2019-06-28)Internationalization is important for research quality and for specialization on new themes in the social sciences and humanities (SSH). Interaction with society, however, is just as important in these areas of research ... -
Understanding conditions for path development after path exhaustion
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper focuses on path development processes after a sudden path exhaustion. We analyse the decline, the closure and the attempts at the re-orientation of a forestry-based industry agglomeration in Southern Norway, ... -
Understanding forest-based value creation in a regional context
(Chapter, 2020)This chapter explores forest-based value creation in a regional context. Since this book is about the circular economy, I concentrate here on value creation based on valorisation of side streams and residues from forestry ... -
Understanding R&D intensity indicators: Effects of differences in industrial structure and country size
(IDEA Paper Series;14, Working Paper, 1998) -
Understanding R&D performance: A note on a new OECD indicator
(STEP Report;16-1994, Research report, 1994-12) -
Undersysselsetting blant profesjonsutdannede: Situasjonen tre år etter fullført utdanning
(NIFU rapport;2012-44, Research report, 2012-10-08)I denne rapporten setter vi et søkelys på såkalt undersysselsetting, dvs. uønsket deltid, blant personer som fullførte ulike typer profesjonsutdanning våren 2008. Resultatene er basert på en elektronisk spørreskjemaundersøkelse ... -
Undersøkelser av akademisk arbeidskraft. Avvisning av søkere til den høgre skolen høsten 1958
(NAVF-melding;1959-4, Report, 1959)Avvisningsprosenten for gymnaset er over 30 % for Trøndelags-fylkene og for Vestlandsfylkene Møre og Romsdal, Hordaland og Bergen. Dernest kommer fylkene Nordland, Aust Agder, Rogaland, Troms og Oppland som alle har en ... -
Undersøkelser av akademisk utdannet arbeidskraft. Prognose over tilgangen på leger for årene 1960-1970.
(NAVF-melding;1960-1, Report, 1960-03)Norges allmennvitenskapelig forskningsråd har for tiden i gang et utredningsarbeid om tilgangen på og behovet for leger. Dette er en videreføring av den utredning som ble foretatt i 1956 og publisert i "Forskningsrådenes ... -
Undersøkelser av akademisk utdannet arbeidskraft. Tilgangen til akademiske studier høsten 1958.
(NAVF-melding;1958-3, Report, 1958)Når en skal gjøre seg opp en mening om den aktuelle rekrutteringen til studiene, moter en på store vansker ved registreringen av tilgangen til de åpne studier. Dette kommer delvis av studieordningene, og delvis har det ... -
Underveis i videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. Underveisrapport fra prosjektet 'Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse'
(NIFU rapport;2011-19, Research report, 2011-05)Dette er den fjerde underveisrapporten fra delprosjektet Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse innenfor evalueringen. Denne rapporten viser status for implementeringen av ny tilbudsstruktur i videregående opplæring ...