Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2475-2494 av 2835
-
Systemorientering gjennom kompetanseutvikling? Første delrapport fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten
(NIFU-rapport;2016:24, Research report, 2016-10)Dette er første rapportering fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten (SEVU-PPT) som Nordlandsforskning, sammen med Nord universitet, og NIFU gjennomfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. ... -
Søkelys på høyere utdanning i Norge - En del utviklingstrekk med vekt på 1980-tallet
(NAVF-rapport;1991-3, Report, 1991-04)"Studenteksplosjonen", "gjenreising av heltidsstudenten", "studiekvalitet", "forskningens kvalitet og produktivitet", "styring og evaluering". Dette er noen av stikkordene i debatten om våre universiteter og høgskoler, en ... -
Søkelys på studieretten - en undersøkelse av nye examen philosophicum-studenter ved Universitetet i Oslo, høstsemesteret 1993.
(U-notat;1995-2-2, Working paper, 1995-05)Det foreliggende U-notat består av to deler. I del 1 Studiestartvansker - overgangen fra videregående skole til universitet gir vi en analyse av noen av de faglige og sosiale problemer begynnerstudentene opplever i møtet ... -
Søkelys på økonomisk-administrativ utdanning - Studiekvalitet, kompetanseutnyttelse og arbeidsmarkedstilpasning
(Utredningsinstituttet-rapport;1994-6, Report, 1994-08)I løpet av de siste 10-15 årene har det vært sterk ekspansjon i både antall studieplasser og i antall institusjoner som tilbyr økonomisk-administrativ utdanning. Ekspansjonen har vært spesielt sterk innenfor privat sektor ... -
Søkere til høyere utdanning: Endring i søkning, tilbud og opptak 1995 -1999
(NIFU skriftserie;2000:8, Research report, 2000-04)Rapporten omhandler hovedsakelig søkertall i årene 1995 til 1999, og er en videreføring av rapporten Søkning, tilbud og opptak til høyere utdanning i tidsrommet 1993-1997 som omhandlet søkertall for årene 1993 til 1997. ... -
Søkning til høyere utdanning: Hovedmønstre 2000-2012
(NIFU rapport;2013-28, Research report, 2013-06-28)Formålet med denne rapporten er å gi en oversikt over utviklingen i søkingen til høyere utdanning etter år 2000. Problemstillinger vi belyser er innenfor hvilke utdanningsområder veksten i søkningen har skjedd, i hvilke ... -
Søkning, tilbud og opptak til høyere utdanning i tidsrommet 1993–1997
(NIFU skriftserie;1997:30, Research report, 1997-12)Rapporteringen er gjennomført på bakgrunn av prosjektet “Rekruttering og gjennomstrømning”. Prosjektet er et ledd i programvedtaket mellom NIFU og Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF). Bakgrunnen for ... -
Søkningen til allmennutdannende skoler, fag- og yrkesskoler og lukkede studier ved universitetet og høgskoler høsten 1963
(NAVF-melding;1965-3, Report, 1965-04-02)Denne undersøkelse tar sikte på å gi et tallmessig uttrykk for søkerpress og skoletilbud i skoleverket høsten 1963. Undersøkelsen er utført etter oppdrag fra Kirke- og undervisningsdepartementet som i brev av 14. mai 1963 ... -
Søkningen til teknologi- og realfagstudier for Oslo-regionen 2001–2007
(NIFU STEP-rapport;2008-1, Research report, 2008-01)I denne rapporten har vi undersøkt om rekrutteringen til teknologi- og realfagsstudier innen høyere utdanning er blitt styrket i de senere årene for Oslo-regionen, ettersom dette har vært målsettingen med ulike tiltak ... -
Taking scholarly books into account: current developments in five European countries
(Journal article; Peer reviewed, 2016)For academic book authors and the institutions assessing their research performance, the relevance of books is undisputed. In spite of this, the absence of comprehensive international databases covering the items and ... -
TALIS 2018 : Første hovedfunn fra ungdomstrinnet
(Research report, 2019-06)OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2018 er en internasjonal komparativ undersøkelse blant lærere og skoleledere. Studien kaster lys over temaer og forhold som anses som sentrale for undervisning og ... -
TALIS 2018. Flere hovedfunn fra ungdomstrinnet. Andre delrapport fra OECDs internasjonale studie av undervisning og læring
(Research report, 2020-03)Den foreliggende rapporten er den andre nasjonale delrapporten fra TALIS-undersøkelsen i 2018. I denne rapporteringen er det funn om lærere og skoleledere som verdsatte profesjonsutøvere som fremheves. I rapporteringsplanen ... -
TALIS Starting Strong Survey: Første hovedfunn. Kortrapport med oppsummering fra OECDs første internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene
(NIFU-rapport;2019:18, Research report, 2019-12)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
TALIS Starting Strong Survey: Hovedfunn. Andre kortrapport med oppsummering av OECDs internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene
(NIFU-rapport;2020:26, Research report, 2020-11)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehager. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Tap og vinn med samme sinn? En evaluering av det karakterbaserte inntaket til videregående opplæring i Akershus høsten 2004
(NIFU skriftserie;2004-24, Research report, 2004-12)Dette prosjektet om virkninger av det karakterbaserte inntaket til videregående skoler i Akershus er utført på oppdrag av Akershus fylkeskommune. Rapporten er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse til alle elever med ... -
Tapte årsverk - En analyse av arbeidskraftreserven blant sykepleierne
(NAVF-rapport;1992-1, Report, 1992-02)Denne rapporten tar for seg framtidig rekruttering av sykepleiere. Gjennom hele 1980-tallet var det mangel på sykepleiere, og mange stiller spørsmål ved om det på 1990-tallet vil finnes nok sykepleiere til å møte de ... -
Task complementarity in academic work: a study of the relationship between research, education and third mission tasks among university professors
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Professors have multiple responsibilities and tasks. They should contribute to research, teaching and ‘third mission’ activities such as commercialisation of scientific knowledge and industry collaboration. These tasks are ... -
Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Preparing student teachers for a profession that continuously changes in relation to digitalisation is a global challenge. By analysing survey data about how teacher educators (N = 389) report that they prepare their ... -
Teachers’ Learning Activities in the Workplace: How Does Teacher Education Matter?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The ability of teachers to learn and develop at work is important for the quality of their performance and their well-being. However, research has been ambiguous about what factors can improve it. Two reasons for this ... -
Technological infrastructures and innovation policies
(STEP Report;9-1999, Research report, 1999-12)