Show simple item record

dc.contributor.authorVibe, Nils
dc.date.accessioned2020-07-22T08:52:41Z
dc.date.available2020-07-22T08:52:41Z
dc.date.issued1995-12
dc.identifier.isbn82-7218-343-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669844
dc.description.abstractDette er den tredje rapporteringen fra Utredningsinstituttets hovedprosjekt i forbindelse med evalueringen av Reform 94. Som ved tidligere halvårsrapporteringer har vi også denne gangen to hovedsiktemål. For det første: Å gi så rask og presis tilbakemelding som mulig til oppdragsgiver om funn som kan ha betydning for det videre arbeidet med Reform 94. For det andre: Å presentere kunnskap og analyser som er gode bidrag til den helhetlige og forskningsbaserte evalueringen av reformen. De to kravene representerer begge store utfordringer, og de vil i en presset arbeidssituasjon ofte være motstridende. Man skal være rask, presis og relevant to ganger i året, samtidig som det stilles forventninger om forskningsmessig kvalitet. Kapittel 1 i rapporten inneholder en dokumentasjon av det som er det viktigste datagrunnlaget for Utredningsinstituttets hovedprosjekt så langt: elev- og søkerdatabasen som er bygget opp i løpet av det siste året. Denne dokumentasjonen er foretatt først og fremst for å gi oppdragsgiver den kontraktsfestede rapporteringen som er avtalt og skulle egentlig ha foreligget separat. For å spare tid, og fordi en slik dokumentasjon også er av betydning for selve evalueringsarbeidet, har vi valgt åla den inngå i rapporten. Kapittel 2 og kapittel 3 omhandler søkning og inntak til grunnkurs og VK1 for skoleåret 1995-96. Det dreier seg her i første rekke om statistisk dokumentasjon, men det foretas også analyser og beregninger som er relevante for å vurdere hvordan den lovfestede retten til opplæring innfris og hvordan elevtallsutviklingen er, i forhold til det som er beskrevet i Omfangsforskriften. Kapittel 4 har et mer analytisk perspektiv og omhandler fullføring av grunnkurs og overgang til VKl. I kapittel 5 ser vi framover og foretar beregninger av behovet for læreplasser i bedrift fra høsten 1996, samtidig som elevenes langsiktige utdanningsplaner beskrives.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUtredningsinstituttet for forskning og høyere utdanningen_US
dc.relation.ispartofseriesU-notat;1995-18
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEn snubla, en brøt og seks løp videre - Rekruttering og gjennomstrømning i videregående opplæring etter Reform 94en_US
dc.title.alternativeEvaluering av Reform 94: Underveisrapport høsten 1995en_US
dc.typeReporten_US
dc.subject.nsiSamfunnsvitenskapen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal