Show simple item record

dc.contributor.authorTvede, Olaf
dc.date.accessioned2020-07-21T13:22:08Z
dc.date.available2020-07-21T13:22:08Z
dc.date.issued1995-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669805
dc.description.abstractDet har nå i flere år foregått viktig reformarbeid i Norge med stor betydning for doktorgradsopplegg, gjennomføringshyppigheter og gjennomføringstider. Det er en opptatthet av formell forskerutdanning hvor forskerrekrutter kvalitetsvurderes og sertifiseres. En grad med nivå tilsvarende omtrent Ph.D.-nivået ved anerkjente engelske og amerikanske universiteter etterstrebes. Et ønske er en effektiv forskerutdanning, dvs. heltidsordninger hvor gjennomføringshyppigheten er høy, studietiden forholdsvis kort, gjennomsnittsalderen lav og de doktorgradsstuderende svært aktive mens de holder på med sin doktorgrad. Det legges vekt på å prøve å sikre at forskerutdanningen fullføres. Organisert undervisning, kurstilbud, formelle veiledningsordninger og normerte studietider danner grunnlaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUtredningsinstituttet for forskning og høyere utdanningen_US
dc.relation.ispartofseriesU-notat;1995-4
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleForskeropplæring og doktorgrader i 1990-årene: spørsmål og erfaringer fra den internasjonale arenaen_US
dc.typeWorking paperen_US
dc.subject.nsiSamfunnsvitenskapen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal