dc.contributor.author | Edvardsen, Rolf | |
dc.date.accessioned | 2019-06-20T06:22:10Z | |
dc.date.available | 2019-06-20T06:22:10Z | |
dc.date.issued | 1995-06 | |
dc.identifier.isbn | 82-7118-336-6 | |
dc.identifier.issn | 0804-6395 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2601445 | |
dc.description.abstract | De unges motiver ved valg av utdanning og yrke er mange og sammensatte. Enkelte motiver er felles for nesten alle. De fleste ønsker en sikker og varig jobb som skal være interessant og hvor de kan utnytte sine spesielle evner. Gode forhold til kolleger og overordnede vektlegges også av de fleste.
I tillegg er det trekk ved ulike jobber som enkelte tiltrekkes av, andre ikke. Noen kan ønske å arbeide med tall. Andre vil lede og bestemme. Flere gutter enn jenter ønsker å arbeide med maskiner og verktøy, mens flere jenter enn gutter ønsker å arbeide med mennesker. Dette gjenspeiler seg i de unges yrkespreferanser.
Rapporten ser også på sammenhengen mellom fag som en liker best på skolen og yrkespreferanser, samt hvilke karakterer en oppnår i slike fag. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Utredningsinstituttet | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Utredningsinstituttet-rapport;1995-4 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Yrkesvalgmotiver - Resultater fra en undersøkelse om 16- og 18-åringers utdannings- og yrkesplaner i 1991 | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |