dc.contributor.author | Hyllseth, Berit | |
dc.date.accessioned | 2019-06-17T11:34:03Z | |
dc.date.available | 2019-06-17T11:34:03Z | |
dc.date.issued | 1989-04 | |
dc.identifier.isbn | 82-7218-220-3 | |
dc.identifier.issn | 0801-549X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2601017 | |
dc.description.abstract | Rapporten «Nytte og danning - en motsetning?» er Berit Hyllseths hovedoppgave til Cand.sociol.-eksamen våren 1988. Under sitt arbeid med denne oppgaven har hun vært knyttet til NAVFs utredningsinstitutt.
Mye av universitetsdebatten på 1980-tallet har dreiet seg om hvordan universitetene kan bli mer nyttige for samfunnet. Forskningen trekkes i sterkere grad inn som et virkemiddel for økonomisk utvikling, og det er blitt reist krav om at utdanningen i større grad skal tilpasses behovene i arbeidslivet. Samtidig er det allmenn enighet om universitetenes rolle innen grunnforskning og som ivaretaker av en vitenskapelig tenkemåte og kulturelle tradisjoner.
Berit Hyllseth anlegger i sin avhandling et historisk perspektiv på hvordan universitetene befinner seg i skjæringspunktet mellom nytte og danning. Et av hovedpunktene er hvordan disse begrepene endrer innhold i takt med den historiske utviklingen. Avhandlingen kaster lys over en viktig side ved høyere utdanning, og har mange berøringspunkter med NAVFs utredningsinstitutts arbeidsområde. Den mest direkte relevans er med prosjektet «Yrkesretting i høyere utdanning - retorikk eller realitet?», et prosjekt støttet av RSFs program Arbeid og utdanning. Den foreliggende avhandlingen må sees på som en delrapport innenfor dette prosjektet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NAVFs utredningsinstitutt | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NAVF-melding;1989-3 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Nytte og danning - en motsetning? - Universitet og samfunn i et historisk perspektiv | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |