Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 2005
-
Optimism trap? Educational aspirations and outcomes among students with immigrant backgrounds in Norway and Spain
(Peer reviewed; Journal article, 2023)While immigrants and their children display bold educational aspirations, less is known about the relationship between their aspirations and educational outcomes. Using longitudinal survey data on students in upper secondary ... -
Initial Validation of Measures for Interest in Marketing Education.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)To improve the understanding of the drivers of interest, and its impact on other outcomes, researchers and educators need valid and informative measures capturing the different domains of interest. Answering the lack of ... -
Implementation of ambiguous governance instruments in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The article examines how higher education institutions respond to ambiguous governance instruments. A key focus is how ambiguity is tackled in the interpretation and implementation processes. Building on theoretical ... -
Collaborative design of governance instruments in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)There is considerable focus on finding effective governance approaches. This article examines experiences with using more collaborative approaches to developing new governance instruments in the context of higher education. ... -
Mergers, distance, and leadership: Perceptions of different forms of distance to leadership in merger processes
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Mergers in higher education are large-scale, complex organisational change processes seeking to integrate former independent institutions into a new organisational entity. Mergers are often justified by reference to broad ... -
A tudományos folyóiratok, sorozatok és kiadók norvég nyilvántartása
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Forskningsrådets rolle og funksjoner: Oppsummering fra Kunnskapsdepartementets møteserie høsten 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2024:4, Working paper, 2024-02)Dette arbeidsnotatet gir en oppsummering av diskusjonene under Kunnskapsdepartementets møteserie om Forskningsrådets rolle og funksjoner i det norske forskningssystemet. Møteserien ble avholdt høsten 2023, og inngår som ... -
Høyere utdanning for alle? En kartlegging av representasjon, deltakelse og tilgjengelighet i norsk høyere utdanning
(NIFU-rapport;2023:23, Research report, 2023-11)Analysene i denne rapporten er utført i forbindelse med prosjektet Tilgjengelighet i høyere utdanning (TiHU), som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. Formålet med prosjektet har vært å ... -
Innovation and traffic safety: analysis of four Norwegian county authorities
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This study examines the relationships between traffic safety innovations, innovation culture, and safety culture in four Norwegian county authorities three years after a comprehensive structural reform. Following the reform, ... -
Innovation policy, regulation and the transition to net zero
(Chapter, 2023) -
A college on every cape: Gender equality, gender segregation and higher educational expansion
(Others, 2023)The great expansion of highereducational systemsin Western countries in the latter half of the 20thcentury had a profound impact on educational opportunities andis central to understanding the reversal of the gender gap ... -
Arbeidsgiverundersøkelsen 2022: utdanning i et kunnskapsintensivt samfunn. Virksomheters vurderinger knyttet til fagskole-, bachelor- og masterutdannede
(NIFU-rapport;2024:1, Research report, 2024-01)NIFU gjennomførte på oppdrag av Kunnskapsdepartementet den andre nasjonale Arbeidsgiverundersøkelsen. Formålet med undersøkelsen er å belyse arbeidsgivernes perspektiv på nyutdannede med fagskole-, bachelor- og masterutdanning. ... -
Hva er det viktig at Norge prioriterer av energiforskning?
(NIFU Innsikt;2024:1, Others, 2024-02) -
Vurdering og kvalitet i fag- og svenneprøver
(Fafo-rapport;2023:27, Research report, 2023-11)Hvert år går om lag 30 000 personer opp til fag- og svenneprøven i Norge. Det er prøvenemndene som gjør den endelige vurderingen av om en kandidat vil oppnå et fag- eller svennebrev. I prøvenemndene sitter medlemmer med ... -
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2023
(NIFU-rapport;2023:26, Research report, 2023-12)NIFU – Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning – har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Tett på – nye arbeidsmåter og samspill mellom skole, barnehage og PPT: Delrapport 1 fra et modellutprøvingsprosjekt i tre kommuner
(Research report, 2023-11)Denne rapporten er den første forskningsrapporten i pilotutprøvingsprosjektet PPT Tett på. Tett på ble startet opp med finansiering av midler fra Utdanningsdirektoratet, i en oppfølging av Meld.st. 6 (2019-2020). Her ble ... -
Ny rammeplan i SFO : Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO, delrapport 2
(Research report, 2023)Denne rapporten tar for seg innføringen av rammeplanen for SFO og bygger på kvalitative intervjuer og seminararbeid fra syv ulike caser. -
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2
(Research report, 2023)Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis startet opp i 2021. Det gjorde også evalueringen av kompetanseløftet, og dette er den andre delrapporten fra evalueringen. Delrapporten omhandler særlig det ...