Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Author "Kyvik, Svein"
Now showing items 1-20 of 36
-
Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK
Frølich, Nicoline; Wendt, Kaja; Reymert, Ingvild; Tellmann, Silje Maria; Elken, Mari; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Larsen, Even Hellan (NIFU Report;2018:4, Research report, 2018-02)The higher education sector is increasingly important to society and national economies. Recruitment to academic positions, academic career prospects, and working conditions are critical issues in this regard. Importantly, ... -
Byråkratisering av universitetene? Dokumentasion og analyse av administrativ endring
Gornitzka, Åse; Kyvik, Svein; Larsen, Ingvild Marheim (NIFU-rapport;1996-3, Report, 1996-06)I denne rapporten stilles det spørsmål ved om universitetene gjennomgår en byråkratiseringsprosess. Formålet er å undersøke om det har vært en økning i det vitenskapelige personalets administrative byrder, og å klarlegge ... -
Doktorgrader og forskeropplæring: internasjonale erfaringer og perspektiver - En sammenlikning av 9 OECD-land
Tvede, Olaf; Kyvik, Svein (NIFU-rapport;1996-2, Report, 1996-03)Det foregår nå viktige reformer i Norden med stor betydning for forskeropplæring og doktorgradsopplegg. Også andre sentrale OECD-land har interesse i en nordisk sammenheng. Rapporten kaster derfor lys på forholdene i de ... -
Doktorgradsutdanning og karrieremuligheter: En undersøkelse blant to årskull doktorgradskandidater
Kyvik, Svein; Olsen, Terje Bruen (NIFU STEP-rapport;2007-35, Research report, 2007-12)Denne rapporten gir en oversikt over doktorgradskandidatenes karrierer de første årene etter avlagt doktorgrad, samt en oversikt over kandidatenes vurderinger av doktorgradsperioden i lys av deres arbeidslivserfaringer ... -
Endringsprosesser i høyskolesektoren i Vest-Europa
Kyvik, Svein (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:7, Working paper, 2006-01)Foreliggende rapport gir en oversikt over og en analyse av sentrale utviklingstrekk i høyskolesektoren i de vesteuropeiske land. De fleste land har som i Norge slått sammen små profesjonsskoler på regionalt nivå til ... -
Etablering av kandidatundersøkelse blant PhD-utdannede. Opplegg for overvåkning av PhD-kandidatenes arbeidsmarkedstilpasning og karriereutvikling
Kyvik, Svein; Sarpebakken, Bo; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-arbeidsnotat;2013:2, Working Paper, 2013-01-15)Forskerforbundet har gitt NIFU i oppdrag å utarbeide et forslag til og et opplegg for regelmessige spørreundersøkelser blant PhD-utdannede for å kartlegge arbeidsmarkedstilpasning og karrierer. I dette arbeidsnotatet ... -
Evaluering av Ph.d.-rådet – et initiativ til styrket uddannelsesforskning rettet mod folkeskolen
Kyvik, Svein; Prøitz, Tine Sophie; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:17, Research report, 2015-05)Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning ble opprettet i 2011 etter initiativ av Folketinget. I henhold til Globaliseringsavtalen 2011-12 er formålet å styrke utdannelsesforskning rettet mot folkeskolen gjennom utdannelse av ... -
Forskergrupper i universitets- og høgskolesektoren
Kyvik, Svein; Reymert, Ingvild; Vabø, Agnete; Alvsvåg, Aina (NIFU Arbeidsnotat;2-2015, Working Paper, 2015-03)I dette notatet reiser vi spørsmålet om hva etableringen av formelle forskergrupper betyr for kvaliteten på forskningen og utdanningen ved universiteter og høgskoler. Disse gruppene har fått større betydning for organiseringen ... -
Forskningspraksis ved norske universiteter i et internasjonalt perspektiv. En sammenligning av 14 land
Kyvik, Svein; Gulbrandsen, Magnus; Bentley, Peter (NIFU rapport;2011-41, Research report, 2011-11)Denne rapporten sammenligner universitetspersonalets forskningspraksis i Norge og 13 andre land; fire i Europa (Finland, Italia, Storbritannia og Tyskland), to i Nord-Amerika (Canada og USA), tre i Latin-Amerika (Argentina, ... -
Forskningsvilkår ved norske universiteter i et internasjonalt perspektiv: En undersøkelse av 7 land
Bentley, Peter; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;8-2010, Research report, 2010-03)Denne rapporten sammenligner tidsbruk og vurderinger av arbeidsvilkår blant universitetspersonalet i Norge og seks andre land (Finland, Tyskland, Storbritannia, Canada, USA og Australia). Datamaterialet er hentet fra en ... -
FoU-strategi ved statlige høgskoler
Kyvik, Svein (NIFU STEP-rapport;2008-12, Research report, 2008-03)Denne rapporten gir en oversikt over FoU-strategi ved de statlige høgskolene, slik den framstår i de enkelte høgskolenes sentrale strategidokumenter ved utgangen av 2007. Rapporten tar opp tre forhold: I hvilken grad er ... -
Fusjonsutredning for Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund. Statuskartlegging og muligetsstudie
Røsdal, Trude; Kyvik, Svein; Næss, Terje; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2015:41, Research report, 2015-12)På vegne av de tre statlige høgskolene Høgskolen i Bergen, Høgskolen Stord/Haugesund og Høgskulen i Sogn og Fjordane ga Høgskolen i Bergen høsten 2015 NIFU i oppdrag å gjennomføre en fusjonsutredning for disse tre høgskolene. ... -
Gjennomstrømning i doktorgradsutdanningen
Kyvik, Svein; Olsen, Terje Bruen (NIFU STEP rapport;2009-40, Research report, 2009-11)I den siste forskningsmeldingen går det fram at Kunnskapsdepartementet vil ta initiativ til en evaluering av kvaliteten på norsk forskerutdanning. -
HiOA underveis mot strategiske mål? Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus
Lekve, Kyrre; Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Elken, Mari; Røsdal, Trude; Gleinsvik, Audun (NIFU rapport;2014-14, Research report, 2014-04-11)HiOA ønsker en vurdering av i hvilken grad den strukturen som er valgt etter fusjonen i 2011 understøtter høgskolens strategi, profil og egenart. Underveisevalueringen er delt i tre faser. Med denne rapporten presenterer ... -
Høgskolen i Molde og det nye institusjonslandskapet. Fusjon eller fortsatt selvstendighet?
Spilling, Olav R.; Røsdal, Trude; Kyvik, Svein; Næss, Terje; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2016:34, Research report, 2016-11-15)På bakgrunn av de pågående strukturendringer i universitets- og høgskolesektoren har Høgskolen i Molde ønsket å få gjennomført en utredning som klargjør alternative utviklingsmuligheter, og som kan gi høgskolen et ... -
Høgskolen Stord/Haugesund – fusjon, fisjon eller status quo?
Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2011-12, Research report, 2011-03)I denne rapporten har vi vurdert ulike alternativer og valgmuligheter for Høgskolen Stord/Haugesund i et 10-15 års perspektiv. Vi har lagt vekt på å diskutere de mange dilemmaer og utfordringer HSH står overfor i det videre ... -
Høyskolesektorens rolle i utdannings- og forskningssystemet i Vest-Europa
Kyvik, Svein (NIFU STEP-rapport;2007-37, Research report, 2007-12)Foreliggende rapport gir en kortfattet oversikt over høyskolesektorens rolle i utdannings- og forskningssystemet i Vest-Europa med vekt på enkelte land som har en tilsvarende høyskolesektor som i Norge: Finland, Tyskland, ... -
Inre spänningar och framtida utmaningar för peer review
Langfeldt, Liv; Kyvik, Svein (Chapter, 2015)Forskare ägnar mycket tid åt att bedöma forskning, vilket kan leda till rollkonflikter och andra motsättningar. Bland de framtida utmaningarna för peer review finns frågan hur kraven på insyn och samhällsnytta ska kunna ... -
Internasjonalisering av norsk høyere utdanning. Noen utviklingstrekk
Kyvik, Svein; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU arbeidsnotat;2014:2, Working Paper, 2014-02-07)I dette arbeidsnotatet belyser vi noen utviklingstrekk i internasjonaliseringen av norsk høyere utdanning. Det bygger på en stor spørreundersøkelse til faglig ansatte ved universiteter og høgskoler som NIFU foretok i 2013 ... -
Kritisk masse - om forskningsmiljøers størrelse, produktivitet og kvalitet
Kyvik, Svein (NIFU skriftserie;1998:8, Research report, 1998-05)Den foreliggende rapporten gir en oversikt over sentral litteratur om hvilken betydning fagmiljøers størrelse har for produktivitet og kvalitet i forskning og forskerutdanning. Den er utarbeidet på oppdrag fra Högskoleverket ...