Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Title
Now showing items 650-669 of 2009
-
FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge 2017
(Others, 2017-05-31)No: Lommefolderen FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge er en liten tabell- og figursamling med aktuell statistikk om forskning og utviklingsarbeid og FoU-relatert virksomhet. Folderen er ... -
FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge 2018
(FoU-statistikk og indikatorer – forskning og utviklingsarbeid i Norge;, Others, 2018-05-25) -
FoU-statistikk og indikatorer: Forskning og utviklingsarbeid 2019
(Others, 2019-06)NO: Denne tabell- og figursamlingen med FoU-statistikk og indikatorer har utkommet årlig siden 1997. Lommefolderen, samt tallgrunnlaget, er tilgjengelig elektronisk på www.nifu.no/fou-statistiske/fou-statistikk/fou-lomme ... -
FoU-strategi ved statlige høgskoler
(NIFU STEP-rapport;2008-12, Research report, 2008-03)Denne rapporten gir en oversikt over FoU-strategi ved de statlige høgskolene, slik den framstår i de enkelte høgskolenes sentrale strategidokumenter ved utgangen av 2007. Rapporten tar opp tre forhold: I hvilken grad er ... -
Fra 16 til 30: Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002
(NIFU-rapport;2020-2, Report, 2020-09-02)Vi har fulgt nesten 10 000 personer på Østlandet fra de gikk ut av tiende klasse som 16- åringer våren 2002, gjennom videregående og annen utdanning og over i arbeidslivet til de var 30 år gamle i 2016. Vi har studert ... -
Fra lokale ideer til nasjonale løsninger? InnoMed sin rolle for innovasjoner i helse- og omsorgssektoren
(NIFU rapport;2013-48, Research report, 2013-12)Denne rapporten er en evaluering av InnoMed - Nasjonalt kompetansenettverk for behovsdrevet innovasjon i helsesektoren. InnoMed har til formål å bidra til kvalitet og effektivitet i helsesektoren gjennom utvikling av ... -
Fra lærerutdanning til skole: En undersøkelse blant nyutdannede allmennlærere i 2009
(NIFU STEP rapport;32-2010, Research report, 2010-10)Formålet med denne rapporten er å studere nærmere noen av de utfordringer nyutdannede allmennlærere møter både mht å få en lærerjobb og til selve utøvelsen av læreryrket. -
Fra politikk til praksis: En studie av Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning som styringsverktøy
(NIFU Arbeidsnotat;2021:12, Working paper, 2021-09)Dette arbeidsnotatet oppsummerer funn fra en studie av langtidsplanene som styringsverktøy i norsk forsknings- og høyere utdanningspolitikk. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av Norges forskningsråd, som del av grunnlaget ... -
Fra politisk visjon til virkeligheten i klasserommet: Evaluering av virkemidlene i Ungdomstrinn i utvikling. Delrapport 2
(NIFU-rapport;2015:27, Research report, 2015-12)Denne rapporten er delrapport 2 i NIFUs evaluering av satsingen Ungdomstrinn i utvikling. Satsingen er et omfattende utviklingsarbeid i ungdomsskolen over hele landet. Hovedmålet for satsingen er «Motivasjon og mestring ... -
Fra realfagspoeng til realfagsstudier? Om ordningen med poeng for fordypning i realfag i videregående opplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:14, Working Paper, 2005-05)Ordningen med å gi søkere til høyere utdanning poeng for å ha gjennomført valgfrie realfag i videregående opplæring ble innført som en prøveordning i 1998. I dette notatet rapporteres det om søkere til høyere utdanning i ... -
Frafall blant minoritetsspråklige: Om frafall og norsk som andrespråk blant minoritetsspråklige elever i overgangen fra 10. klasse til videregående opplæring
(NIFU skriftserie;2003-29, Research report, 2003-11)Prosjektet Frafall blant minoritetsspråklige elever i videregående opplæring har vært finansiert av Skoleetaten i Oslo kommune. Oppdragsgiveren for dette prosjektet er også med i finansieringen av et prosjekt ved NIFU om ... -
Frafall etter kvalitetsreformen ved Det historisk-filosofiske fakultet NTNU
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:46, Working paper, 2006-12-01)Denne rapporten belyser frafall ved Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU etter kvalitetsreformen, og er basert på registerdata fra Statistisk sentralbyrå. -
Frafall fra universitetet. En undersøkelse av frafall og fullføring blant førstegangsregistrerte studenter ved UiB, UiO og NTNU høsten 1999
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:13, Working Paper, 2005-06)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av frafallet fra universitetene. Undersøkelsen omfatter studenter som begynte studiene ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, og Norges teknisk-naturv ... -
Frafall og gjennomføring i lavere grads studier før og etter Kvalitetsreformen. En sammenlikning mellom begynnerkullene fra 1999, 2003 og 2005
(NIFU rapport;2011-38, Research report, 2011-11)Denne rapporten belyser studiegjennomføringen i lavere grads studier, og spesielt frafall og bytting av lærested. Analysene omfatter tre kull studenter som begynte høsten 1999, 2003 og 2005, og alle kull er oppdatert med ... -
Frafallet har ikke økt
(Journal article, 2013-08-22) -
Framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge i 2070
(NIFU Innsikt;2023-12, Others, 2023-12-18)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge. Laboratoriet ble initiert av og arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon, og ... -
Framtidslaboratorium om den norske lakseoppdrettsnæringen
(NIFU Innsikt;2023-5, Others, 2023-09-09)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et heldags framtidslaboratorium om oppdrettsnæringen arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon. Øvelsen ble gjennomført den 7. september ... -
Framtidslaboratorium om den trebaserte byggebransjen i Norge i 2060
(NIFU Innsikt;2024-6, Others, 2024-05-02)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om den trebaserte byggebransjen i Norge i 2060. Laboratoriet ble initiert av og arrangert i regi av forskningsprosjektet Inno4Tree ved Nordisk institutt ... -
Framtidslaboratorium om kunstig intelligens
(NIFU Innsikt;2022:8, Others, 2022-07)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et halvdags fremtidslaboratorium om kunstig intelligens arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon. Øvelsen ble gjennomført den 4. ... -
Fravær som vekker bekymring: Skoleeieres og skolelederes inntrykk og forståelse av fraværssituasjonen i Skole-Norge
(NIFU-rapport;2023:14, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ...