Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 509-528 av 2005
-
Fast vitenskapelig personale i MNT-fagene ved universitetene: En kartlegging av erstatningsbehov og tilgang på nytt personale basert på registerdata
(NIFU STEP rapport;2009-4, Research report, 2009-02)Denne rapporten belyser erstatningsbehovet for fast vitenskapelig personale i fagområdene matematikk/naturvitenskap og teknologi (MNT-fagene) ved universitetene. -
Fast vitenskapelig personale i MNT-fagene ved universitetene: En kartlegging av erstatningsbehov og tilgang på nytt personale basert på registerdata
(NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ... -
Får elevene den opplæringen de har krav på? Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring
(NIFU-rapport;2016:26, Research report, 2016-09)NIFU har gjennomført en kartlegging av undervisningstimetall med kvalifiserte lærere i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Oppdraget er gjennomført etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Får nyutdannede med høyere grad arbeid i samsvar med sitt utdanningsnivå? Utviklingstrekk 1995–2013
(NIFU-rapport;53-2014, Research report, 2014-12)Det har en tid pågått en debatt om hvorvidt det utdannes for mange med høyere utdanning i Norge, og om det har gått inflasjon i mastergrader. I tilknytning til denne debatten hevdes det også at mastere har «feil» utdanning, ... -
Får vi nok personell til omsorgstjenestene? Sammendrag av Evalueringen av Kompetanseløftet 2015
(Research report, 2012-01)I 2007 lyste Helsedirektoratet ut et oppdrag med å evaluere iverksettingen av Kompetanseløftet 2015 i den første delen av planens virkningstid fram til 2010. Oppdraget gikk til NIFU og NIBR i fellesskap. Underveis i ... -
Felles nordisk forskningsstøtte: Styring og nytte
(NIFU skriftserie;2003-23, Research report, 2003-11)De nordiske landene er knyttet sammen geografisk, med historiske bånd, med parallell utvikling av demokratiske styresett og etter 1945 den nordiske velferdsstaten. Ideen om et nordisk fellesskap kan spenne fra høystemte ... -
Fellespotten i Regionale forskningsfond – status og utviklingsmuligheter
(NIFU-rapport;2016:3, Research report, 2016-03)I denne rapporten presenteres en analyse av den såkalte fellespotten i Regionale forsk-ningsfond. Fellespotten utgjør 15 prosent av de midlene som årlig bevilges til Regionale Forskningsfond, og skal brukes til felles ... -
Fellessurvey II. Kunnskapsløftet. Dokumentasjonsrapport
(NIFU-arbeidsnotat;2011:8, Working paper, 2011-08)NIFU har på oppdrag for Utdanningsdirektoratet gjennomført 12 ulike spørreundersøkelser blant ulike grupper i grunnopplæringen. -
Fem år etter grunnskolen: Kompetanseoppnåelse i videregående opplæring og overgangen til høyere utdanning og arbeid før og etter Kunnskapsløftet
(NIFU rapport;2014-3, Research report, 2014-03)Analysene i denne rapporten er en videreføring av NIFUs evaluering av Kunnskapsløftet basert på oppdaterte data, slik at de to siste grunnskolekullene før reformen og de to første etter kan følges gjennom fem år. -
Finansiering av forskning: En komparativ analyse av ekstern finansiering versus grunnfinansiering i Norden og Europa
(NIFU Innsikt;2024-2, Others, 2024-02-29)Finansiering av forskning handler ikke bare om omfang. Hvordan midlene bevilges har også stor betydning. Dette notatet gir en internasjonal sammenligning av fordelingen mellom ekstern finansiering og grunnfinansiering av ... -
Finansiering av grunnforskning: i Sverige, Danmark, Finland, Nederland og Storbritannia
(NIFU skriftserie;2003-14, Research report, 2003-05)Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet, med sikte på bruk i en bred gjennomgang i departementets regi av ordninger for finansiering av grunnforskning i Norge. -
Finansieringsmodeller for høyere utdanning og deres virkninger: Sammenfatning av et IMHE/OECD prosjekt
(NIFU STEP-rapport;6-2007, Research report, 2007-02)Dette notatet er dels en sammenfatning og dels en videreutvikling av en kommende publikasjon om finansieringssystemer for høyere utdanning og deres virkninger gjennomført under programmet Institutional Management in Higher ... -
Finansieringssystem for fagskoler. Stabilitet og endring
(NIFU-arbeidsnotat;2014:13, Working Paper, 2014-10-03)KD har gitt NIFU i oppdrag å vurdere forslag til ny finansieringsordning for fagskoler og beregning av tilskudd gjennom ny finansieringsordning ut fra det foreløpige forslaget til alternative finansieringsordninger for ... -
Finding the balance between collaboration and autonomy among school nurses in interactions with schools
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In Norway, new national guidelines for school service emphasize the importance of establishing structured collaboration with schools. Nevertheless, few studies have explored the characteristics of such collaboration. The ... -
Finding the right fit or fitting what is found? Contextualising connections between international student mobility and quality in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The political promotion of international student mobility in the Nordic countries is underpinned by claims about its contribution to quality enhancement in higher education. Yet, this link is scarcely elaborated and is an ... -
Finnes det en “universalmedisin” mot frafall? En analyse av universitetenes holdning til og tiltak mot frafall blant studenter
(NIFU STEP-rapport;2008-9, Research report, 2008-02)Denne rapporten ser på frafall i de frie fagene ved universitetene, fra et studentperspektiv og et institusjonsperspektiv. Problemstillingen er tredelt: hva er årsakene til frafall, hva kan lærestedene gjøre og hvilke ... -
Fleksibel opplæring for voksne : En kunnskapsoppsummering
(NIFU-rapport;2020:29, Research report, 2020-12)På oppdrag fra Kompetanse Norge har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over internasjonal og nasjonal forskning om betydningen av ulike dimensjoner i fleksibel opplæring og betydningen av fleksibilitet i opplæringen for ... -
Fleksibelt arbeid blant nyutdannede akademikere
(NIFU-rapport;11-2001, Research report, 2001-12)Denne rapporten fokuserer på betydningen av midlertidig arbeid og deltidsarbeid i overgangen fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet. Midlertidig arbeid og deltidsarbeid defineres av og til som fleksibelt arbeid. Rapporten ... -
Fleksibilitet og valgfrihet i utdanningstilbud: Status for tilskudd til fleksible videreutdanningstilbud og program for fleksible utdanninger høsten 2021
(NIFU Arbeidsnotat;2021:18, Working paper, 2022-01)Dette notatet representerer første del av en større evaluering av midler til fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen er å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible videreutdanningstilbud ... -
Flere endringer i system for måling av ressursbruk til FoU i helseforetakene. Rapport II fra en rådgivende gruppe oppnevnt av RHFenes strategigruppe for forskning
(NIFU-arbeidsnotat;2012:11, Working paper, 2012-12-10)Også i dette arbeidsnotatet følger gruppen opp sentrale problemstillinger i innstillingen fra den opprinnelige arbeidsgruppen som ble nedfelt i Ole Wiig og Anne Husebekk (red.): Videreutvikling av system for måling av ...