Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på dokumenttype "Working Paper"
Viser treff 41-60 av 118
-
Holdninger til nynorsk blant grunnkurselever i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:26, Working Paper, 2005-09)Fra skoleåret 2004-2005 ble det igangsatt forsøk med valgfritt skriftlig sidemål ved ni videregående skoler i Oslo. Forsøket er godkjent av Utdanningsdirektoratet, som satte som forutsetning for godkjenningen at forsøket ... -
Høyere utdanning i Trondheim. Profil, posisjonering og potensial for sammenslåing mellom HiST og NTNU
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:11, Working Paper, 2005-04-20)Etter henvendelse fra ledelsen av Utvalget som utreder en eventuell sammenslåing mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet ved HiST, fikk NIFU STEP i februar 2005 i oppdrag å utrede ... -
I spennet mellom kvalitet og krav til likestilling. En pilotstudie av forskningsmiljøer med relativt høye andeler kvinner
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:8, Working Paper, 2004-11)NIFU STEP fikk sommeren 2004 i oppdrag fra Universitets- og høyskoleavdelingen i Utdannings og forskningsdepartementet å avdekke faktorer av betydning for å rekruttere og holde på kvinner i vitenskapelige stillinger. Lykkes ... -
Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:3, Working Paper, 2016-04)Forord Dette notatet ser nærmere på og diskuterer et utvalg indikatorer som brukes for å måle kvalitet i høyere utdanning i Norge. Utvalget av indikatorer er gjort med utgangspunkt i indikatorer som er viktige for ... -
Innovasjonsforskningen i VRI - status og veien videre. Notat utarbeidet på oppdrag for Norges forskningsråd
(NIFU-arbeidsnotat;2013:1, Working Paper, 2013-01-28)Formålet med dette notatet er å gi en analyse av den tematiske innretningen av innovasjonsforskningen i VRI-programmet og hvordan denne forskningen tematisk er posisjonert i forhold til nasjonal og internasjonal forskning. ... -
Innovations in Nordic value chains for biogas: Maabjerg BioEnergy in Denmark
(Working Paper, 2013-10-07) -
Insentivstrukturen ved universiteter og høgskoler sett i forhold til nasjonale målsettinger for institusjonene
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:8, Working Paper, 2005-01)Formålet med dette problemnotatet til Utdannings- og forskningsdepartementet, Avdeling for analyse og internasjonalt arbeid, har vært å belyse insentivstrukturen ved universiteter og høgskoler sett i forhold til nasjonale ... -
Internasjonale sensorordninger i høyere utdanning. Er erfaringer fra Sverige, Danmark og England relevante for Norge?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:39, Working Paper, 2005-11)Tradisjonelt har man ved eksamen i norsk høyere utdanning alltid brukt eksterne sensorer. I etterkant av Kvalitetsrefomen har imidlertid dette blitt endret. På lavere grad (bachelornivået) er det i dag lærestedene selv som ... -
Internasjonalisering av norsk høyere utdanning. Noen utviklingstrekk
(NIFU arbeidsnotat;2014:2, Working Paper, 2014-02-07)I dette arbeidsnotatet belyser vi noen utviklingstrekk i internasjonaliseringen av norsk høyere utdanning. Det bygger på en stor spørreundersøkelse til faglig ansatte ved universiteter og høgskoler som NIFU foretok i 2013 ... -
International and Sector Mobility in Norway. A register-data approach
(NIFU Working Paper;2014:11, Working Paper, 2014-06)This report is the latest of a series of studies that NIFU has conducted into different dimensions of researcher mobility and its effects. It features the results of a project on researcher mobility in Norway, conducted ... -
Internationalisation policies and international practises in higher education institutions. A case study of five Norwegian higher education institutions
(NIFU STEP Working Paper;2005:23, Working Paper, 2005-10)This report examines internationalisation policies and international practises at higher education institutions. It investigates how the external environment of these institutions influences internationalisation policies ... -
Internationalization of higher education institutions in Northern Europe in the light of Bologna - National and Institutional Case Studies
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:12, Working Paper, 2004-10)This study is the basis for a summary report concerning the internationalization of higher education in the Nordic countries (see NIFU STEP report 8/2004). -
IT Funk-prosjektenes skjebne 1998-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:38, Working Paper, 2005-11)Hovedformålet med denne undersøkelsen er å undersøke faglige og kommersielle resultater av IT Funk prosjekter. -
Kandidatundersøkelsen 2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:3, Working Paper, 2004-08)I 2003 omfattet undersøkelsen alle kandidater med en høyere grad, siviløkonomer fra offentlige læresteder samt et utvalg allmennlærere. Om lag 4 100 kandidater fikk tilsendt spørreskjema. -
Karaktersetting i etterkant av Kvalitetsreformen - endringer i strykprosent
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:36, Working Paper, 2005-11)Rapportens hovedproblemstilling er om det er mulig å identifisere en sammenheng mellom finansieringssystemet og karaktersetting, spesielt med hensyn på stryk. For å undersøke dette blir dels endringer i strykprosent i et ... -
Kompetansebarometer for NHO-bedriftene. Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2014
(NIFU arbeidsnotat;2014:7, Working Paper, 2014-04-10)Dette arbeidsnotatet oppsummerer de første resultatene fra en spørreundersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter. Undersøkelsen bygger på svar fra om lag 5 300 bedrifter av ulik størrelse og fra ulike næringer ... -
Kompetansebehov i Norsk Industri: Resultater fra NHOs kompetansebarometer 2014 for medlemsbedriftene i landsforeningen Norsk Industri
(NIFU arbeidsnotat;2015-6, Working Paper, 2015-03-17)Denne undersøkelsen gir et bilde av kompetansebehovene i norske industribedrifter, uttrykt gjennom svarene fra 673 medlemsbedrifter i landsforeningen Norsk Industri. Disse bedriftene representerer nærmere 50 000 årsverk ... -
Kompetanseheving i utdanningsforskningsmiljøene
(NIFU-arbeidsnotat;2013:5, Working Paper, 2013-02-15)I denne gjennomgangen har vi undersøkt om det er ulikheter i kompetanseutviklingen ved enheter med utdanningsforskning i forhold til om de har mottatt midler fra PFOU og U2020 eller ikke, ved å se på stillingsstrukturen i ... -
Kompetanseinvesteringer i videreutdanning og opplæring i norsk arbeidsliv. Beregninger basert på data fra Lærevilkårsmonitoren koblet mot registerdata
(NIFU-arbeidsnotat;2013:3, Working Paper, 2013-03-05)Formålet med dette notatet er å undersøke omfanget av kompetanseinvesteringer i livslang læring i norsk arbeidsliv, hvor vi med «livslang læring» mener det å delta i minst en av følgende to former for læring: formell ... -
Kompetanseutvikling og kunnskapsorganisering. En evaluering av lederutviklingsprogrammet ved Umeå Universitet
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:15, Working Paper, 2005-06-06)Umeå Universitet har i mange år arbeidet med lederutvikling, der ulike tiltak på dette feltet har vært gjennomført siden begynnelsen på 1990-tallet. Universitetet har en bevisst holdning til å samle erfaringer fra virksomheten ...