Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 319-338 av 2008
-
Elektrobränslen - en kunskapsöversikt
(Intern institutionsbeteckning;85, Research report, 2013-04)De vanligtvis beaktade fossilfria alternativen till dagens olje- och fossilgasbaserade drivmedel i transportsektorn är förnybar el, vätgas och biodrivmedel. De begränsningar, osäkerheter och problem som finns med batterier, ... -
Elektronisk forretningsdrift (EF): Evaluering av BIT-programmet
(NIFU STEP-rapport;1-2007, Research report, 2007-01)Hovedformålet med denne rapporten er å evaluere BIT-programmet og området elektronisk forretningsdrift (EF). Evalueringen skal dels dokumentere effekter av dette programmet, samt å utvikle kunnskapsgrunnlaget på området ... -
Eleven i fokus? En brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning etter enkeltvedtak
(NIFU STEP-rapport;9-2004, Research report, 2004-11)NIFU STEP har på oppdrag for Utdanningsdirektoratet gjennomført en brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning anno 2004. Undersøkelsen har kartlagt og analysert 1) elevers, foreldres og læreres vurderinger av opplæringen ... -
Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående
(NIFU STEP-rapport;2008-45, Research report, 2008-12)Denne rapporten analyserer resultatvariasjon mellom skoler. Data for skoleåret 2004-2005 for fjerde, sjuende og tiende trinn i grunnskolen og for grunnkurset i videregående skole analyseres. Det overordnede spørsmålet for ... -
Elever med null grunnskolepoeng: Tilleggsanalyser av Utdanningsdirektoratets spørringer til Skole-Norge
(NIFU Arbeidsnotat;2021:7, Working paper, 2021-05)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Elevers prestasjonsutvikling - hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater'
(NIFU rapport;2011-35, Research report, 2011-11)Ved å sammenlikne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene, får vi mulighet til å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling (såkalte value-added analyser). Et viktig formål med rapporten ... -
Empirical Research Avenues for Regional Policy Elaboration
(NIFU Working Paper;2017:15, Working paper, 2017-12)This Working Paper presents the findings from an exploratory analysis financed by the FORINNPOL-programme (project no. 271925/O50) and the BIONÆR-programme (project no. 244249) under the Research Council of Norway (RCN). ... -
Empowering professionalism in mission-oriented innovation
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
En evaluering av 'Strategi for fleksibel læring' ved Universitetet i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:52, Working paper, 2006-12)Universitetet i Oslo har siden 2003 hatt en egen strategi for fleksibel læring der bruk av ny teknologi for å støtte og forbedre studentenes læringsutbytte har stått sentralt. Strategiperioden utgår i 2007, og Universitetet ... -
En forskerrolle i endring: Om forskeres identitet, arbeidsvilkår og spenningen mellom kall og karriere
(NIFU-rapport;2021:21, Research report, 2021-11-09)Forskning og forskere utgjør en viktig del av norsk arbeidsliv, og det er en uttalt politisk målsetting at akademiske karrierer skal være attraktive. Denne rapporten belyser forskeres karrierer og karrierebetingelser, ... -
En forskningsbasert følgeevaluering av Høgskulen på Vestlandet : Sluttrapport
(NIFU-rapport;2020:7, Research report, 2020-02)Høgskulen på Vestlandet (HVL) ble etablert 01.01.2017 etter fusjon mellom Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund og er et av flere nye læresteder etablert i etterkant av Strukturreformen ... -
En gjennomgang av Forskningsrådets fagevalueringer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:7, Working Paper, 2004)Dette notatet har tre deler: Første del er en gjennomgang av mer metodiske sider ved fagevalueringene. Andre del er en gjennomgang av evalueringsrapportenes substansielle innhold med særlig vekt på hvilke svakheter ... -
En godkjenningsordning som kan bli nyttig: Evaluering av godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning
(NIFU-rapport;2023:9, Research report, 2023-05)Rapporten evaluerer godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning, som frem til 1. januar 2023 var administrert av NOKUT. Ordningen er i dag administrert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). ... -
En kartlegging av undervisningstilbudet innen immaterielle rettigheter ved norske læresteder
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:29, Working paper, 2006-09)Dette arbeidsnotatet gir en oversikt over undervisningstilbudet innenfor immaterielle rettighet ved norske universiteter og høgskoler i 2005. -
En mangfoldig og universell grunnopplæring? Om hvordan mangfold ivaretas faglig, sosialt og fysisk fra 4. til 8. trinn i grunnskolen
(NIFU STEP rapport;9-2010, Research report, 2010-03)Prosjekttittel for prosjektet har vært Enhetsskolen og universell utforming, og er en undersøkelse av praksis og erfaringer når det gjelder ivaretakelse av mangfoldet i elevmassen i grunnopplæringen. Rapporten er med sin ... -
En norsk forskningsorganisasjon tar form. En oversikt
(NIFU-arbeidsnotat;2013:7, Working Paper, 2013-03)Denne utredningen er ment for kolleger og andre med interesse for en kort oversikt over viktige norske forskningsorganisasjoner i en ekspansiv etterkrigstid. Det er lagt vekt på å belyse organisasjonenes tilkomst og sentrale ... -
En sammenligning av lønnsnivået ved Høgskolen i Ålesund med andre høyere utdanningsinstitusjoner: Lønnsnivå og lønnsutvikling blant ansatte i faglige, tekniske og administrative stillinger.
(NIFU Arbeidsnotat;2014:17, Working Paper, 2015-01-13)Dette arbeidsnotatet presenterer en figur- og tabellsamling med oversikt over lønnsnivå og lønnsutvikling ved Høgskolen i Ålesund, samt et utvalg av andre høyere utdanningsinstitusjoner for perioden 2010-2013. I arbeidsnotatet ... -
”En utdanning du kommer langt med” – maritim utdanning i videregående skoler, fagskoler og høyskoler
(NIFU STEP-rapport;2008-18, Research report, 2008-04)NIFU STEP fikk høsten 2007 i oppdrag av Nærings- og handelsdepartementet, og i samarbeid med Kunnskapsdepartementet, å utrede norsk maritim utdanning på alle nivåer (videregående opplæring, fagskoler, høyskoler). Utredningen ... -
En utydelig innovasjonspolitikk? Norsk innovasjonspolitikk på 2000-tallet
(NIFU STEP rapport;1-2010, Research report, 2009-12-22)Det foreliggende arbeidet er sterkt empirisk orientert. Hovedmålet har vært å gi en systematisk gjennomgang av arbeidet med innovasjonsmeldingen og det politiske ”landskapet” som arbeidet har foregått i. Som ledd i dette ...