Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1389-1408 av 2008
-
På vei mot Innlandsuniversitetet - en vurdering av mulige PhD-program
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:15, Working Paper, 2004-12)Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark har i flere år arbeidet ut fra en visjon om å etablere et "Innlandsuniversitet". Ulike initiativ og tiltak har vært tatt for å realisere dette målet. Det foreløpig siste initiativet ... -
På vei mot integrasjon? Universiteters og høgskolers arbeid med internasjonalisering
(NIFU rapport;2014-44, Research report, 2014-11)Denne studien undersøker sammenhengen mellom institusjonelle strategier og strategier for internasjonalisering på nivåene lenger nede i lærestedenes organisasjon. Studien viser at det er variasjoner mellom planer og ... -
På veien til fagbrev. Analyser av Lærlingundersøkelsen
(Fafo-rapport;2011:28, Research report, 2011-11)Denne rapporten gir et bilde av lærlingenes opplevelse av sitt lærings- og arbeidsmiljø. Rapporten inneholder også vurderinger av undersøkelsen som mål på kvalitet i fagopplæringen. -
Påbygg – et gode eller en nødløsning? En studie av påbygging til generell studiekompetanse i Østfold, Akershus, Buskerud, Rogaland og Nord-Trøndelag skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-2, Research report, 2012-04-17)I denne rapporten presenteres en studie av utdanningstilbudet påbygging til generell studiekompetanse skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av og i de fem fylkeskommunene Østfold, Akershus, Buskerud, ... -
Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
(NIFU-rapport;2022:1, Research report, 2022-01)Denne rapporten tar for seg tematikken pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Temaet studeres gjennom en analyse av tre ulike datakilder: en litteraturstudie, gjennomgang av eksisterende rapporteringsdata ... -
Pedagogisk og faglig kompetanse blant lærere i videregående skole. En kartlegging
(NIFU STEP-rapport;29-2007, Research report, 2007-09)Denne rapporten presenterer resultater fra en omfattende kartlegging av faglig og pedagogisk kompetanse blant lærere i videregående skole. Kartleggingen er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Våren 2007 ... -
Peer Review of the Bulgarian Research and Innovation system. Horizon 2020 Policy Support Facility
(Research report, 2015) -
Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy
(NIFU-rapport;6-2015, Research report, 2015-03)Gjennom flere år har Norge satset aktivt på IKT i skolen: Digital kompetanse har blitt innført som ett av fem kompetanseområder i grunnopplæringen, man har sikret en teknologisk infrastruktur i skolen, og ulike tiltak for ... -
Pensum i høyere utdanning – hvilke læremidler brukes? Kartlegging av praksis i utvalgte fag
(NIFU rapport;2013-29, Research report, 2013-11)På oppdrag av Kopinor har NIFU kartlagt læremidler ved høyere læresteder. Bakgrunnen for oppdraget er at Universitets- og høgskolerådet (UHR), på vegne av institusjonene i universitets- og høgskolesektoren, avtaler med ... -
Pensumlitteratur i høyere utdanning – en undersøkelse av forholdet mellom norsk og engelskspråklig pensumlitteratur i fire grunnfag
(NIFU skriftserie;1998:14, Research report, 1998-09)NIFU har på oppdrag av Den norske forleggerforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk språkråd, Lærebokutvalget for høyere utdanning og Norsk studentunion gjennomført en utredning som belyser ... -
Performance Agreements in Denmark, Ontario and the Netherlands
(NIFU Innsikt;2020-5, Others, 2020-10-18)Several countries have gained experience with some form of performance agreements in higher education. The Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) of the University of Twente has conducted a review of the ... -
Personal Retirement Savings Accounts
(Publin report;D13-2, Research report, 2005) -
Personellsituasjonen i sosialtjenesten og barneverntjenesten
(NIFU-rapport;13-2000, Research report, 2000-08)Bakgrunnen for dette prosjektet er handlingsplanen for sosialtjenestens førstelinje, Kunnskap og brubygging, som Regjeringen la fram i 1998. Kompetanse- og personellrettede tiltak står sentralt i denne planen, og Sosial- ... -
Personlig karriereveiledning på nett? Kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste
(NIFU rapport;2011-21, Research report, 2011-04-30)Rapporten inneholder kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste i Norge. Bakgrunnen har vært at Senter for IKT i utdanningen ønsker å se på mulighetene for å ... -
Phased Implementation: Successful Alignment of Tools of Implementation to Improve Motivation and Mastery in Lower Secondary Schools in Norway
(Chapter, 2014)Is one national implementation strategy better than another given similar conditions? Or: Is choosing an implementation strategy a way of altering its conditions? A Norwegian aphorism says that the forest stands although ... -
PhD education in a knowledge society: An evaluation of PhD education in Norway
(NIFU rapport;2012-25, Research report, 2012-06-21)The aim of the evaluation was to provide a description of the status of PhD education in Norway, following the implementation of the PhD degree in 2003. Moreover, the evaluation was to give an assessment of the performance ... -
Physical sciences in Norway. A bibliometric analysis: Publication and Citations within Physical Sciences in Norway. Journal publishing at the Department of Physics, Univ. of Oslo
(NIFU Skriftserie;2000-3, Research report, 2000-04)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in Physical sciences. The report has two sections. The first section provides a picture of the overall publication activity and the ‘visibility’of Norwegian ... -
Pilotering av lærerspesialistordningen i Oslo 2015-2017 : Sluttrapport basert på data fra spørreundersøkelser til lærerspesialister, deres kolleger og ledere
(NIFU-rapport;2017:27, Research report, 2017-12)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for prosjektet Evaluering av piloteringen av ... -
Plain Building – Plain Sailing? Knowledge exploitation in the building and construction industry. Sluttrapport
(Research report, 2012-06-15)Prosjektet «Plain Building – Plain Sailing? Knowledge exploitation in the building and construction industry» har bidratt til et kunnskapsmessig grunnlag som gjør det mulig å se kunnskapsprosessene i bygging i et nytt ... -
Planners as middle actors in facilitating for city cycling
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The paper explores the knowledge-making and efforts of planners in facilitating cycling in two Norwegian cities with high ambitions for developing more sustainable mobility modes through cycling. Building on empirical data ...