Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1295-1314 av 2005
-
Norwegian Fulbright Grantee Survey
(NIFU STEP Working Paper;2005:21, Working Paper, 2005-06-30)This report presents the findings of a survey covering recipients of Fulbright scholarships in Norway between 1990 and 2005. The main focus of the survey is to shed light on the value and benefits of the scholarship to its ... -
Norwegian participation in the ERASMUS Programme
(NIFU skriftserie;2001-21, Research report, 2001-10)This report is concerned with Norwegian participation in the ERASMUS programme and has been commissioned by the Norwegian Ministry of Education, Research and Church Affairs. The first part of the report comprises a summary ... -
Norwegian Polar Research and Svalbard Research: Publication Analysis
(NIFU Report;2017:6, Research report, 2017-05)Som ledd i en pågående evaluering av norsk polarforskning, har NIFU gjennomført en publiserings- og siteringsanalyse av denne forskningen. Analysen omfatter norsk polarforskning generelt og norsk og utenlandsk forskning ... -
Norwegian polar research, High North research and research in Svalbard : A mapping survey 2018
(NIFU-rapport;2019:24, Research report, 2020-01)This report presents a mapping of Norwegian polar research, High North research and research in Svalbard. The study is carried out by the Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU) as part ... -
The Norwegian vocational college: heterogenous aggregate of intermediate educations, or a parallel pillar to higher academic education?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)For long the Norwegian vocational college was placed in the periphery of general system formation policies in education and remained a residual in technical education, based on praxis values and local support from industry. ... -
Notat om innovasjon i offentlig sektor - til utvikling av kompetansegrunnlaget for VIOS
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:3, Working Paper, 2005-02-16)Bakgrunnen for dette notatet er Norges forskningsråds forslag om et nytt forskningsprogram om 'Verdiskapende innovasjon i offentlig sektor 2005-2016' (VIOS). Målsettingen med dette notatet er å belyse noen tema og ... -
A note on survey methodology: Documentation of data from the Re-structure survey among academic staff spring 2021
(NIFU Working Paper;2021:13, Working paper, 2021-09)This note on methodology describes the questionnaire, sample and data gathering process of a survey conducted by NIFU in connection to the Re-structure project, a four-year project funded by the Research Council of Norway ... -
Ny årsrekord – over 1 600 tok doktorgrad i 2020
(NIFU Innsikt;2021-5, Others, 2021-03-18)1634 personer avla doktorgrad ved norske læresteder i 2020. Dette er 51 flere enn i 2019, eller en økning på 3 prosent. Hele veksten gjelder grader innenfor medisin og helsefag. Gjennomsnittsalderen blant de nye doktorene ... -
Ny rammeplan i SFO : Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO, delrapport 2
(Research report, 2023)Denne rapporten tar for seg innføringen av rammeplanen for SFO og bygger på kvalitative intervjuer og seminararbeid fra syv ulike caser. -
Ny struktur - tradisjonelle mønstre? Om Kunnskapsløftets strukturendringer i det videregående opplæringssystemet, og utforming av tilbud og dimensjonering i fylkeskommunene
(NIFU STEP rapport;2009-28, Research report, 2009-06)Utdanningsdirektoratet har gitt Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) i oppdrag å foreta en evaluering av utdanningsreformen Kunnskapsløftet der temaet skal være strukturendringer, ... -
Nye kilder til data om forskningsaktivitet: Notat til NFRs arbeidsgruppe for bibliometri, 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2023:10, Working paper, 2023-06)Dette arbeidsnotatet omhandler nye kilder til data om forskningsaktivitet. Notatet er utarbeidet som en del av av NIFUs rammeavtale med Norges forskningsråd om analyser og utvikling av indikatorer for det nasjonale forsknings- ... -
Nye konkurranseflater i høyere utdanning: Utfordringer for Nord-Norge?
(NIFU skriftserie;2001-23, Research report, 2001-11) -
Nyutdannede ingeniører - tall fra Kandidatundersøkelsen 2007
(NIFU STEP-rapport;2008-23, Research report, 2008-06)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for NOKUT, og skal være et underlagsdokument i forbindelse med deres evaluering av ingeniørstudiet. I rapporten presenteres hovedfunn fra Kandidatundersøkelsen 2007, der nyutdannede ... -
Nyutdannede kandidaters situasjon på arbeidsmarkedet - betydningen av karakterer i lys av skiftende konjunkturer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:2, Working Paper, 2006-01)Hovedformålet med dette notatet er å undersøke betydningen av karakterer for overgang fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet i lys av skiftende konjunkturer. Vi vil hovedsakelig undersøke effekten av karakterer på ... -
Nyutdannede norske legers tilfredshet med utdanningen i Norge og i utlandet
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Om lag halvparten av norske medisinstudenter utdannes i utlandet. I denne artikkelen viser vi i hvilken grad nordmenn som har studert medisin i utlandet, var tilfreds med utdanningen sin, sammenlignet med dem som har tatt ... -
Nyutdannede samfunnsvitere og humanister i privat sektor. Analyser av Kandidatundersøkelsen
(NIFU-arbeidsnotat;2012:6, Working paper, 2012-11)Samfunnsviterne, akademikerforeningen for samfunnsvitere og humanister, har gitt NIFU i oppdrag å kartlegge rekrutteringen av nyutdannede samfunnsvitere og humanister til privat sektor, på basis av data fra Kandidatundersøkelsen. ... -
Nyutdannedes arbeid innenfor psykisk helsevern
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:4, Working Paper, 2005-02)Et viktig formål med dette arbeidsnotatet er ved hjelp av spørreskjemadata å kartlegge hvorvidt relativt nyutdannede leger, psykologer, sykepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger, vernepleiere og fysioterapeuter begynner ... -
Nyutdannedes regionale tilpasning: En analyse av bosettingsmønster og arbeidsmarkedstilpasning blant nyutdannede kandidater
(NIFU-rapport;7-2003, Research report, 2003-09)Formålet med denne rapporten er å undersøke i hvilken grad nyutdannede kandidater blir værende i den regionen de ble utdannet i, og hva som kan være årsaken(e) til forskjeller mellom læresteder/regioner når det gjelder i ... -
Nyutdannet under en pandemi: Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2020
(NIFU-rapport;2021:10, Research report, 2021-06)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2020. Undersøkelsen omfatter personer som fullførte en mastergrad eller annen høyere grads utdanning våren 2020, samt personer som tok en bachelorgrad ... -
Næringsliv i skolen: Erfaringer med partnerskapsavtaler mellom skoler og bedrifter og synspunkter på organiseringen av prosjektet
(NIFU rapport;2013-6, Research report, 2013-01)Et velfungerende samarbeid mellom skoler og bedrifter kan ha stor verdi både for elever, lærere og personer i bedriftene. I denne rapporten evaluerer vi NHO-prosjektet Næringsliv i skolen (NIS), som tar sikte på å øke ...