Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1165-1184 av 2008
-
Mobilising international student mobility: Exploring policy enactments in teacher education in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article analyses the internationalisation of higher education through the lens of student mobility, by exploring how mobility is realised in contexts that are shaped by different needs, purposes and actors. Drawing ... -
Mobilitet i det norske forskningssystemet i perioden 1989–1995
(NIFU skriftserie;1998:3, Research report, 1998-03)Hensikten med denne rapporten er i første rekke å gi Norges forskningsråd og andre forskningspolitiske aktører (departement, læresteder, politiske organer) et kunnskapsunderlag og et redskap for sitt forskningsstrategiske ... -
Mobility for teacher students or teacher students for mobility? Unravelling policy discourses on international student mobility in the context of teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Forming part of the efforts to internationalise European higher education, international student mobility has become a key activity strongly supported and promoted by policymakers. In particular, the mobility of teacher ... -
Modell for elevtallsutvikling i Oslo voksenopplæring
(NIFU rapport;2014-11, Research report, 2014-01-31)Det er lite som tyder på at elevtallet i voksenopplæring i Oslo kommune (slik elevtallet er definert i denne rapporten) vil endre seg vesentlig de neste to årene. Dette kan bety at den viktigste faktoren som påvirker ... -
Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere
(Working paper, 2017-03)Notatet gjennomgår og drøfter ulike modeller for tilpasset fagopplæring rettet mot voksne innvandrere uten fast tilknytning til arbeidsmarkedet. Oppdragsgiver har vært Arbeids- og velferdsetaten, og oppdraget er uformet ... -
Modelling energy production flexibility: system dynamics approach
(Journal article; Peer reviewed, 2018-09-08)Article shows how system dynamics modelling (SDM) approach could be used in modelling the energy transition towards low carbon energy system. SDM can be used to combine the techno-economic and socio-technical analysis. The ... -
Moderat vekst i nordiske lands FoU-utgifter 2016
(Nordisk nyhetsbrev;2016, Others, 2017-12-21) -
Moderate growth in Nordic R&D expenditure 2016
(Nordic newsletter;2016, Others, 2017-12-21) -
Monitoreringssystem for forskning og innovasjon innen helse og omsorg. Et forprosjekt for å undersøke mulighetene
(NIFU-arbeidsnotat;2014:9, Working Paper, 2014-06-21)I dette forprosjektet undersøkes mulighetene for å etablere et helhetlig monitoreringssystem som kan gi et løpende kunnskapsgrunnlag for prioritering av og satsing på forskning og innovasjon innen helse og omsorg. Dette ... -
More R&D in all Nordic countries
(NIFU Insight;2019-6, Others, 2019-03-03)The Nordic countries invested a total of nearly 410 billion NOK in research and development (R&D) in 2017. In current prices R&D expenditure increased by 27 billion NOK, or 7 per cent, from 2016, and all countries displayed ... -
More R&D in the Nordic countries, but the investments account for a smaller share of GDP
(NIFU Innsikt;2019-22, Others, 2019-12-11)Preliminary figures show that the Nordic region spent more than NOK 433 billion on research and development (R&D) in 2018, about NOK 23 billion more than in 2017 (current prices). This corresponds to a 6 per cent increase. ... -
More than NOK 26 billion on R&D in the higher education sector
(NIFU Innsikt;2020-15, Others, 2020-11-26)The R&D survey shows that Norwegian higher education institutions and university hospitals spent a total of NOK 26.3 billion on research and development (R&D) in 2019. That is NOK 3 billion more than in 2017, or 6 per cent ... -
Mot en kunskapsbaserad forskningspolitik? En jämförande studie av några länder i Europa
(NIFU rapport;2014-43, Research report, 2014-11)Hva kan Sverige lære av hvordan andre europeiske land har organisert sitt arbeid med forskningspolitiske analyser og kunnskapsgrunnlag for forskningspolitikken? Dette er hovedspørsmålet i rapporten, som er skrevet på oppdrag ... -
Motivation for full degree mobility: analysing sociodemographic factors, mobility capital and field of study
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In this paper we have investigated students’ motivations for undertaking a full degree abroad. It examines how motivations can be categorised, and if this varies according to gender, social origin, field of study and ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av kontrafaktisk analyse i forskningsbaserte evalueringer
(NIFU STEP rapport;2009-44, Research report, 2009-11)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av EVA-forum (Nettverk for evaluering i staten) som ved årsskiftet 2008/2009 initierte en studie av bruken av kontrafaktisk analyse i evalueringer i Norge. -
Muligheter ved en fusjon: Utredning av en mulig fusjon mellom Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer
(NIFU-rapport;2016:13, Research report, 2016-05)De to statlige høgskolene Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer ga våren 2016 NIFU i oppdrag å gjennomføre en fusjonsutredning for de to høgskolene. Utredningen består i en mulighetsstudie for å synliggjøre og ... -
Multi-level governance of food waste: Comparing Norway, Denmark and Sweden
(Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Multi-level, multi-actor and multi-issue dimensions of governance of the European Higher Education Area, and beyond
(Chapter; Peer reviewed, 2018)With massification and increasing focus on knowledge as the foundation for inclusive and sustainable social, cultural, political as well as economic development, higher education has become more salient and politicized ... -
Multilingual publishing in the social sciences and humanities: A seven-country European study
(Peer reviewed; Journal article, 2020)We investigate the state of multilingualism across the social sciences and humanities (SSH) using a comprehensive data set of research outputs from seven European countries (Czech Republic, Denmark, Finland, Flanders ... -
Multilingüisme equilibrat en ciència
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Balanced multilingualism in science