Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1025-1044 av 2009
-
Kriterie- og metodegrunnlag for (re)akkreditering av høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:1, Working Paper, 2006)Bakgrunnen for notatet er en henvendelse fra NOKUT med ønske om å få drøftet tolkningsrom og dilemmaer knyttet til å vurdere faglig nivå og dokumenterte resultater i høyere utdanning. Utgangspunktet er at i ”Forskrift om ... -
Kritisk masse - om forskningsmiljøers størrelse, produktivitet og kvalitet
(NIFU skriftserie;1998:8, Research report, 1998-05)Den foreliggende rapporten gir en oversikt over sentral litteratur om hvilken betydning fagmiljøers størrelse har for produktivitet og kvalitet i forskning og forskerutdanning. Den er utarbeidet på oppdrag fra Högskoleverket ... -
Kryssløp fra Vg1 studiespesialisering til alle Vg2 yrkesfag: Foreløpige erfaringer
(NIFU-rapport;2020:27, Research report, 2020-11)Siden 2018 har det eksistert en ordning som gjør det mulig for elever fra Vg1 studiespesialisering å søke seg direkte over til Vg2 yrkesfag. Denne rapporten er basert på en gjennomgang av de foreløpige erfaringer med ordningen. -
Kultur - Retur: Fylkeskommunenes satsinger på kulturbasert næringsutvikling
(NIFU STEP-rapport;4-2007, Research report, 2007-02)Denne rapporten kartlegger satsinger på kulturbasert næringsutvikling i ti fylker. Rapporten studerer hvilke type prosjekter som er sentrale innen feltet kultur og næring i fylkene og hva slags tenking og strategier som ... -
Kunnskap i system: En kartlegging av kunnskapsfunksjonen på det arbeids- og velferdspolitiske området i Sverige, Danmark og Canada
(NIFU rapport;2013-47, Research report, 2013-11-22)Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Arbeidsdepartementet, og skal inngå som grunnlag i departementets vurdering av hvordan man best kan organisere oppsummering, formidling og bruk av kunnskap på det arbeids- og ... -
Kunnskap og kvalitet i ny kontekst: Sluttrapport fra Kunnskapsdepartementets strategiske forskningsprogram 2009–2011
(Research report, 2012)Kunnskapsdepartementet lyste i 2008 ut et strategisk forskningsprogram for å undersøke sentrale utviklingstrekk i universitets- og høgskolesektoren. Utlysningen adresserte en lang rekke temaer, under to hovedtemaer: ... -
Kunnskap om tiltak for å øke kompetansen på vold og overgrep blant offentlig ansatte : En litteraturgjennomgang
(NIFU-rapport;2020:9, Research report, 2020-03)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har NIFU utført en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering av forskning knyttet til tiltak for å øke kompetansen på vold og overgrep blant offentlig ansatte i ulike ... -
Kunnskapens kognitive og sosiale strukturer: En teoretisk og empirisk studie av fagforskjeller ved universitetene
(NIFU-rapport;8-2001, Research report, 2001-11)Forskjeller mellom fagområder er et tema som har vært på den internasjonale agendaen i studier av høyere utdanning i lang tid. Konsekvensene av disse forskjellene har imidlertid i liten grad vært gjenstand for empiriske ... -
Kunnskapens pris – regnskapets time? Iverksetting av mål- og resultatstyring i norske universiteter
(NIFU STEP-rapport;5-2004, Research report, 2004-08)Med denne rapporten publiserer NIFU STEP Nicoline Frølichs doktorgradsavhandling om iverksetting av mål- og resultatstyring ved norske universiteter. Avhandlingen ble forsvart for dr.polit.-graden ved Universitetet i Bergen ... -
Kunnskapsgrunnlag og faglige perspektiver for en studie av kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Rapport 1 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
(Fafo-rapport;2012:46, Research report, 2012-05)Dette er første rapport fra prosjektet "Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen". Rapporten er ikke basert på ny forskning eller nye data, men er tenkt som en introduksjon til forskningsfeltet og prosjektet. Den ... -
Kunnskapsløftet som styringsreform - et løft eller et løfte? Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen
(NIFU rapport;2012-20, Research report, 2012-05-29)Innføringen av et nytt styrings- og forvaltningssystem var en sentral del av og en forutsetning for reformen. Hovedformålet med prosjektet er å undersøke om det nye styrings- og forvaltningssystemet fungerer i tråd med ... -
Kunnskapsløftet – tung bør å bære? Underveisanalyse av styringsreformen i skjæringspunktet mellom politikk, administrasjon og profesjon
(NIFU STEP rapport;2009-42, Research report, 2009-11)Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å gjennomføre et ... -
Kunnskapsmessig infrastruktur - utviklingstrekk i høyere utdanning, forskning og arbeidsmarked
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:13, Working Paper, 2004-11)I forbindelse med samarbeidsprosjektet "Konkurranseregioner i polysentriske rom" for Kommunal og regionaldepartementet har NIFU STEP fått i oppdrag å utrede den kunnskapsmessige infrastrukturen i Norge med vekt på geografisk ... -
Kunnskapsoppsummering kompetansebehov og grønn omstilling
(NIFU-arbeidsnotat;2022-9, Working paper, 2022-10) -
Kunnskapsreiser - Innblikk og overblikk fra NIFUs historie 1969-2019
(Book, 2019-12)I mer enn 50 år har NIFU gjennom statistikk, utredninger og forskning bidratt til en mer kunnskapsbasert politikk nasjonalt og internasjonalt. Denne boken gir noen riss av institusjonshistorien og faghistorien på et utvalg ... -
Kunnskapsreiser. Innblikk og overblikk fra NIFUs historie 1969-2019
(Book, 2019-06)I mer enn 50 år har NIFU gjennom statistikk, utredninger og forskning bidratt til en mer kunnskapsbasert politikk nasjonalt og internasjonalt. Denne boken gir noen riss av institusjonshistorien og faghistorien på et utvalg ... -
Kunnskapssenteret. Seksjon for velferdstjenester. En underveisvurdering
(NIFU-arbeidsnotat;2013:11, Working Paper, 2013-04-25)Denne underveisevalueringen av Seksjon for velferdstjenester ved Kunnskapssenteret for helsetjenester er utført på oppdrag av Kunnskapssenteret. Hensikten med evalueringen er å komme med innspill til det videre arbeid med ... -
Kunstaktiv ungdom på internett: Evaluering av nettstedet www.Trafo.no
(NIFU STEP-rapport;1-2005, Research report, 2005-01)Denne rapporten omhandler de tre første årene av prosjektet Trafo.no, et fireårig utviklingsprosjekt med formål å utvikle en internettbasert tjeneste for ung kunst og unge kunstnere i alderen 16–22 år. Prosjektet er ... -
Kunstig intelligens: Supplement eller erstatning for kunnskapsoppsummeringer?
(NIFU Innsikt;2024-4, Others, 2024-04-24)Ny teknologi gjør det mulig å effektivisere og automatisere deler av forskningsprosessene. Det gjelder også arbeidet med å syntetisere resultater fra forskning, såkalt kunnskaps-oppsummering. Digitale verktøy som kunstig ... -
Kvalifisert for bygging? En studie av hvordan arkitekter og sivilingeniører i byggfag utdannes og kvalifiseres for arbeid i byggeprosjekter
(NIFU rapport;2011-18, Research report, 2011-02)Denne rapporten tar for seg profesjonsutdanningen for arkitekter og sivilingeniører innenfor byggfag, og hvordan disse utdanningene kvalifiserer for bygging. Prosjektet ser på hvordan relevansen av utdanningene vurderes ...