Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Subject "Læringsmiljø"
Now showing items 1-8 of 8
-
Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående
(NIFU STEP-rapport;2008-45, Research report, 2008-12)Denne rapporten analyserer resultatvariasjon mellom skoler. Data for skoleåret 2004-2005 for fjerde, sjuende og tiende trinn i grunnskolen og for grunnkurset i videregående skole analyseres. Det overordnede spørsmålet for ... -
Elevers prestasjonsutvikling - hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater'
(NIFU rapport;2011-35, Research report, 2011-11)Ved å sammenlikne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene, får vi mulighet til å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling (såkalte value-added analyser). Et viktig formål med rapporten ... -
God trivsel, middels motivasjon og liten faglig medvirkning: En analyse av Elevinspektørene 2004
(Skriftserie;2005-4, Research report, 2005-02)Denne rapporten inneholder analyser av den nettbaserte spørreskjemaundersøkelsen Elevinspektørene. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2004, og kartlegger oppfatningen av læringsmiljøet blant elever på sjuende og tiende ... -
"Hvis noen forteller om mobbing..." Utdypende undersøkelse av funn i Elevundersøkelsen om mobbing, urettferdig behandling og diskriminering
(NIFU rapport;2010-48, Research report, 2010-12)Denne rapporten skal bidra til å forklare forskjeller mellom skoler når det gjelder andeler av elevene som over tid har rapportert om mobbing, urettferdig behandling eller diskriminering i Elevundersøkelsen. I hvilken grad ... -
Jakten på kvalitetsindikatorene. Sluttrapport fra prosjektet ‘Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen’
(NIFU rapport;2013-23, Research report, 2013-05-22)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen». Prosjektet er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og startet opp i begynnelsen av 2010. I løpet av de vel tre årene ... -
På veien til fagbrev. Analyser av Lærlingundersøkelsen
(Fafo-rapport;2011:28, Research report, 2011-11)Denne rapporten gir et bilde av lærlingenes opplevelse av sitt lærings- og arbeidsmiljø. Rapporten inneholder også vurderinger av undersøkelsen som mål på kvalitet i fagopplæringen. -
Resultater fra en spørreundersøkelse blant elever og lærere på 9. trinn og i videregående trinn 1. Delrapport 4 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'
(NIFU rapport;2012-37, Research report, 2012-11-27)Dette er fjerde delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'. Hensikten med rapporten er å undersøke elevers læringssituasjon på skolen og i klasserommet. Rapporten tar utgangspunkt i funn fra ... -
Resultater fra TALIS 2013. Norske funn fra ungdomstrinnet i internasjonalt lys
(NIFU-arbeidsnotat;2014:10, Working Paper, 2014-06)OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2008 var den første større internasjonale komparative undersøkelse blant lærere og skoleledere som kastet lys over temaer og forhold som anses som sentrale for god ...