Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på dokumenttype "Research report"
Viser treff 661-680 av 1046
-
Næringsrettet høgskolesatsing – nHS: Erfaringer og vegen videre
(NIFU skriftserie;2004-17, Research report, 2004-05)«næringsrettet HøgskoleSatsing – nHS» er en del av programmet Mobilisering for FoU-relatert innovasjon – MOBI, Norges forskningsråd. -
Offentlig eller privat sektor? Endrede relasjoner for nyutdannede med høyere utdanning
(NIFU-rapport;2008-14, Research report, 2008-02)På tross av den kraftige veksten i rekrutteringen til høyere utdanning de seneste tiårene, synes offentlig sektor allikevel å ha fått et rekrutteringsproblem når det gjelder mange typer av høyt utdannet arbeidskraft. Lav ... -
Og hvem stod igjen…? Sluttrapport fra prosjektet Gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999–2001
(NIFU STEP-rapport;14-2007, Research report, 2007-04)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Gjennomstrømning i videregående opplæring for kullene som startet i videregående opplæring 1999, 2000 og 2001», som NIFU STEP har utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet ... -
Ole Bull Akademiet: En gjennomgang av kursvirksomheten
(NIFU skriftserie;2003-20, Research report, 2003-08)NIFU har på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet gjennomgått kursvirksomheten ved Ole Bull Akademiet. -
Om å foregripe forandringer: faglige og organisatoriske utviklingsprosesser i et framtidig ”Innlandsuniversitet”
(NIFU skriftserie;2002-19, Research report, 2002-09)Høsten 1999 startet arbeidet med forprosjektet Innlandshøgskolen i Hedmark og Oppland. Prosjektet hadde sin bakgrunn i arbeidet med et utvidet regionalt utviklingsprogram for Hedmark og Oppland, og gjennom det oppfølging ... -
Om kapasitetsutviklingen for teknologifag og realfag i høyere utdanning: en studie av førstegangssøkere
(NIFU STEP-rapport;2008-15, Research report, 2008-04)Hovedformålet med denne rapporten er å undersøke hvordan søkningen til teknologifag og realfag innenfor høyere utdanning har utviklet seg i perioden 2001-2007, og i hvilken grad kvalifiserte søkere mottar tilbud om slik ... -
Om norsk deltakelse i CERN
(NIFU skriftserie;1997:14, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i CERN. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norskdeltakelse i de store internasjonale forskningsorganisasjonene ESA, ... -
Om norsk deltakelse i EMBL - European Molecular Biology Laboratory
(NIFU skriftserie;1997:13, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i EMBL. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store internasjonale forskningsorganisasjonene ... -
Om norsk deltakelse i ESA - European Space Agency
(NIFU skriftserie;1997:16, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i ESA, dvs. ESAs obligatoriske vitenskapsprogrammer. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store ... -
Om norsk deltakelse i ESRF - European Synchrotron Radiation Facility
(NIFU skriftserie;1997:15, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i European Synchrotron Radiation Facility (ESRF). Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store ... -
Om norsk deltakelse i europeisk big science - CERN, ESA, EMBL, ESRF og OECD Halden Reactor Project
(NIFU skriftserie;1997:18, Research report, 1997-06)Denne rapporten foretar en forskningsstrategisk utredning av norsk deltakelse i de internasjonale forskningsorganisasjonene CERN1, ESA2, EMBL3 og ESRF4, samt OECD Halden Reactor Project (også kalt "Haldenprosjektet", eller ... -
Om OECD Halden Reactor Project
(NIFU skriftserie;1997:17, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i det som på engelsk kalles OECD Halden Reactor Project (heretter forkortet til OECD HRP). Rapporten inngår som en delutredning i en ... -
Om ungdoms valg av realfag i videregående opplæring
(NIFU skriftserie;1999:5, Research report, 1999-09)Hensikten med denne rapporten er å belyse valg av realfag versus ikke valg av realfag blant elever i videregående opplæring. Rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Arbeidet ... -
On innovation in the public sector – today and beyond
(Publin report;D20, Research report, 2005-12) -
On the differences between public and private innovation
(Publin report;D9, Research report, 2005) -
Open innovation in Europe: effects, determinants and policy
(Research report, 2011) -
Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?
(NIFU-rapport;51-2014, Research report, 2014-12)Prosjektet, som har vært finansiert av Utdanningsdirektoratet, tar for seg opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen, deres organisering, deres økonomi og deres rolle i fagopplæringssystemet. Rapporten er et ledd i ... -
Opplæringstilbud på mellomnivå
(NIFU skriftserie;1999:3, Research report, 1999-10)NIFU gir i denne rapporten en oversikt over ulike opplæringstilbud som ikke går inn under opplæringsloven, universitets- og høgskoleloven eller privathøgskoleloven. Det er altså opplæring i «rommet» mellom disse lovene som ... -
Opprykk til professor: Kompetanse eller konkurranse?
(NIFU-rapport;4-2003, Research report, 2003-07)Denne rapporten drøfter erfaringene med den såkalte professoropprykks-ordningen – dvs muligheten for førsteamanuenser og høgskoledosenter til å søke om opprykk til professor på grunnlag av kompetanseerklæring. Reformen ble ... -
Opptak til høyere utdanning : En studie av konsekvensene av kvote og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærer-utdanning
(NIFU-rapport;2020:4, Research report, 2020-03)Denne rapporten tar for seg det norske opptakssystemet til høyere utdanning og særlig hvordan karakterer og tilleggspoeng virker inn på opptak. Fire fagområder har vært i fokus: profesjonsutdanning i medisin og psykologi, ...