Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på emneord "Videregående"
Viser treff 21-40 av 45
-
Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV
(NIFU rapport;2013-42, Research report, 2013-11)Ny GIV er en samlebetegnelse på flere elementer innenfor en nasjonal dugnad initiert av Stoltenberg II-regjeringen for å redusere frafallet og få flere ungdommer til å fullføre og bestå videregående opplæring. Denne ... -
Jobb å få? Om overgang til arbeid for personer som har vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus i årene 2009-2012
(NIFU rapport;2014-19, Research report, 2014-06-30)I denne rapporten presenteres en populasjonsstudie av 347 personer som har vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus 2009-2012 og deres overgang til arbeidsmarkedet etter endt utdanning. Denne populasjonen ... -
”Lese det, lære det, ja! Men å skrive det? Nei, det vil vi ikke”: Evaluering av forsøk med valgfritt skriftlig sidemål i Oslo
(NIFU STEP-rapport;2007-33, Research report, 2007-11)NIFU STEP har fått i oppdrag fra Oslo kommune, Utdanningsetaten å utføre en forskningsbasert evaluering av forsøket med valgfritt sidemål, som ble gjennomført ved ni videregående skoler i Oslo i tidsrommet 2004 – 2007. ... -
Ny struktur - tradisjonelle mønstre? Om Kunnskapsløftets strukturendringer i det videregående opplæringssystemet, og utforming av tilbud og dimensjonering i fylkeskommunene
(NIFU STEP rapport;2009-28, Research report, 2009-06)Utdanningsdirektoratet har gitt Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) i oppdrag å foreta en evaluering av utdanningsreformen Kunnskapsløftet der temaet skal være strukturendringer, ... -
Og hvem stod igjen…? Sluttrapport fra prosjektet Gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999–2001
(NIFU STEP-rapport;14-2007, Research report, 2007-04)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Gjennomstrømning i videregående opplæring for kullene som startet i videregående opplæring 1999, 2000 og 2001», som NIFU STEP har utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet ... -
På vei mot fagskoler? En kartlegging av privatskolemarkedet
(NIFU STEP-rapport;17-2007, Research report, 2007-05)NIFU STEP gir i denne rapporten en oversikt over ulike yrkesrettede utdanningstilbud med studieavgifter fra private skoler. Fokus er på utdanninger som ikke reguleres av Opplæringsloven, Lov om frittstående skoler, Lov om ... -
Påbygg – et gode eller en nødløsning? En studie av påbygging til generell studiekompetanse i Østfold, Akershus, Buskerud, Rogaland og Nord-Trøndelag skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-2, Research report, 2012-04-17)I denne rapporten presenteres en studie av utdanningstilbudet påbygging til generell studiekompetanse skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av og i de fem fylkeskommunene Østfold, Akershus, Buskerud, ... -
Pedagogisk og faglig kompetanse blant lærere i videregående skole. En kartlegging
(NIFU STEP-rapport;29-2007, Research report, 2007-09)Denne rapporten presenterer resultater fra en omfattende kartlegging av faglig og pedagogisk kompetanse blant lærere i videregående skole. Kartleggingen er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Våren 2007 ... -
Progresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:9, Working paper, 2006-03-15)I dette notatet vil studieprogresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæringen i videregående undersøkes. Personene som inngår i undersøkelsen er de som begynte på et grunnkurs høsten 2000 og som seinere er registrert ... -
Seks år etter: Om kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring og overgang til arbeid og høyere utdanning for det første Reform 94-kullet
(NIFU-rapport;3-2002, Research report, 2002-04)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Læringssenteret, og er en del av videreføringen av evalueringen av Reform 94. Datamaterialet som ligger til grunn for rapporten, er samlet inn gjennom et spørreskjema til elever ... -
Skolekvalitet i de videregående skolene i Østfold. En analyse og drøfting av skolebidragsindikatorer og mål på skolekvalitet for skolene i Østfold fylkeskommune
(NIFU-arbeidsnotat;2016:7, Working paper, 2016-06-29)I dette notatet har vi sett på tallene for Østfold i rapporten om skolekvalitet i videregående skole fra SØF (Senter for økonomisk forskning). Vi har vist hvordan tallene er beregnet så langt det er mulig på grunnlag av ... -
Stayere, sluttere og returnerte: Om 9756 ungdommer på Østlandet og deres karriere i videregående opplæring frem til midten av det tredje skoleåret
(Skriftserie;2005-6, Research report, 2005-04)Dette er tredje underveisrapport i prosjektet ’Bortvalg og kompetanse’. Prosjektet gjennomføres av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. -
Strukturer og konjunkturer: Evaluering av Kunnskapsløftet. Sluttrapport fra prosjektet "Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring"
(NIFU rapport;2012-26, Research report, 2012-09)Prosjektet "Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse" innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet har hatt to hovedproblemstillinger. For det første: Hvordan blir endringene i tilbudsstrukturen i videregående ... -
Underveis i videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. Underveisrapport fra prosjektet 'Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse'
(NIFU rapport;2011-19, Research report, 2011-05)Dette er den fjerde underveisrapporten fra delprosjektet Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse innenfor evalueringen. Denne rapporten viser status for implementeringen av ny tilbudsstruktur i videregående opplæring ... -
Ungdom med innvandrerbakgrunn i norsk utdanning. Et dokumentasjonsnotat
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:34, Working Paper, 2005-09)Dette notatet viser at bildet av minoritetsungdom i norsk utdanning er mangfoldig. Notatet omhandler deltaking i videregående opplæring, karakterer, fullføring av videregående opplæring og overgang til høyere utdanning, ... -
Utdanning lønner seg: Om kompetanse fra videregående og overgang til utdanning og arbeid ni år etter avsluttet grunnskole 2002
(NIFU rapport;2014-1, Research report, 2014-02)I perioden 2002-2007 fulgte vi nesten 10000 ungdommer på Østlandet ut av grunnskolen inn i, gjennom og ut av videregående opplæring i prosjektet Bortvalg og kompetanse. Vi har nå undersøkt hvordan det har gått med disse ... -
Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet: Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU rapport;2012-28, Research report, 2012-07)En sentral målsetning med det nye faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet er å redusere feilvalg og frafall i videregående opplæring. I denne rapporten bygger vi i hovedsak på resultater av en omfattende survey til elever, ... -
Valg og bortvalg: Om valg av studieretning i og bortvalg av videregående opplæring blant 16 åringer i 2002. Første delrapport i prosjektet Bortvalg og kompetanse
(NIFU skriftserie;2003-5, Research report, 2003-03)Dette prosjektet om bortvalg av og kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring gjennomføres av NIFU for sju av de åtte fylkene i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. ... -
Videregående opplæring - tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier?
(NIFU rapport;2013-50, Research report, 2013-12)Formålet med dette prosjektet er å belyse om det er samsvar mellom den kompetansen elevene får i videregående opplæring og de kompetansekravene de møter i henholdsvis arbeidsliv og høyere utdanning. Resultatene viser blant ... -
Videregående opplæring gjennom ti år blant jenter og gutter, minoritet og majoritet: Progresjon, søkemønster og tilgang til læreplasser
(NIFU skriftserie;2003-36, Research report, 2003-12)Denne rapporten er en underveisrapportering fra et prosjekt NIFU utfører på oppdrag for Læringssenteret om elevers valg og gjennomstrømning i videregående opplæring. I prosjektet følger vi elever om startet i videregående ...