Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Author "Aamodt, Per Olaf"
Now showing items 81-92 of 92
-
Studiemobilitet til og fra Universitetet i Oslo
Aamodt, Per Olaf (NIFU skriftserie;2002-10, Research report, 2002-04)Studiegjennomføring, studiefrafall og studiemobilitet er et område som NIFU forsøker å overvåke og analysere. I 2001 laget vi to rapporter om dette temaet: ”Studiegjennomføring og studiefrafall, en statistisk oversikt” ... -
Studiesituasjon og studentøkonomi. Norske resultater fra den europeiske studentundersøkelsen Eurostudent IV
Arnesen, Clara Åse; Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2011-33, Research report, 2011-09-01)Denne rapporten er den norske rapporteringen fra Eurostudent IV. Eurostudent er en europeisk studentundersøkelse som samler inn sammenlignbare data om sosiale og økonomiske vilkår for studenter i høyere utdanning. Prosjektet ... -
Styrt eller søkerstyrt? En undersøkelse av hvordan universiteter og høyskoler dimensjonerer sine studietilbud
Høst, Håkon; Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Lyby, Lars (NIFU-rapport;2019:15, Research report, 2019-08)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU kartlagt hvordan universiteter og høgskoler dimensjonerer studietilbudet sitt. Prosjektet søker å belyse hvordan dimensjoneringen påvirkes av statens virkemidler, institusjonenes ... -
Trivsel og innsats: Studenters tilfredshet med lærested og tid brukt til studier. Resultater fra ”Stud.mag.” - undersøkelsene
Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;1-2002, Research report, 2002-02)Denne rapporten presenterer resultater fra en landsomfattende undersøkelse blant studenter ved norske læresteder. Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid mellom Norsk Gallup institutt og Norsk institutt for studier av ... -
Undervisningsvilkår ved universitetene – En analyse av data fra CAP-undersøkelsen
Aamodt, Per Olaf (NIFU Arbeidsnotat;2016:15, Working paper, 2016-10)Dette arbeidsnotatet er laget som et dokumentasjonsnotat innenfor forskningsprosjektet «Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practises and Performances» som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Institutt for ... -
Universities and external engagement activities: Particular profiles for particular universities?
Thune, Taran; Reymert, Ingvild; Gulbrandsen, Magnus; Aamodt, Per Olaf (Journal article; Peer reviewed, 2016)We use a multilevel regression approach on a complex combined dataset including a survey of 4,400 Norwegian academics and detailed data on the 31 higher education institutions in which they are employed. The aim is to test ... -
Utdanner vi økonomer for framtidens arbeidsliv? Rapport utarbeidet i anledning Econas 75-års jubileum
Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf; Næss, Terje (NIFU rapport;2014-35, Research report, 2014-11)Denne (reviderte) rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Econa, som er interesse- og arbeidstakerorganisasjonen for siviløkonomer og mastergradsutdannede innen økonomisk-administrative fag. Rapporten utgis i forbindelse ... -
Utdanningskvalitet i høyere utdanning: noen empiriske eksempler. Resultater fra en undersøkelse blant faglig ansatte våren 2013
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie (NIFU rapport;2014-6, Research report, 2014-04)Utdanningskvalitet er et av hovedtemaene i det strategiske forskningsprogrammet "Kvalitet og samspill - UH-sektoren og samfunnet" som NIFU utfører i perioden 2012–2015, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten bygger ... -
Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter; Dalseng, Carmen From (NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ... -
Variasjoner i sykepleierutdanningene
Nesje, Kjersti; Aamodt, Per Olaf; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2017:22, Research report, 2017-09)Formålet med denne rapporten er å belyse variasjoner i norske sykepleierutdanninger. Rapporten er skrevet på oppdrag fra Norsk Sykepleierforbund (NSF). -
Videregående opplæring - tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier?
Hovdhaugen, Elisabeth; Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Aamodt, Per Olaf; Skule, Sveinung (NIFU rapport;2013-50, Research report, 2013-12)Formålet med dette prosjektet er å belyse om det er samsvar mellom den kompetansen elevene får i videregående opplæring og de kompetansekravene de møter i henholdsvis arbeidsliv og høyere utdanning. Resultatene viser blant ... -
Å være ungdomsskolelærer i Norge: Resultater fra OECDs internasjonale studie av undervisning og læring (TALIS)
Vibe, Nils; Aamodt, Per Olaf; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU STEP rapport;2009-23, Research report, 2009-09)Internasjonale undersøkelser av elevresultater, blant annet PISA, TIMSS og PIRLS, viser at norske skoler har en utfordring med kvaliteten på undervisning og læring. Læreren er skolens viktigste ressurs, og det er all grunn ...