Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Vibe, Nils"
-
Alle kan ikke bli frisører - Søkning og opptak til videregående opplæring - Evaluering av Reform ´94: Underveisrapport våren 1995
Sandberg, Nina; Vibe, Nils (Utredningsinstituttet-rapport;1995-3, Report, 1995-06)Utredningsinstituttet er sammen med seks andre forskningsinstitusjoner engasjert i evalueringen av Reform 94. Instituttets arbeid er innenfor evalueringsområdene Dimensjonering og kapasitet og Gjennomstrømning og kompetanse. ... -
Bedre grunnlag for valg. Evaluering av prosjektet Rett førstevalg
Vibe, Nils (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:28, Working paper, 2006-10)Prosjektet Rett førstevalg skal gi ungdomsskoleelever i Skedsmo kommune en mulighet til å bli bedre kjent med innhold og arbeidsmåter i et utvalg av yrkesfag innenfor videregående opplæring. NIFU STEP har fått i oppdrag å ... -
En snubla, en brøt og seks løp videre - Rekruttering og gjennomstrømning i videregående opplæring etter Reform 94
Vibe, Nils (U-notat;1995-18, Report, 1995-12)Dette er den tredje rapporteringen fra Utredningsinstituttets hovedprosjekt i forbindelse med evalueringen av Reform 94. Som ved tidligere halvårsrapporteringer har vi også denne gangen to hovedsiktemål. For det første: Å ... -
En, to...tre? Den vanskelige overgangen: Evaluering av Kunnskapsløftet. Fra andre til tredje år i videregående opplæring
Frøseth, Mari Wigum; Hovdhaugen, Elisabeth; Høst, Håkon; Vibe, Nils (NIFU STEP rapport;21-2010, Research report, 2010-07)Denne rapporten omhandler søkning til, opptak i samt gjennomføring av videregående opplæring, med særlig vekt på overgangen fra det andre til det tredje året. Prosjektet er en del av evalueringen av utdanningsreformen ... -
Evaluering av nasjonale prøver som system
Seland, Idunn; Vibe, Nils; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2013-4, Research report, 2013-04)Nasjonale prøver inngår i det nasjonale systemet for vurdering av kvaliteten i grunnopplæringen. Prøvene avholdes i lesing, regning og engelsk, og skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med læreplanens ... -
Fellessurvey II. Kunnskapsløftet. Dokumentasjonsrapport
Vibe, Nils (NIFU-arbeidsnotat;2011:8, Working paper, 2011-08)NIFU har på oppdrag for Utdanningsdirektoratet gjennomført 12 ulike spørreundersøkelser blant ulike grupper i grunnopplæringen. -
Fem år etter grunnskolen: Kompetanseoppnåelse i videregående opplæring og overgangen til høyere utdanning og arbeid før og etter Kunnskapsløftet
Frøseth, Mari Wigum; Vibe, Nils (NIFU rapport;2014-3, Research report, 2014-03)Analysene i denne rapporten er en videreføring av NIFUs evaluering av Kunnskapsløftet basert på oppdaterte data, slik at de to siste grunnskolekullene før reformen og de to første etter kan følges gjennom fem år. -
Forskjell på folk – hva gjør skolen? Valg, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002. Hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner tre og et halvt år etter
Markussen, Eifred; Lødding, Berit; Sandberg, Nina; Vibe, Nils (NIFU STEP-rapport;3-2006, Research report, 2006-04)Dette er den fjerde rapporten i prosjektet ’Bortvalg og kompetanse’. Prosjektet gjennomføres av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. ... -
Gjennomføring og frafall blant allmennlærerstudenter. Datagrunnlag og hovedtall
Næss, Terje; Vibe, Nils (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:23, Working paper, 2006-06)På basis av registerstatistikk fra SSB har vi i dette notatet foretatt en analyse av studiegjennomføring og frafall i allmennlærerutdanningen. Materialet gjelder begynnerstudenter og skal benyttes for å dokumentere frafall ... -
Holdninger til nynorsk blant grunnkurselever i Oslo
Vibe, Nils (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:26, Working Paper, 2005-09)Fra skoleåret 2004-2005 ble det igangsatt forsøk med valgfritt skriftlig sidemål ved ni videregående skoler i Oslo. Forsøket er godkjent av Utdanningsdirektoratet, som satte som forutsetning for godkjenningen at forsøket ... -
"Hvis noen forteller om mobbing..." Utdypende undersøkelse av funn i Elevundersøkelsen om mobbing, urettferdig behandling og diskriminering
Lødding, Berit; Vibe, Nils (NIFU rapport;2010-48, Research report, 2010-12)Denne rapporten skal bidra til å forklare forskjeller mellom skoler når det gjelder andeler av elevene som over tid har rapportert om mobbing, urettferdig behandling eller diskriminering i Elevundersøkelsen. I hvilken grad ... -
Karakterer i offentlige og private videregående skoler: En analyse av eksamens- og standpunktkarakter i norsk og matematikk og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler
Hovdhaugen, Elisabeth; Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Vibe, Nils (NIFU rapport;2014-24, Research report, 2014-07)Denne rapporten kartlegger praksiser og rutiner for hvordan standpunktkarakterer settes ved offentlige og private skoler. Bakgrunnen for oppdraget er en avisdebatt i 2013 der det ble påvist større avvik mellom standpunkt- ... -
Karriere Akershus: Evaluering av Partnerskap for karriereveiledning i Akershus
Borgen, Jorunn Spord; Vibe, Nils; Røste, Rannveig (NIFU STEP-rapport;2008-11, Research report, 2008-02)Denne evalueringen er gjennomført som følgeevaluering på oppdrag fra Akershus fylkeskommune i perioden 2005-2007. Mandatet har vært å bidra med kunnskap om partnerskap som organisasjonsform for å løse karriereveiledningsoppgaver. ... -
Kompetanse og praksis blant norske lærere: Resultater fra TALIS-undersøkelsen i 2013
Caspersen, Joakim; Aamodt, Per Olaf; Vibe, Nils; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU rapport;2014-41, Research report, 2014-11)Ett resultat i TALIS 2013 gir grunn til bekymring. Norge er ett av de landene der lærerne i svakest grad gir uttrykk for å mestre viktige sider ved undervisningen. I forhold til de andre landene gir for eksempel de norske ... -
”Lese det, lære det, ja! Men å skrive det? Nei, det vil vi ikke”: Evaluering av forsøk med valgfritt skriftlig sidemål i Oslo
Vibe, Nils; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;2007-33, Research report, 2007-11)NIFU STEP har fått i oppdrag fra Oslo kommune, Utdanningsetaten å utføre en forskningsbasert evaluering av forsøket med valgfritt sidemål, som ble gjennomført ved ni videregående skoler i Oslo i tidsrommet 2004 – 2007. ... -
Lærlingeklausuler: et virkemiddel for flere læreplasser?
Aamodt, Per Olaf; Vibe, Nils (U-notat;1996-8, Report, 1996-11-11)Hovedproblemstillingene for prosjektet har vært: - å se på i hvilken grad lærlingeklausul ved offentlige oppdrag vil være motiverende for at bedriften skal ønske å ta inn lærlinger - vurdere hvilke konkurransevridende ... -
National test results: representation and misrepresentation. Challenges for municipal and local school administration in Norway
Hovdhaugen, Elisabeth; Vibe, Nils; Seland, Idunn (Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper addresses the publication of results from national tests in primary and lower secondary schools by Norwegian national authorities. Test results must be made available to the public, and are published in an ... -
Rekruttering til norsk forskning
Vibe, Nils (NAVF-melding;1987-1, Report, 1987-07)Norges allmennvitenskapelige forskningsråd ga vinteren 1985-86 NAVFs utredningsinstitutt i oppdrag å utarbeide en idéskisse til et eget notat om rekrutteringssituasjonen i norsk forskning. Dette resulterte i at det fra ... -
Resultater fra TALIS 2013. Norske funn fra ungdomstrinnet i internasjonalt lys
Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Vibe, Nils; Aamodt, Per Olaf (NIFU-arbeidsnotat;2014:10, Working Paper, 2014-06)OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2008 var den første større internasjonale komparative undersøkelse blant lærere og skoleledere som kastet lys over temaer og forhold som anses som sentrale for god ... -
Samlokalisering av NTNU. Undersøkelse av de ansattes og studentenes holdninger
Vibe, Nils (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:17, Working paper, 2006-05)NIFU STEP har på oppdrag fra NTNUs styre analysert data fra to nettbaserte undersøkelser som er gjennomført blant de ansatte og studentene ved NTNU. Undersøkelsene gjelder de ansattes og studentenes holdninger til spørsmålet ...