Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Vabø, Agnete"
Now showing items 1-20 of 50
-
Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK
Frølich, Nicoline; Wendt, Kaja; Reymert, Ingvild; Tellmann, Silje Maria; Elken, Mari; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Larsen, Even Hellan (NIFU Report;2018:4, Research report, 2018-02)The higher education sector is increasingly important to society and national economies. Recruitment to academic positions, academic career prospects, and working conditions are critical issues in this regard. Importantly, ... -
Agencies for international cooperation in higher education; a brief comparative analysis
Allinson, Rebecca; Melin, Göran; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU Working Paper;2011:14, Working paper, 2011)The objective of this part of the evaluation was to review alternative modes of steering organisations such as SIU. There are a number of approaches taken to delivering these types of services ranging from government ... -
Arbeidsvilkår i norsk forskning
Vabø, Agnete; Ramberg, Inge (NIFU STEP rapport;2009-9, Research report, 2009-02)I denne rapporten presenteres hovedresultatene fra en undersøkelse av arbeidsvilkår for vitenskapelig ansatte i universitetssektoren og forskere i instituttsektoren gjennomført ved årsskiftet 2007-08. Undersøkelsen inngår ... -
Barriers to attracting the best researchers: perceptions of academics in economics and physics in three European countries
Reymert, Ingvild; Vabø, Agnete; Borlaug, Siri Brorstad; Jungblut, Jens (Peer reviewed; Journal article, 2022)Recruitment is one of the main strategic tools for universities, which aim to hire the best possible candidates for their academic positions. However, not every institution can hire whom they perceive as the best. Our paper ... -
Different approaches to fees for international students
Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke (Journal article, 2015)All Nordic countries offer free higher education to their citizens. Traditionally, international students have also been able to study for free in this region but in 2006 Denmark introduced tuition fees for international ... -
Eksamens- og evalueringsformer i høyere utdanning: en sammenlignende studie. En rapport for Mjøs-utvalget og for KUF
Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2000:7, Research report, 2000-04)Denne rapporten behandler eksamens- og evalueringsformer i norsk høyere utdanning fra et internasjonalt perspektiv. Rapporten inneholder en kartlegging og analyse av hvordan eksamen organiseres innenfor ulike studier i det ... -
Er NTNU på rett vei? Følgeevaluering av fusjonen. Delrapport 2
Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Melin, Göran; Hovdhaugen, Elisabeth; Vabø, Agnete (NIFU-rapport;2018:31, Research report, 2019-01)1.januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Styringsgruppen for fusjonen bestemte at det skal gjennomføres en forskningsbasert ... -
Evaluation of SIU – Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education
Vabø, Agnete; Allinson, Rebecca; Geschwind, Lars; Melin, Göran; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP report;30-2010, Research report, 2010-10)This is an evaluation of SIU – The Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education. -
Evaluation of the Leonardo da Vinci and SOCRATES programmes in Norway: Final report
Vabø, Agnete (NIFU STEP-rapport;26-2007, Research report, 2007-06)The current report on the national implementation of the second phase of the Leonardo and Socrates programmes has been prepared by NIFU STEP. The evaluation has been funded by the Ministry of Education and Research, in ... -
Evaluering av Leonardo da Vinci og Sokrates i Norge
Vabø, Agnete; Smeby, Jens-Christian (NIFU skriftserie;2003-19, Research report, 2003-08)Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning har på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet evaluert norsk deltakelse i EUs utdanningsprogrammer Leonardo da Vinci og Sokrates, samt de nasjonale ... -
Evaluering av ordningen med fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger
Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild (NIFU-rapport;2016:7, Research report, 2016-03)Universitetet i Stavanger (UiS) har hatt ulike styrings- og ledelsesmodeller siden etableringen av det nye universitetet i 2005. I 2011 ble det gjeninnført styrer på både fakultets- og instituttnivå ved universitetet, og ... -
Evaluering av styringsstrukturen ved Høgskolen i Bergen
Vabø, Agnete; Tømte, Cathrine; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP rapport;2010-41, Research report, 2010-11)Siden ny lov for offentlige og private universiteter og høgskoler ble iverksatt i 2005 har Høgskolen i Bergen (HiB) gjennomgått en rekke organisatoriske endringer. Mens ordningen med valgt rektor ble beholdt, ble det innført ... -
Expectations and satisfaction levels of Polish and Norwegian PhD graduates regarding the utility of their doctoral programmes in the labour market
Siemieńska, Renata; Matysiak, Ilona; Domaradzka, Anna; Vabø, Agnete (NIFU Working Paper;2016:20, Working paper, 2017-01)The working paper is based on data gathered in the frame of the three-year Polish-Norwegian research project “Gender Equality at the University” (2013-2016). The project was funded by the Polish-Norwegian Research Programme ... -
Fagspesifikke masterstudier for fysioterapeuter: En evaluering for Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuter
Vabø, Agnete; Larsen, Ingvild Marheim (NIFU STEP rapport;17-2010, Research report, 2010-05)Våre undersøkelser tyder på at de fagspesifikke mastergradene har vært et viktig tilskudd i etter- og videreutdanningstilbudet for fysioterapeuter. Samtidig er det viktig å påpeke at masterstudiene representerer noe mer ... -
Fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger. En evaluering
Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2013-30, Research report, 2013-06-28)Universitetet i Stavanger (UiS) har som mange andre norske læresteder gjort forsøk med ulike styrings- og ledelsesmodeller. I denne rapporten gjøres det en evaluering av funksjonaliteten og effektene av styrene som ble ... -
Flerfaglig forskerskole i utdanningsforskning ved NTNU
Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2010-46, Research report, 2010-12)Denne rapporten inneholder en evaluering av den Flerfaglige forskerskolen i utdanningsforskning ved Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse (SVT), NTNU i Trondheim. Evalueringen er basert på analyser av sentrale ... -
Forskergrupper i universitets- og høgskolesektoren
Kyvik, Svein; Reymert, Ingvild; Vabø, Agnete; Alvsvåg, Aina (NIFU Arbeidsnotat;2-2015, Working Paper, 2015-03)I dette notatet reiser vi spørsmålet om hva etableringen av formelle forskergrupper betyr for kvaliteten på forskningen og utdanningen ved universiteter og høgskoler. Disse gruppene har fått større betydning for organiseringen ... -
Forskningsvilkår ved norske universiteter i et internasjonalt perspektiv: En undersøkelse av 7 land
Bentley, Peter; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;8-2010, Research report, 2010-03)Denne rapporten sammenligner tidsbruk og vurderinger av arbeidsvilkår blant universitetspersonalet i Norge og seks andre land (Finland, Tyskland, Storbritannia, Canada, USA og Australia). Datamaterialet er hentet fra en ... -
Fysioterapiforskning i primærhelsetjenesten: En midtveisevaluering av Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuters strategi for forskning i primærhelsetjenesten
Piro, Fredrik; Vabø, Agnete; Brofoss, Karl Erik (NIFU rapport;2013-13, Research report, 2013-02-19)NIFU har på oppdrag for Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuter evaluert Fondets strategiske plan for 2011-2013. Fondets viktigste virkemiddel for å få realisert målsettingene i planen, forskningsprogrammet ... -
HiOA underveis mot strategiske mål? Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus
Lekve, Kyrre; Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Elken, Mari; Røsdal, Trude; Gleinsvik, Audun (NIFU rapport;2014-14, Research report, 2014-04-11)HiOA ønsker en vurdering av i hvilken grad den strukturen som er valgt etter fusjonen i 2011 understøtter høgskolens strategi, profil og egenart. Underveisevalueringen er delt i tre faser. Med denne rapporten presenterer ...