Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Smedsrud, Jørgen"
-
Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse»
Gjerustad, Cay; Smedsrud, Jørgen; Pedersen, Cathrine; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2019:21, Research report, 2019-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra spørreundersøkelsen Deltakerundersøkelsen 2019 og fra en intervjuundersøkelse rettet mot skoleledere og -eiere. ... -
Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Bungum, Berit; Sølberg, Jan; Smedsrud, Jørgen; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU-rapport;2020:20, Research report, 2020-10)NIFU evaluerer den nasjonale strategien Tett på realfag på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Dette er den tredje ... -
Gifted students’ experiences with participation in enrichment programs at talent centers in Norway
Smedsrud, Jørgen; Bungum, Berit; Flø, Ellen Egeland (Peer reviewed; Journal article, 2024)Gifted students may be at risk of school disengagement due to lacking intellectual challenges. Four talent centers were established to offer makerspace enrichment programs, because makerspace activities promote engagement ... -
Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage
Tømte, Cathrine Edelhard; Smedsrud, Jørgen (Peer reviewed; Journal article, 2023)There is an increasing trend of 1:1 coverage of tablets in schools in Scandinavia. Several studies have reported on pedagogical possibilities and challenges, but less is reported about how this change is perceived and ... -
Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater
Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Siddiq, Fazilat; Smedsrud, Jørgen; Bugge, Markus; Daus, Stephan (NIFU Innsikt;2021-11, Others, 2021-06-03)Matematikkundervisning på barnetrinnet med læreverket Dragonbox Skole har så langt vært en suksess. Implementeringen har hatt god oppslutning med engasjerte lærere. Elevene som brukte læreverket, gjorde det bedre på ... -
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser
Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Smedsrud, Jørgen; Wendelborg, Christian; Federici, Roger André (Rapport;, Research report, 2021-03)Den 12. mars 2020 stengte alle landets grunnskoler på grunn av COVID-19 pandemien. I denne rapporten presenteres resultater fra en bred gjennomgang av foreliggende studier knyttet til pandemien og grunnskolenes håndtering, ... -
Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Alne, Ragnar; Smedsrud, Jørgen (NIFU Arbeidsnotat;2021:6, Working paper, 2021-06)Dette arbeidsnotatet er fjerde delrapportering i prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet inkluderer en analyse av relevante tall fra ... -
Norske elevers engasjement og motivasjon i naturfag og matematikk : Litteraturkartlegging og pilotundersøkelse
Wollscheid, Sabine; Ramberg, Inge; Smedsrud, Jørgen (NIFU-rapport;2020:6, Research report, 2020-02)Den foreliggende rapporten presenterer resultater fra en litteraturkartlegging og en intervjubasert pilotundersøkelse. Rapporten belyser aktuelle årsaksfaktorer for endringer i elevenes engasjement og motivasjon for ... -
«… respekten for forskjelligheten …». En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019
Markussen, Eifred; Carlsten, Tone Cecilie; Grøgaard, Jens B.; Smedsrud, Jørgen (NIFU-rapport;2019-12, Report, 2019-11-05)NIFU har gjennomført en studie av spesialundervisning blant elever og lærekandidater i videregående opplæring. Resultatene bygger på analyser av et omfattende datamateriale samlet inn i skoleåret 2018-2019. Vi har funnet ... -
Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram
Gjerustad, Cay; Smedsrud, Jørgen; Federici, Roger André (NIFU-rapport;2019:25, Research report, 2019-11)På oppdrag fra Helsedirektoratet har NIFU gjennomført en forskningsbasert evaluering av implementering og bruk av programmer som får støtte fra tilskuddsordningen Psykisk helse i skolen. Hovedformålet med evalueringen var ... -
Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering
Smedsrud, Jørgen; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Wendelborg, Christian (NIFU-rapport;2022:14, Research report, 2022-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og baserer seg på datamateriale levert av Utdanningsdirektoratet. I rapporten ser vi på hvordan deltakerne i de ulike tiltakene har besvart spørreskjema om ... -
Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020
Høst, Håkon; Smedsrud, Jørgen (NIFU-rapport;2022-16, Report, 2022-08-29)Rapporten inngår i NIFUs evaluering av Utdanningsløftet 2020 i perioden 2020-2024. Dette er første delrapport om vg3 fagopplæring i skole for de uten læreplass, og den undersøker hvordan tiltaket for å heve kvaliteten på ...