Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Seland, Idunn"
-
Delrapport 1 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Litteraturstudie
Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie (NIFU-rapport;2015:33, Research report, 2015-12)Utdanningsdirektoratet gjennomfører et forsøk hvor et utvalg videregående skoler og skoler med ungdomstrinn prøver ut halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk istedenfor ordinært tre karakterer i henholdsvis ... -
Delrapport 2 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Erfaringer fra forsøket i videregående skole
Seland, Idunn; Gjerustad, Cay; Lødding, Berit (NIFU-rapport;2016:29, Research report, 2016-11)Høsten 2013 satte Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet i gang et forsøk med redusert antall karakterer i halvårsvurderingen i norskfaget på Vg1 og Vg2 på studieforberedende utdanningsprogram. Fra ... -
Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid Marie Jorde (NIFU-rapport;2016:19, Research report, 2016-10)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomfører Utdanningsdirektoratet pilotering av ordning med lærerspesialister i realfag og norsk. Piloteringen strekker seg over to skoleår fra og med høsten 2015 til og med våren ... -
Den gode timen: En kvalitativ studie av undervisning og læringsarbeid på fire ungdomsskoler i Oslo
Markussen, Eifred; Seland, Idunn (NIFU rapport;2013-3, Research report, 2013-04)I rapporten forsøker vi å belyse spørsmål om hva som kjennetegner den gode timen og den gode læreren. Vi har sett på betydningen av skoleledelse og av at en skole har en pedagogisk plattform, og vi drøfter om den gode ... -
Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak?
Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie; Seland, Idunn (Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen undersøker vi hvilken funksjon den norske ordningen med henholdsvis eksamens- og standpunktkarakter har for læreres vurderings-praksis. Analysen bygger på nasjonal karakterstatistikk og intervjuer med ... -
Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen
Lødding, Berit; Seland, Idunn; Gjerustad, Cay; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:33, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU satsingen Kompetanse for mangfold som implementeres i perioden 2013–2017. Den første delrapporten fra evalueringen forelå tidlig i 2015 og omhandlet surveyundersøkelser ... -
Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen: Evaluering av åtte nasjonale sentre i et styrings- og brukerperspektiv
Aamodt, Per Olaf; Seland, Idunn; Opheim, Vibeke; Carlsten, Tone Cecilie; Lødding, Berit; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2014-49, Research report, 2014-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU gjennomført en evaluering av åtte av de nasjonale sentrene i opplæringen. Sentrene er opprettet for å bistå utdanningsmyndighetene i gjennomføringen av utdanningspolitikken ... -
Evaluering av nasjonale prøver som system
Seland, Idunn; Vibe, Nils; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2013-4, Research report, 2013-04)Nasjonale prøver inngår i det nasjonale systemet for vurdering av kvaliteten i grunnopplæringen. Prøvene avholdes i lesing, regning og engelsk, og skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med læreplanens ... -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen. Delrapport 1
Høst, Håkon; Nyen, Torgeir; Reegård, Kaja; Seland, Idunn; Tønder, Anna Hagen (Fafo-notat;2015:12, Working Paper, 2015-11)Forord Dette er første delrapport i evalueringen av forsøk med vekslingsmodell som alternativ til 2+2 modellen i fag- og yrkesopplæringen. Temaet for denne delrapporten er organisering og implementering av forsøk med ... -
Fra politisk visjon til virkeligheten i klasserommet: Evaluering av virkemidlene i Ungdomstrinn i utvikling. Delrapport 2
Markussen, Eifred; Carlsten, Tone Cecilie; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen (NIFU-rapport;2015:27, Research report, 2015-12)Denne rapporten er delrapport 2 i NIFUs evaluering av satsingen Ungdomstrinn i utvikling. Satsingen er et omfattende utviklingsarbeid i ungdomsskolen over hele landet. Hovedmålet for satsingen er «Motivasjon og mestring ... -
"Har vi hatt leksehjelp nå?" Sosial utjevning når alle skal med
Seeberg, Marie Louise; Seland, Idunn; Hassan, Sahra Cecilie (Journal article; Peer reviewed, 2014)I en kompleks verden får tiltak og ordninger ofte andre virkninger enn planlagt, fordi det skjer uforutsette ting i omgivelsene. Det kan også være paradokser innebygd i den enkelte ordning som gjør at resultatene ikke blir ... -
Intervjuundersøkelse blant et utvalg utviklingsveiledere om satsingen Ungdomstrinn i utvikling
Seland, Idunn (NIFU Arbeidsnotat;2017:5, Working paper, 2017-05)Dette arbeidsnotatet er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og inngår i NIFUs evaluering av satsingen Ungdomstrinn i utvikling. Notatet er den tredje skriftlige rapporteringen fra prosjektet. Sluttrapporten ... -
Kampen om karakteren. Elevers motspill i møte med læreres vurderingspraksis i videregående skole
Lødding, Berit; Seland, Idunn; Prøitz, Tine Sophie (Journal article; Peer reviewed, 2016)Det er kjent at ungdoms forhold til voksne, inkludert lærere, i større grad enn i tidligere generasjoner er preget av forhandlinger og fravær av opposisjon. Denne artikkelen undersøker hvordan elever og lærere omtaler ... -
Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker
Høst, Håkon; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen; Skålholt, Asgeir (NIFU rapport;2014-7, Research report, 2014-02)Rapporten tar for seg hvordan tre fylkeskommuner, Østfold, Rogaland og Nord-Trøndelag, arbeider med å formidle søkere til læreplass. Prosjektet har hatt tre sentrale problemstillinger: 1. Hva karakteriserer ulike faser i ... -
Karakterer i offentlige og private videregående skoler: En analyse av eksamens- og standpunktkarakter i norsk og matematikk og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler
Hovdhaugen, Elisabeth; Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Vibe, Nils (NIFU rapport;2014-24, Research report, 2014-07)Denne rapporten kartlegger praksiser og rutiner for hvordan standpunktkarakterer settes ved offentlige og private skoler. Bakgrunnen for oppdraget er en avisdebatt i 2013 der det ble påvist større avvik mellom standpunkt- ... -
National test results: representation and misrepresentation. Challenges for municipal and local school administration in Norway
Hovdhaugen, Elisabeth; Vibe, Nils; Seland, Idunn (Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper addresses the publication of results from national tests in primary and lower secondary schools by Norwegian national authorities. Test results must be made available to the public, and are published in an ... -
Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk
Seland, Idunn; Hovdhaugen, Elisabeth; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Rønsen, Ester (NIFU-rapport;2018:9, Research report, 2018-06)NIFU har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert forsøk med redusert antall karakterer ved halvårsvurdering i norsk. Evalueringsperioden har strukket seg fra 2014 til 2018, og omfatter to delrapporter samt denne ... -
Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid Marie Jorde (NIFU-rapport;2017:26, Research report, 2017-12)Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister er utført i samarbeid mellom NIFU og NTNU Samfunnsforsking på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er sluttrapporten fra evalueringen. Det ble også levert en ... -
Spørsmål om tid: En studie av arbeidsbetingelser og tidsbruk for ledere av skoler og sykehjem
Seland, Idunn; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Lysø, Ingunn Hybertsen; Aamodt, Per Olaf; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2012-18, Research report, 2012-06-05)I Melding til Stortinget nr. 19 (2009-2010) Tid til læring tok Kunnskapsdepartementet initiativ til en undersøkelse for å dokumentere tid som blir brukt til ledelse i skolen sammenlignet med andre virksomheter. I undersøkelsen ... -
Yrkesfagelevers ulike tilpasninger til fagopplæring: En undersøkelse av elever i tre yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole
Høst, Håkon; Seland, Idunn; Skålholt, Asgeir (NIFU rapport;2013-16, Research report, 2013-06-05)Dette er den andre av to rapporter fra det såkalte Lekkasjeprosjektet. Dette har vært rettet inn mot å forstå hvorfor så mange av elevene som starter i yrkesfag, avbryter sin fagutdanning. Mens tidligere undersøkelser har ...