Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Pedersen, Cathrine"
Now showing items 1-20 of 30
-
Behov for kunnskap fra Deltakerundersøkelsen for lærere : En intervjuundersøkelse blant tilbydere av videreutdanning innen «Kompetanse for kvalitet»
Gjerustad, Cay; Bergene, Ann; Pedersen, Cathrine (NIFU Arbeidsnotat;2020:6, Working paper, 2020-12)Dette arbeidsnotatet er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Notatet presenterer resultater fra en intervjuundersøkelse med tilbydere av videreutdanning. Hensikten er å undersøke hva tilbydere av videreutdanning ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2019
Gjerustad, Cay; Pedersen, Cathrine (NIFU-rapport;2019-19, Report, 2019-11-14)Denne rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for lærere 2019, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som tok videreutdanning i studieåret 2018/2019 i regi av strategien Kompetanse for kvalitet. Formålet ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant lærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet»
Gjerustad, Cay; Pedersen, Cathrine; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2021:16, Research report, 2021-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2021, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av strategien ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Kompetanse for kvalitet
Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2023:22, Research report, 2023-11)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, som er en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har gjennomført videreutdanning i regi ... -
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant yrkesfaglærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Yrkesfaglærerløftet»
Pedersen, Cathrine; Gjerustad, Cay; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2021:17, Research report, 2021-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2021, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning. Denne rapporten ... -
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud
Pedersen, Cathrine; Vika, Karl Solbue; Gjerustad, Cay; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2022:24, Research report, 2022-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2022, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning. Denne rapporten ... -
Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse»
Gjerustad, Cay; Smedsrud, Jørgen; Pedersen, Cathrine; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2019:21, Research report, 2019-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra spørreundersøkelsen Deltakerundersøkelsen 2019 og fra en intervjuundersøkelse rettet mot skoleledere og -eiere. ... -
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
Røkenes, Fredrik Mørk; Andreasen, Johan Kristian; Aagaard, Toril; Nagel, Ilka; Amdam, Synnøve Hedemann; Pedersen, Cathrine; Vika, Karl Solbue (Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse ... -
Early and late adopter effects between schools in a one-to-one computer initiative
Tømte, Cathrine Edelhard; Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Daus, Stephan (Peer reviewed; Journal article, 2023)Although there are numerous studies on the development of teachers’ professional digital competence, only a few have studied the intermediate levels of the education system and its impact over time. A structural merger of ... -
«Et bevis på at man trenger skolen, egentlig» Delrapport 2: Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet
Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Pedersen, Cathrine; Persson, Marlene Folkestad; Andersen, Patrick Lie; Ljunggren, Jørn (NIFU-rapport;2024:10, Research report, 2024)Denne delrapporten er den andre publikasjonen fra prosjektet Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. Prosjektet gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet av forskningsinstituttene ... -
Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering
Federici, Roger André; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Salvanes, Kari Vea; Pedersen, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Bru, Lars Edvin; Rønsen, Ester; Vika, Karl Solbue; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2020:23, Research report, 2020-10)‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert sam-handling med skole’ var en randomisert, kontrollert studie som ble utført som et samarbeidsprosjekt mellom NIFU, Folkehelseinstituttet, ... -
Evaluering av forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter
Reiling, Rune Borgan; Alne, Ragnar Hjellset; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Pedersen, Cathrine; Fidjeland, Andreas (NIFU Arbeidsnotat;12, Working paper, 2024-09)NIFU gjennomfører utprøving og forsking om orden og oppførsel uten karakterer på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Denne oppstartsrapporten beskriver prosjektet, og redegjør for hvordan evalueringsprosessen skal gjennomføres. -
Evaluering av norm for lærertetthet
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Skålholt, Asgeir; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU Arbeidsnotat;2019:19, Working paper, 2019-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU norm for lærertetthet. Utdanningsdirektoratet har opprettet en referansegruppe for evalueringen, og dette arbeidsnotatet, som baserer seg på løsningsforslaget til NIFU, ... -
Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir; Pedersen, Cathrine (NIFU Arbeidsnotat;2020:2, Working paper, 2020-04)Det foreliggende arbeidsnotatet fra NIFU er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og er tredje delrapportering i det fireårige prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet». Arbeidsnotatet inkluderer en analyse ... -
Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport
Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Alne, Ragnar; Skålholt, Asgeir (NIFU-rapport;2022:12, Research report, 2022-10)Denne sluttrapporten er, i likhet med fire tidligere delrapporter, utarbeidet som en del av prosjektet Evaluering av norm for lærertetthet. NIFU gjennomfører denne evalueringen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. ... -
Initial Validation of Measures for Interest in Marketing Education.
Daus, Stephan; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Pedersen, Cathrine (Peer reviewed; Journal article, 2023)To improve the understanding of the drivers of interest, and its impact on other outcomes, researchers and educators need valid and informative measures capturing the different domains of interest. Answering the lack of ... -
Innføring av rammeplan i SFO – sluttrapport fra evalueringen av de første årene med rammeplan
Caspersen, Joakim; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Hermstad, Ingrid Holmedal; Ljusberg, Anna-Lena; Mordal, Siri; Pedersen, Cathrine; Tangen, Sonia (NTNU Samfunnsforskning;, Research report, 2024-05)Rammeplanen for skolefritidsordningen i Norge (SFO) ble innført som forskrift til Opplæringsloven fra og med august 2021. I tiden etter har en forskergruppe fra NTNU Samfunnsforskning AS, NIFU og Stockholms universitet ... -
Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole
Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Pedersen, Cathrine (NIFU-rapport;2023:13, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har skrevet denne rapporten på oppdrag for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Datagrunnlaget for rapporten er tidligere ... -
Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen
Lødding, Berit; Pedersen, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Lillebø, Otto Sevaldson; Vika, Karl Solbue (NIFU-rapport;2021:8, Research report, 2021-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomfører NIFU en evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen. Denne delrapporten er konsentrert om lærerspesialistutdanningen, mens sluttrapporten som vil foreligge mot ... -
Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Alne, Ragnar; Smedsrud, Jørgen (NIFU Arbeidsnotat;2021:6, Working paper, 2021-06)Dette arbeidsnotatet er fjerde delrapportering i prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet inkluderer en analyse av relevante tall fra ...