Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Næss, Terje"
Now showing items 1-20 of 68
-
Akademikernes nye arbeidsmarked i kunnskapssamfunnet: Fordelingen av nyutdannede humanister, jurister, økonomer og teknologer på næring og sektor 1989-2007
Næss, Terje (NIFU STEP rapport;27-2010, Research report, 2010-09-09)Formålet med denne rapporten har vært å kartlegge hvordan veksten i tilgangen på nyutdannede kandidater med høyere grad de siste 20 årene har fordelt seg på ulike næringsgrupper og sektorer. Selv om nyutdannede kandidater ... -
Alder ved yrkesstart, sysselsettingsmønstre og yrkesaktivitet: En oversikt over utvalgte grupper med høyere utdanning
Arnesen, Clara Åse; Opheim, Vibeke; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf; Henaug, Inger (NIFU STEP rapport;2009-20, Research report, 2009-04)Prosjektet er gjennomført som et oppdrag for Hovedorganisasjonen for universitets- og høgskoleutdannede (Unio). Bakgrunnen var at Unio ønsket grunnlagsmateriale til innspill i arbeidet med utarbeidelse av nytt pensjonssystem. ... -
Analyse av personellsituasjonen ved gjennomføringen av den nasjonale kreftplanen : Tilbud og etterspørsel etter radiografer og stråleterapeuter frem til 2015
Næss, Terje (NIFU skriftserie;2000:19, Research report, 2000-12)På oppdrag fra Helse- og sosialdepartementet har NIFU i denne rapporten foretatt en fremskriving av tilbud og etterspørsel etter radiografer og stråleterapeuter frem til år 2015. Bakgrunnen for oppdraget er en frykt for ... -
Arbeidsmarkedet for akademikere: Tilbud og etterspørsel 1996-2006
Børing, Pål; Næss, Terje (NIFU STEP-rapport;2007-34, Research report, 2007-10)Denne rapporten presenterer utviklingen i det akademiske arbeidsmarked i perioden 1996–2006. Hovedformålet har vært å kartlegge veksten i tilgangen på akademisk arbeidskraft, og hvordan denne har fordelt seg på ulike ... -
Arbeidsmarkedet for jurister: En framskrivning mot 2025
Børing, Pål; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2012-49, Research report, 2012-12-01)Rapporten inneholder ulike alternativer for tilbudet av juridisk arbeidskraft fram mot 2025 basert på ulike forutsetninger om utdanningskapasiteten. Etterspørselen er basert på to hovedalternativer, det ene basert på den ... -
Arbeidsmarkedet for statsansatte: Tilgang og etterspørsel etter arbeidskraft 2006-2030
Børing, Pål; Næss, Terje (NIFU STEP-rapport;2008-49, Research report, 2008-12)I denne rapporten har vi sett på ulike mulige scenarier for utviklingen i tilbud og etterspørsel etter ulike typer arbeidskraft innenfor det statlige tariffområdet. Scenariene fremskriver arbeidskraftsetterspørselen med ... -
De gamle er eldst? Betydning av skoleressurser, undervisningsformer og læringsmiljø for elevenes prestasjoner på 5., 8. og 10. trinn i grunnopplæringen
Opheim, Vibeke; Grøgaard, Jens B.; Næss, Terje (NIFU STEP rapport;2010-34, Research report, 2010-11-03)Hensikten med prosjektet er å følge opp og vurdere utvikling over tid med hensyn til ressursinnsats og læringsresultater i grunnopplæringen. Formålet er å kunne legge til rette for et bedre kunnskapsgrunnlag og utvikling ... -
Deltakerundersøkelsen 2016: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet»
Gjerustad, Cay; Næss, Terje (NIFU-rapport;2016:28, Research report, 2016-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2016, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av strategien ... -
Etterspørsel etter høyere utdannet arbeidskraft
Næss, Terje (U-notat;1993-1, Working paper, 1993)Et av de sentrale kjerneaktivitetene ved NAVFs utredningsinstitutt er overvåking av utviklingen på det akademiske arbeidsmarkedet med utarbeidelse av perspektivanalyser for tilgang og behov for høyt kvalifisert arbeidskraft. ... -
Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 2
Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;3-2010, Research report, 2010-01)Den forliggende rapporten følger opp og oppdaterer mye av det som ble presentert i den første underveisrapporten fra NIFU STEP (Høst m.fl. 2009), men tar også opp noen nye tema, blant annet etter- og videreutdanning. ... -
Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 3
Aamodt, Per Olaf; Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje (NIFU rapport;2011-1, Research report, 2011-01)Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ... -
Evaluering av Kompetanseløftet 2015: Underveisrapport 1
Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ... -
Evaluering av Universitetet i Stavangers strategi i perioden 2009–2019
Lyby, Lars; Scordato, Lisa; Røsdal, Trude; Gunnes, Hebe; Piro, Fredrik; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje (NIFU-rapport;2020-8, Report, 2020-03-12)Rapporten tar for seg bruken og utviklingen av strategier ved Universitetet i Stavanger over en tiårsperiode, fra 2009 til 2019 og er skrevet på oppdrag fra UiS. -
Fast vitenskapelig personale i MNT-fagene ved universitetene: En kartlegging av erstatningsbehov og tilgang på nytt personale basert på registerdata
Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ... -
Får nyutdannede med høyere grad arbeid i samsvar med sitt utdanningsnivå? Utviklingstrekk 1995–2013
Støren, Liv Anne; Næss, Terje; Reiling, Rune Borgan; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;53-2014, Research report, 2014-12)Det har en tid pågått en debatt om hvorvidt det utdannes for mange med høyere utdanning i Norge, og om det har gått inflasjon i mastergrader. I tilknytning til denne debatten hevdes det også at mastere har «feil» utdanning, ... -
Finansieringssystem for fagskoler. Stabilitet og endring
Lekve, Kyrre; Næss, Terje; Reiling, Rune Borgan; Røsdal, Trude (NIFU-arbeidsnotat;2014:13, Working Paper, 2014-10-03)KD har gitt NIFU i oppdrag å vurdere forslag til ny finansieringsordning for fagskoler og beregning av tilskudd gjennom ny finansieringsordning ut fra det foreløpige forslaget til alternative finansieringsordninger for ... -
Forskerrekruttering i Norge - status og komparative perspektiver
Gunnes, Hebe; Næss, Terje; Kaloudis, Aris; Sarpebakken, Bo; Melin, Göran; Blomkvist, Linda (NIFU STEP-rapport;2-2007, Research report, 2007-01)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Forskningsrådet og Kunnskapsdepartementet. Som en oppfølging av arbeidet som presenteres i denne rapporten, skal NIFU STEP levere en ny rapport i mars 2007 med framskrivninger ... -
Forskerrekrutteringsbehov i Norge: Framskrivninger fram til 2020 basert på tre ulike vekstscenarier
Næss, Terje; Olsen, Terje Bruen; Sarpebakken, Bo; Kaloudis, Aris (NIFU STEP-rapport;12-2007, Research report, 2007-11)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Forskningsrådet og Kunnskapsdepartementet og er en oppfølging av NIFU STEPs rapport 2/2007. Hovedproblemstillingen i rapporten er å beregne rekrutteringsbehovet fram til og med ... -
FoU i næringslivet. Beregning av personellbehov fram mot 2030
Aamodt, Per Olaf; Næss, Terje; Olsen, Terje Bruen (NIFU-arbeidsnotat;2011:1, Working paper, 2011-05)Formålet med denne rapporten er å anslå hvor mange kandidater med høyere utdanning det er behov for fra høyere utdanning dersom målet om at FoU i næringslivet, finansiert av privat sektor skal tilsvare 2 prosent i 2030. ... -
Fremskriving av student- og kandidattall
Næss, Terje (NIFU skriftserie;1998:18, Research report, 1998-12)Gjennom det siste 10-året har studietilbøyeligheten i befolkningen økt kraftig, samtidig har det skjedd endringer i studentenes faglige preferanser. NIFU har utviklet en fremskrivingsmodell som belyser hvilke konsekvenser ...