Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Lekve, Kyrre"
Now showing items 1-9 of 9
-
Building lasting relationships: Evaluation of the Fulbright Norway subsidy scheme
Røsdal, Trude; Lekve, Kyrre; Scordato, Lisa; Aanstad, Siri; Piro, Fredrik (NIFU-rapport;45-2014, Research report, 2014-12-01)The Norwegian government should utilize the Fulbright Program to a greater extent to support policy goals for the internationalization of higher education and research. This evaluation has demonstrated that there is more ... -
Finansieringssystem for fagskoler. Stabilitet og endring
Lekve, Kyrre; Næss, Terje; Reiling, Rune Borgan; Røsdal, Trude (NIFU-arbeidsnotat;2014:13, Working Paper, 2014-10-03)KD har gitt NIFU i oppdrag å vurdere forslag til ny finansieringsordning for fagskoler og beregning av tilskudd gjennom ny finansieringsordning ut fra det foreløpige forslaget til alternative finansieringsordninger for ... -
Fylkeskommunene og fagskolen: tilrettelegging for fagskoletilbud og kostnader ved fagskoledrift
Lekve, Kyrre; Moen, Svein Erik; Reiling, Rune Borgan (NIFU rapport;2014-15, Research report, 2014-04-30)Fagskoleutdanningen i Norge har hatt en komplisert historisk utvikling, med stadige endringer i finansieringsform og ansvarsforhold. I dag er det fylkeskommunene som har finansieringsansvaret for fagskolene. Fagskoleutdanning ... -
Gender Balance in Norwegian Academia: Present State and Future Scenarios
Lekve, Kyrre; Gunnes, Hebe (Peer reviewed; Journal article, 2022)Gender balance (both sexes being represented by at least 40%) in academia has long been a goal. In this study, we present a model for the inert changes in the proportion of female full professors and associate professors ... -
Glidende overgang: Flaskehalser og oppgavedeling i bildediagnostikk
Lekve, Kyrre; Olsen, Dorothy Sutherland; Fevolden, Arne Martin (NIFU rapport;2013-46, Research report, 2013-11-26)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Norsk Radiografforbund. Formålet med rapporten er å undersøke om oppgavedeling mellom radiografer og radiologer er en hensiktsmessig måte å løse flaskehalser innen bildediagnostikken. ... -
Godt sagt og godt gjort? Strategievaluering av Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet
Lekve, Kyrre; Aanstad, Siri; Piro, Fredrik; Carlsten, Tone Cecilie; Spilling, Olav R. (NIFU rapport;2014-2, Research report, 2014-02-03)I løpet av 2009 drev Helsefak en omfattende strategiprosess som resulterte i «Strategiplan 2010-2013. Godt gjort er bedre enn godt sagt.». Som ledd i arbeidet med å utarbeide en ny strategiplan for neste fireårsperiode har ... -
HiOA underveis mot strategiske mål? Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus
Lekve, Kyrre; Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Elken, Mari; Røsdal, Trude; Gleinsvik, Audun (NIFU rapport;2014-14, Research report, 2014-04-11)HiOA ønsker en vurdering av i hvilken grad den strukturen som er valgt etter fusjonen i 2011 understøtter høgskolens strategi, profil og egenart. Underveisevalueringen er delt i tre faser. Med denne rapporten presenterer ... -
HiOAs organisasjonsdesign for fremtiden: Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus - Fase 2
Lekve, Kyrre; Elken, Mari; Røsdal, Trude; Gleinsvik, Audun (NIFU rapport;2014-29, Research report, 2014-08-14)Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) ga våren 2014 NIFU i oppdrag å gjennomføre en underveisevaluering av høgskolen. HiOA ønsket en vurdering av i hvilken grad strukturen som ble valgt etter fusjonen i 2011 understøtter ... -
Towards a global leadership role in the work towards education for all? Thematic analysis for Norad’s contribution to the Post-2015 agenda on education quality and student learning as a new development priority for Norway
Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Lekve, Kyrre (NIFU report;2013-36, Research report, 2013-12-11)This report presents a set of recommendations for how Norad may advice the Ministry of Foreign Affairs on education quality and student learning as a new development priority in this situation. The goals of the study have ...