Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Kyvik, Svein"
Now showing items 1-20 of 51
-
Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK
Frølich, Nicoline; Wendt, Kaja; Reymert, Ingvild; Tellmann, Silje Maria; Elken, Mari; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Larsen, Even Hellan (NIFU Report;2018:4, Research report, 2018-02)The higher education sector is increasingly important to society and national economies. Recruitment to academic positions, academic career prospects, and working conditions are critical issues in this regard. Importantly, ... -
Analysis of government budget appropriations or outlays for R&D (GBAORD) in Norway
Wiig, Ole; Maus, Kirsten Wille; Kyvik, Svein (U-notat;1994-7, Working paper, 1994-11-22)In Norway the Research Councils' Committee on R&D statistics has analysed public R&D funding every year since 1970. From 1991 the entire analysis has been performed by the Institute for Studies in Research and Higher ... -
Arbeidsoppgaver og arbeidstid ved universitetene
Kyvik, Svein (NAVF-melding;1983-3, Report, 1983-05)Denne undersøkelsen gir en oversikt over hvordan det vitenskapelige personalet ved universitetene fordelte sin arbeidstid på ulike typer arbeidsoppgaver i 1981. Opplysningene har vært hentet inn ved hjelp av spørreskjema ... -
Byråkratisering av universitetene? Dokumentasion og analyse av administrativ endring
Gornitzka, Åse; Kyvik, Svein; Larsen, Ingvild Marheim (NIFU-rapport;1996-3, Report, 1996-06)I denne rapporten stilles det spørsmål ved om universitetene gjennomgår en byråkratiseringsprosess. Formålet er å undersøke om det har vært en økning i det vitenskapelige personalets administrative byrder, og å klarlegge ... -
Departementenes FoU-engasjement - Utviklingstrekk på 1980-tallet
Larsen, Ingvild Marheim; Narud, Hanne Marthe; Kyvik, Svein (NAVF-rapport;1991-7, Report, 1991-08)Rapporten gir en oversikt over departementenes FoU-engasjement. I 1990 ble det bevilget anslagsvis 6.5 milliarder kroner til FoU over departementenes budsjetter. FoU-bevilgningene varierer imidlertid mye både mht. ... -
Desentralisering av høgre utdanning og forskning
Kyvik, Svein (NAVF-melding;1980-2, Report, 1980-08)Den geografiske fordeling av ressursene innenfor høgre utdanning og forskning har påkalt økende oppmerksomhet i løpet av 1970-årene. Noen samlet framstilling av utviklingen foreligger imidlertid ikke. Første del av denne ... -
Doktorgrader og forskeropplæring: internasjonale erfaringer og perspektiver - En sammenlikning av 9 OECD-land
Tvede, Olaf; Kyvik, Svein (NIFU-rapport;1996-2, Report, 1996-03)Det foregår nå viktige reformer i Norden med stor betydning for forskeropplæring og doktorgradsopplegg. Også andre sentrale OECD-land har interesse i en nordisk sammenheng. Rapporten kaster derfor lys på forholdene i de ... -
Doktorgradsutdanning og karrieremuligheter: En undersøkelse blant to årskull doktorgradskandidater
Kyvik, Svein; Olsen, Terje Bruen (NIFU STEP-rapport;2007-35, Research report, 2007-12)Denne rapporten gir en oversikt over doktorgradskandidatenes karrierer de første årene etter avlagt doktorgrad, samt en oversikt over kandidatenes vurderinger av doktorgradsperioden i lys av deres arbeidslivserfaringer ... -
Endringsprosesser i høyskolesektoren i Vest-Europa
Kyvik, Svein (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:7, Working paper, 2006-01)Foreliggende rapport gir en oversikt over og en analyse av sentrale utviklingstrekk i høyskolesektoren i de vesteuropeiske land. De fleste land har som i Norge slått sammen små profesjonsskoler på regionalt nivå til ... -
Etablering av kandidatundersøkelse blant PhD-utdannede. Opplegg for overvåkning av PhD-kandidatenes arbeidsmarkedstilpasning og karriereutvikling
Kyvik, Svein; Sarpebakken, Bo; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-arbeidsnotat;2013:2, Working Paper, 2013-01-15)Forskerforbundet har gitt NIFU i oppdrag å utarbeide et forslag til og et opplegg for regelmessige spørreundersøkelser blant PhD-utdannede for å kartlegge arbeidsmarkedstilpasning og karrierer. I dette arbeidsnotatet ... -
Evaluering av Ph.d.-rådet – et initiativ til styrket uddannelsesforskning rettet mod folkeskolen
Kyvik, Svein; Prøitz, Tine Sophie; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:17, Research report, 2015-05)Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning ble opprettet i 2011 etter initiativ av Folketinget. I henhold til Globaliseringsavtalen 2011-12 er formålet å styrke utdannelsesforskning rettet mot folkeskolen gjennom utdannelse av ... -
Forskergrupper i universitets- og høgskolesektoren
Kyvik, Svein; Reymert, Ingvild; Vabø, Agnete; Alvsvåg, Aina (NIFU Arbeidsnotat;2-2015, Working Paper, 2015-03)I dette notatet reiser vi spørsmålet om hva etableringen av formelle forskergrupper betyr for kvaliteten på forskningen og utdanningen ved universiteter og høgskoler. Disse gruppene har fått større betydning for organiseringen ... -
Forskning og annen faglig aktivitet i den regionale høgskolesektoren
Skodvin, Ole-Jacob; Kyvik, Svein (Utredningsinstituttet-rapport;1994-4, Report, 1994-06)Rapporten gir en oversikt over hva som foregår av forskning og andre faglige aktiviteter blant lærerpersonalet i den regionale høgskolesektoren. Spørsmål som står i fokus er i hovedsak relatert til omfanget av forskning, ... -
Forskningspraksis ved norske universiteter i et internasjonalt perspektiv. En sammenligning av 14 land
Kyvik, Svein; Gulbrandsen, Magnus; Bentley, Peter (NIFU rapport;2011-41, Research report, 2011-11)Denne rapporten sammenligner universitetspersonalets forskningspraksis i Norge og 13 andre land; fire i Europa (Finland, Italia, Storbritannia og Tyskland), to i Nord-Amerika (Canada og USA), tre i Latin-Amerika (Argentina, ... -
Forskningsvilkår ved norske universiteter i et internasjonalt perspektiv: En undersøkelse av 7 land
Bentley, Peter; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;8-2010, Research report, 2010-03)Denne rapporten sammenligner tidsbruk og vurderinger av arbeidsvilkår blant universitetspersonalet i Norge og seks andre land (Finland, Tyskland, Storbritannia, Canada, USA og Australia). Datamaterialet er hentet fra en ... -
FoU-strategi ved statlige høgskoler
Kyvik, Svein (NIFU STEP-rapport;2008-12, Research report, 2008-03)Denne rapporten gir en oversikt over FoU-strategi ved de statlige høgskolene, slik den framstår i de enkelte høgskolenes sentrale strategidokumenter ved utgangen av 2007. Rapporten tar opp tre forhold: I hvilken grad er ... -
Fusjonsutredning for Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund. Statuskartlegging og muligetsstudie
Røsdal, Trude; Kyvik, Svein; Næss, Terje; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2015:41, Research report, 2015-12)På vegne av de tre statlige høgskolene Høgskolen i Bergen, Høgskolen Stord/Haugesund og Høgskulen i Sogn og Fjordane ga Høgskolen i Bergen høsten 2015 NIFU i oppdrag å gjennomføre en fusjonsutredning for disse tre høgskolene. ... -
Gjennomstrømning i doktorgradsutdanningen
Kyvik, Svein; Olsen, Terje Bruen (NIFU STEP rapport;2009-40, Research report, 2009-11)I den siste forskningsmeldingen går det fram at Kunnskapsdepartementet vil ta initiativ til en evaluering av kvaliteten på norsk forskerutdanning. -
HiOA underveis mot strategiske mål? Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus
Lekve, Kyrre; Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Elken, Mari; Røsdal, Trude; Gleinsvik, Audun (NIFU rapport;2014-14, Research report, 2014-04-11)HiOA ønsker en vurdering av i hvilken grad den strukturen som er valgt etter fusjonen i 2011 understøtter høgskolens strategi, profil og egenart. Underveisevalueringen er delt i tre faser. Med denne rapporten presenterer ... -
Høgskolen i Molde og det nye institusjonslandskapet. Fusjon eller fortsatt selvstendighet?
Spilling, Olav R.; Røsdal, Trude; Kyvik, Svein; Næss, Terje; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2016:34, Research report, 2016-11-15)På bakgrunn av de pågående strukturendringer i universitets- og høgskolesektoren har Høgskolen i Molde ønsket å få gjennomført en utredning som klargjør alternative utviklingsmuligheter, og som kan gi høgskolen et ...