Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Kindt, Marianne Takvam"
Now showing items 1-7 of 7
-
How do Children of Immigrants Experience Parental Involvement in their Education?
Kindt, Marianne Takvam (Peer reviewed; Journal article, 2022)Many children of immigrants have low socioeconomic backgrounds and yet attain high levels of education. What guides members of this group to this educational success is, however, a matter of theoretical dispute. While some ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Lynnebakke, Brit; Kindt, Marianne Takvam; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2022:22, Research report, 2022-10)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning. Rapporten ... -
Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever
Lødding, Berit; Kindt, Marianne Takvam; Randen, Gunhild Tveit; Lynnebakke, Brit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Vika, Karl Solbue; Grøgaard, Jens B. (NIFU-rapport;2022:26, Research report, 2022-12)Prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet av NIFU i samarbeid med forskere ved Høgskolen i Innlandet, MultiLing ved Universitetet i Oslo samt ... -
Optimism trap? Educational aspirations and outcomes among students with immigrant backgrounds in Norway and Spain
Kindt, Marianne Takvam; Strømme, Thea Bertnes; Lødding, Berit; Merino Pareja, Rafael (Peer reviewed; Journal article, 2023)While immigrants and their children display bold educational aspirations, less is known about the relationship between their aspirations and educational outcomes. Using longitudinal survey data on students in upper secondary ... -
Pandemi og gjennomføring av videregående opplæring
Lillebø, Otto Sevaldson; Skålholt, Asgeir; Kindt, Marianne Takvam (Peer reviewed; Journal article, 2024)Karaktergjennomsnitt og gjennomføringsgrad i videregående skole har økt under koronapandemien. Samtidig viser internasjonale studier at læringstapet under pandemien har vært stort, særlig for elever med lav sosioøkonomisk ... -
Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever
Lødding, Berit; Kindt, Marianne Takvam; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Randen, Gunhild Tveit; Grøgaard, Jens B.; Tahir, Hajra; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2024:4, Research report, 2024-05)Dette er sluttrapporten fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever som er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den viser at vilkårene for inkluderende opplæring av nyankomne elever ... -
What Employers Mean When They Talk About Language Proficiency: a Civic Integration Policy Meets the Importance of Informal Skills
Kindt, Marianne Takvam; Bjørnset, Mathilde (Peer reviewed; Journal article, 2023)In 2013, a Norwegian language test was made mandatory for immigrants participating in the Norwegian Introduction Programme (NIP). The rationale behind the law was that documented test scores would allow employers to better ...