Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Fossum, Lone Wanderås"
Now showing items 1-20 of 28
-
Bruk av digital teknologi i høyere utdanning – en kunnskapsoppsummering
Flobakk-Sitter, Fride; Fossum, Lone Wanderås (NIFU Innsikt;2023-2, Others, 2023-03-31)Gjennom en systematisk kunnskapsoppsummering har vi sett nærmere på hvordan digital teknologi brukes i høyere utdanning. Vi ser på ordinære undervisningssituasjoner, med fokus på studenter og undervisere. Kunnskapsoppsummeringen ... -
Bruken av læringsutbyttebeskrivelser: En kunnskapsoppsummering
Flobakk-Sitter, Fride; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2022:29, Research report, 2022-12)NIFU har på vegne av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) laget en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering om bruken av læringsutbyttebeskrivelser i høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning. ... -
Citation metrics covary with researchers’ assessments of the quality of their works
Aksnes, Dag W.; Piro, Fredrik Niclas; Fossum, Lone Wanderås (Peer reviewed; Journal article, 2023)For a long time, citation counts have been used to measure scientific impact or quality. Do such measures align with researchers’ assessments of the quality of their work? In this study, we address this issue by decomposing ... -
Effekter av rasisme og diskriminering på integrering i arbeidslivet: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Alne, Ragnar; Bergene, Ann Cecilie; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2022:20, Research report, 2022-09)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering i arbeidslivet. ... -
Forbruksforskning i Norge: En kunnskapsoversikt
Fossum, Lone Wanderås; Wollscheid, Sabine; Siversen, Gunnar (NIFU-rapport;2021:24, Research report, 2021-12)I denne rapporten presenteres en kvantitativ og tematisk kunnskapsoversikt over norsk forbruksforskning hvor også fagmiljøene som jevnlig bidrar til feltet er kartlagt. I tillegg til rapporten formidles resultatet til ... -
Forskning og finansiering: En oversikt over forskningslitteratur
Schwach, Vera; Wollscheid, Sabine; Fossum, Lone Wanderås; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU Arbeidsnotat;2024:2, Working paper, 2024-03)Som del av en rammeavtale med Kunnskapsdepartementet har NIFU sammenstilt og analysert internasjonal forskning på finansieringsstrømmer, med vekt på offentlig finansiering og balansen mellom ekstern finansiering og ... -
FoU-aktivitet i grunnskolelærerutdanningene (GLU): En kartlegging for NOKUT – delrapport 1
Slette, Aslaug Louise; Sivertsen, Gunnar; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2023:16, Report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for grunnskolelærerutdanningene (GLU). Kartleggingen vil inngå som ... -
FoU-aktivitet i sykepleierutdanningen: En kartlegging for NOKUT – delrapport 3
Slette, Aslaug Louise; Sivertsen, Gunnar; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2023:18, Research report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for sykepleierutdanning. Kartleggingen skal blant annet kunne brukes ... -
FoU-aktivitet i utdanningene til barnevern, sosialt arbeid og vernepleie (BSV): En kartlegging for NOKUT – delrapport 2
Slette, Aslaug Louise; Sivertsen, Gunnar; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2023:17, Research report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for utdanningene til barnevern, sosialt arbeid og vernepleie (BSV). ... -
Høyere utdanning for alle? En kartlegging av representasjon, deltakelse og tilgjengelighet i norsk høyere utdanning
Korseberg, Lene Kirstine; Stubhaug, Magnus Eliasson; Ballo, Jannike Gottschalk; Drange, Christina Vogsted; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2023:23, Research report, 2023-11)Analysene i denne rapporten er utført i forbindelse med prosjektet Tilgjengelighet i høyere utdanning (TiHU), som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. Formålet med prosjektet har vært å ... -
An initial bibliometric mapping of six higher education institutions undergoing structural changes
Aksnes, Dag W.; Fossum, Lone Wanderås; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2021-4, Others, 2020-02-26)One objective of the Structural Reform introduced in Norwegian higher education in 2015 is to promote high quality of research and contribute to more academic environments performing at a high international level. Higher ... -
Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie
Fossum, Lone Wanderås; Bergene, Ann Cecilie; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2022:17, Research report, 2022-09)Tematikken for denne rapporten er Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie, og er utarbeidet på oppdrag av Norsk Sykepleierforbund (NSF). Som en følge av arbeidet med RETHOS, de nye ... -
Kartlegging av nordisk forskning på eksamen
Hovdhaugen, Elisabeth; Flobakk-Sitter, Fride; Wollscheid, Sabine; Fossum, Lone Wanderås; Korseberg, Lene (NIFU-rapport;2022:18, Research report, 2022-09)Tema for denne rapporten er sluttvurdering i de nordiske land. Rapporten er todelt, der del 1 beskriver utdanningssystemet og vurderingssystemet i de fem nordiske land, i tillegg til å vise i hvilken grad sluttvurdering ... -
Kompetanse for grønn omstilling: En gjennomgang av forskningslitteratur og arbeidslivets kompetansebehov knyttet til miljø- og klimautfordringer
Normann, Håkon Endresen; Steen, Markus; Mäkitie, Tuukka; Klitkou, Antje; Børing, Pål; Solberg, Espen; Lund, Henrik Brynthe; Wardeberg, Mari; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2023:5, Research report, 2023-03)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Kompetansebehovsutvalget. Den inngår som en del av kunnskapsgrunnlaget for Kompetansebehovsutvalgets arbeid med kompetansebehov og grønn omstilling. Rapporten bygger på en ... -
Kompetanse for hva og hvem? Kompetansehevingens rolle i pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
Korseberg, Lene; Slette, Aslaug Louise; Fossum, Lone Wanderås (NIFU Innsikt;2023-8, Others, 2023-11-14)Manglende kompetanse blant undervisere blir ofte trukket frem som en av de mest sentrale barrierene for å styrke den pedagogiske bruken av digital teknologi i høyere utdanning. I dette notatet belyser vi hvordan begrepet ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Lynnebakke, Brit; Bergene, Ann Cecilie; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2022:27, Research report, 2022-12)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning på betydningen av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet. Rapporten ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Lynnebakke, Brit; Kindt, Marianne Takvam; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2022:22, Research report, 2022-10)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning. Rapporten ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Lynnebakke, Brit; Fossum, Lone Wanderås; Bergene, Ann Cecilie (NIFU-rapport;2021:22, Research report, 2021-12)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet og religion. ... -
Kunnskapsoppsummering kompetansebehov og grønn omstilling
Klitkou, Antje; Fossum, Lone Wanderås; Normann, Håkon Endresen (NIFU-arbeidsnotat;2022-9, Working paper, 2022-10) -
Kunstig intelligens: Supplement eller erstatning for kunnskapsoppsummeringer?
Wollscheid, Sabine; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU Innsikt;2024-4, Others, 2024-04-24)Ny teknologi gjør det mulig å effektivisere og automatisere deler av forskningsprosessene. Det gjelder også arbeidet med å syntetisere resultater fra forskning, såkalt kunnskaps-oppsummering. Digitale verktøy som kunstig ...