Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Bergene, Ann Cecilie"
Now showing items 1-20 of 47
-
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2021–2022
Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Vika, Karl Solbue; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2022:21, Research report, 2022-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Modulbasert lederutdanning 2022, en spørreundersøkelse rettet mot deltakere på modulbasert videreutdanning for ledere. ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2022–2023
Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Gjerustad, Cay; Vika, Karl Solbue; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2023:19, Research report, 2023-10)Denne rapporten fra en undersøkelse blant deltakere i modulbasert lederutdanning studieåret 2022–2023, er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den handler om deres opplevelse av utdanningen og hvilket læringsutbytte ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehageledere 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på styrerutdanningen
Bergene, Ann Cecilie; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2023:7, Research report, 2023-05)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for styrerutdanningen 2022, en spørreundersøkelse rettet mot barnehageledere som har tatt ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehageledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på styrerutdanningen
Bergene, Ann Cecilie; de Besche, Torstein (NIFU-rapport;2024:9, Research report, 2024-05)Denne rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for styrerutdanningen 2023, og er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Deltakerundersøkelsen er en spørreundersøkelse rettet mot barnehageledere ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant barnehagelærere som har tatt videreutdanning
Bergene, Ann Cecilie; Gjerustad, Cay; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2021:18, Research report, 2021-11)Denne rapporten presenterer resultater fra deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2021, en spørreundersøkelse rettet mot deltakere i videreutdanning i studieåret 2020/2021. -
Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud
Bergene, Ann Cecilie; Vika, Karl Solbue; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2022:25, Research report, 2022-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2022, en spørreundersøkelse rettet mot barnehagelærere som har tatt videreutdanning. Hensikten ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud
Bergene, Ann Cecilie; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2023:20, Research report, 2023-11)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, en spørreundersøkelse rettet mot barnehagelærere som har tatt videreutdanning. Hensikten ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehagestyrere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant barnehagestyrere som har tatt videreutdanning
Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2021:19, Research report, 2021-11)Denne rapporten handler om barnehagestyreres erfaringer med å ta videreutdanning. Rapporten gjør rede for opplevelser av studiet og tilretteleggingen, og hvilket utbytte de sitter igjen med. I tillegg presenteres funn om ... -
Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen
Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; Vika, Karl Solbue (NIFU-rapport;2022-6, Research report, 2022-03)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2021, en spørreundersøkelse rettet mot deltakere på ... -
Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen
Vika, Karl Solbue; Lyckander, Rønnaug Haugland; Bergene, Ann Cecilie; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Gjerustad, Cay (NIFU-rapport;2023:6, Research report, 2023-05)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2022, en spørreundersøkelse rettet mot deltakere på ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2020 : En spørreundersøkelse om videreutdanning under Covid-19
Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie (NIFU-rapport;2020:17, Research report, 2020-09)Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2020, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av strategien Kompetanse for kvalitet. Hensikten er å undersøke lærernes opplevelse ... -
Digital distance learning: A question of flexibility in time and space?
Bergene, Ann Cecilie; Wollscheid, Sabine; Gjerustad, Cay (Peer reviewed; Journal article, 2023)The Covid-19 pandemic has forced higher education institutions to adapt to digital learning and teaching modes. Hence, the pandemic might be regarded as a large-scale experiment of digitalization, leading possibly to ... -
Effekter av rasisme og diskriminering på integrering i arbeidslivet: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Alne, Ragnar; Bergene, Ann Cecilie; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2022:20, Research report, 2022-09)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering i arbeidslivet. ... -
Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering
Federici, Roger André; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Salvanes, Kari Vea; Pedersen, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Bru, Lars Edvin; Rønsen, Ester; Vika, Karl Solbue; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2020:23, Research report, 2020-10)‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert sam-handling med skole’ var en randomisert, kontrollert studie som ble utført som et samarbeidsprosjekt mellom NIFU, Folkehelseinstituttet, ... -
Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en oppfølgingsstudie
Federici, Roger André; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Bergene, Ann Cecilie; Alne, Ragnar (NIFU-rapport;2021:23, Research report, 2021-12)Denne rapporten presenterer en oppfølging og videreføring av forskningsprosjektet ‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samhandling med skole’. Det overordnede forskningsspørsmålet ... -
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport
Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Rogde, Kristin; Myklebust, Runa Brandal; Bubikova-Moan, Jarmila; Vika, Karl Solbue (NIFU-rapport;2020:22, Research report, 2020-11)Språkløyper: Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er en strategi igangsatt av Kunnskapsdepartementet med en overordnet målsetting om en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og ... -
Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1
Aakernes, Nina; Andresen, Silje; Bergene, Ann Cecilie; Dahlback, Jorunn; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; Vagle, Inger (NIFU-rapport;2022:8, Research report, 2022-03)Dette er første delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag som NIFU, Fafo og OsloMet utfører i samarbeid. Oppdragsgiver for evaluereringen er Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er organisert i form av ulike ... -
Evaluering av Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL): Aktivitet og kvalitet
Schwach, Vera; Bergene, Ann Cecilie; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU-rapport;2021:6, Research report, 2021-02)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU evaluert ordningen med Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Målet er å styrke forskningskompetanse og kunnskapsgrunnlag i lærerutdanningene. NAFOL skulle bidra til ... -
Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Bungum, Berit; Sølberg, Jan; Smedsrud, Jørgen; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU-rapport;2020:20, Research report, 2020-10)NIFU evaluerer den nasjonale strategien Tett på realfag på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Dette er den tredje ... -
Faglig utvikling, samarbeid, mestring og ledelse i norske barnehager: Andre dybderapport med norske resultater fra den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong
Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; Lynnebakke, Brit (NIFU-rapport;2021:7, Research report, 2021-02)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse rettet til ansatte og styrere i barnehagen, og ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ...