Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Arnesen, Clara Åse"
Now showing items 1-20 of 68
-
Alder ved yrkesstart, sysselsettingsmønstre og yrkesaktivitet: En oversikt over utvalgte grupper med høyere utdanning
Arnesen, Clara Åse; Opheim, Vibeke; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf; Henaug, Inger (NIFU STEP rapport;2009-20, Research report, 2009-04)Prosjektet er gjennomført som et oppdrag for Hovedorganisasjonen for universitets- og høgskoleutdannede (Unio). Bakgrunnen var at Unio ønsket grunnlagsmateriale til innspill i arbeidet med utarbeidelse av nytt pensjonssystem. ... -
Arbeid og videreutdanning innenfor psykisk helsevern blant nyutdannede
Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-rapport;11-2007, Research report, 2007-03)At nyutdannede kandidater satser på en karriere innenfor psykisk helsevern er ansett som viktig for å kunne oppfylle Opptrappingsplanens målsettinger. Fra myndighetenes side har man bevisst økt kapasiteten i viktige helse- ... -
Arbeidsgivers vurdering av nyansatte med høyere utdanning og fagskoleutdanning: Underveisrapport, første delrapport
Støren, Liv Anne; Carlsten, Tone Cecilie; Reiling, Rune Borgan; Olsen, Dorothy Sutherland; Arnesen, Clara Åse (NIFU Arbeidsnotat;2016:16, Working paper, 2016-11)Denne rapporten er første delrapport fra et treårig prosjekt som NIFU utfører på oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Prosjektet omhandler arbeidsgiveres vurdering av nyansatte som nokså nylig er ferdige med masterutdanninger, ... -
Arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med utdanningen blant ulike grupper av nyutdannede
Arnesen, Clara Åse; Støren, Liv Anne; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU rapport;2012-39, Research report, 2012-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2011. Undersøkelsen omfatter kandidater som fullførte studiene våren 2011, og er gjennomført om lag et halvt år etter at de fullførte utdanningen. ... -
Arbeidsmarkedssituasjonen et halvt år etter eksamen for kandidater som har deltatt i prøveordning for mastergrader
Arnesen, Clara Åse (U-notat;2002-3, Report, 2002)NIFU har som en del av "Evalueringen av prøveordning for mastergrader", fått i oppdrag av Norgesnettrådet å undersøke arbeidsmarkedssituasjonen for kandidater som har deltatt i prøveordningen. Kandidatene som ble uteksaminert ... -
Arbeidsmarkedstilpasning i perioden 2000 – 2004 for kandidater utdannet våren 2000: En sammenligning av resultater fra spørreskjemaundersøkelser og registerkoplinger
Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-rapport;16-2007, Research report, 2007-04)Formålet med denne rapporten har primært vært å oppsummere resultatene fra andre fasen av prosjektet ”Videreutvikling av kandidatundersøkelsen”. Prosjektet som helhet har som hovedformål å utarbeide et datagrunnlag for ... -
Arbeidsmarkedstilpasning i perioden 2000-2004 for kandidater uteksaminert våren 2000
Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:40, Working Paper, 2005-11)Formålet med dette arbeidsnotatet er å gi et bilde av hvordan kandidater fra universiteter og høgskoler har tilpasset seg arbeidsmarkedet i løpet av den første drøye fireårsperioden etter endt utdanning. Analysen baserer ... -
Bachelorgraden fra universitet – en selvstendig grad, eller delmål i et lengre utdanningsløp?
Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;2009-7, Research report, 2009-02)Kvalitetsreformen har ført til at en ny gradsstruktur er innført ved landets høyere utdanningsinstitusjoner. Det knytter seg stor interesse for hvordan de nye gradene fungerer i utdanningssystemet og i forhold til ... -
Bruk av karriereveiledningstjenester i høyere utdanning, med vekt på Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo
Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:21, Working paper, 2006-05)Mange læresteder har de siste årene etablert karrieresentre. Et viktig formål med karrieresentrene er å bistå studenter med karriereplanlegging og være til hjelp i forbindelse med jobbsøking. Formålet med dette arbeidsnotatet ... -
Elevers prestasjonsutvikling - hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater'
Wiborg, Øyvind; Arnesen, Clara Åse; Grøgaard, Jens B.; Støren, Liv Anne; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2011-35, Research report, 2011-11)Ved å sammenlikne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene, får vi mulighet til å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling (såkalte value-added analyser). Et viktig formål med rapporten ... -
Etter- og videreutdanning blant realister
Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;2004-1, Research report, 2004-01)Formålet med denne rapporten er å studere ulike sider ved etter- og videreutdanning blant relativt nyutdannede realister. Et viktig formål er å kartlegge omfanget av påbegynt og fullført etter- og videreutdanning og hva ... -
Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 2
Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;3-2010, Research report, 2010-01)Den forliggende rapporten følger opp og oppdaterer mye av det som ble presentert i den første underveisrapporten fra NIFU STEP (Høst m.fl. 2009), men tar også opp noen nye tema, blant annet etter- og videreutdanning. ... -
Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 3
Aamodt, Per Olaf; Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje (NIFU rapport;2011-1, Research report, 2011-01)Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ... -
Evaluering av Kompetanseløftet 2015: Underveisrapport 1
Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ... -
Evaluering av Prosjekt dobbel-kompetanse i psykologi: Gjennomføring og anvendelse av det kombinerte syvårige studieløpet for spesialistgodkjenning og ph.d.-graden
Ramberg, Inge; Arnesen, Clara Åse (NIFU rapport;2014-13, Research report, 2014-03)Denne evalueringsrapporten vurderer resultatene av Prosjekt dobbelkompetanse i psykologi. Prosjektet har til formål å fremme rekrutteringen av søkere til stillinger ved universiteter, høyskoler og helsevesenet med både ... -
Fast vitenskapelig personale i MNT-fagene ved universitetene: En kartlegging av erstatningsbehov og tilgang på nytt personale basert på registerdata
Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ... -
Flukt fra lærer og førskolelæreryrket?
Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;2002-8, Research report, 2002-02)Det har i mange år vært mangel på førskolelærere og allmennlærere i det norske arbeidsmarkedet. Fra flere hold har det blitt hevdet at dette skyldes at førskolelærere og allmennlærere flykter fra sine yrker og finner seg ... -
Fra lærerutdanning til skole: En undersøkelse blant nyutdannede allmennlærere i 2009
Arnesen, Clara Åse; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;32-2010, Research report, 2010-10)Formålet med denne rapporten er å studere nærmere noen av de utfordringer nyutdannede allmennlærere møter både mht å få en lærerjobb og til selve utøvelsen av læreryrket. -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området "Utdanning og arbeid" i tidsperioden 1999-2004
Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:11, Working Paper, 2004-10)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området "Utdanning og arbeid". Det blir foretatt en nesten fullstendig gjennomgang av NIFUs forskning på området de siste årene (1999-2004) og det ... -
Grunnskolekarakterer våren 2003
Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;2003-32, Research report, 2003-12)Formålet med denne rapporten er å studere nærmere standpunktkarakterene i de tre basisfagene norsk, engelsk og matematikk til avgangskullet i grunnskolen 2003. Det rettes spesielt fokus mot forskjeller i karakterer etter ...