• Internasjonale sammenlikninger av høyere utdanning - Nøkkeltall om metodeproblemer 

      Arnesen, Clara Åse (NAVF-notat;1988-6, Report, 1988-04)
      Denne rapporten er et resultat av 3 ukers arbeid ved NAVFs utredningsinstitutt høsten 1987 på prosjektet "Internasjonale sammenlikninger av høyere utdanning". Prosjektet er utført på oppdrag av "Nordisk Teknologiår 1988". ...
    • IT-utdanning: kapasitetsbehov og utbyggingsplaner 

      Arnesen, Clara Åse; Brandt, Ellen; Hovland, Grethe (NIFU skriftserie;1997:25, Research report, 1997-10)
      NIFU har på oppdrag fra Telenor AS i april–mai 1997 gjennomført en utredning om behovet for IT-/telematikk-kompetanse.Bakgrunnen for oppdraget var at næringslivet og forvaltningen opplever en akutt underdekning av IT-personell. ...
    • IT-utdanning: kapasitetsbehov og utbyggingsplaner 

      Arnesen, Clara Åse; Brandt, Ellen; Hovland, Grethe (U-notat;1997-11, Report, 1997)
      Denne rapporten er utarbeidet etter oppdrag fra Telenor for å belyse behovet for IT-kompetanse. Opprinnelig var ambisjonene at prosjektet skulle presentere og drøfte de prognoser som måtte være laget for dette kompetanseområdet. ...
    • Kandidatundersøkelsen 1995 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;1997:19, Research report, 1997-04)
      Innenfor studiet av høyere utdanning er det en sentral oppgave for Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) å overvåke hva som skjer med de ferdige kandidatene etter eksamen. Kandidatundersøkelsen ...
    • Kandidatundersøkelsen 1996 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;1997:27, Research report, 1996-11)
      Innenfor studiet av høyere utdanning er det en sentral oppgave for Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) å overvåke hva som skjer med de ferdige kandidatene fra universiteter og høgskoler etter ...
    • Kandidatundersøkelsen 2001 

      Arnesen, Clara Åse; Henaug, Inger (NIFU skriftserie;2002-25, Research report, 2002-10)
      Innenfor studier av høyere utdanning er det en sentral oppgave for Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) å overvåke hva som skjer etter eksamen med nyutdannede fra universiteter og høgskoler. ...
    • Kandidatundersøkelsen 2003 

      Henaug, Inger; Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:3, Working Paper, 2004-08)
      I 2003 omfattet undersøkelsen alle kandidater med en høyere grad, siviløkonomer fra offentlige læresteder samt et utvalg allmennlærere. Om lag 4 100 kandidater fikk tilsendt spørreskjema.
    • Kandidatundersøkelsen 2005 

      Henaug, Inger; Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:25, Working paper, 2006-06)
      Kandidatundersøkelsen kartlegger hovedaktivitet, arbeidsledighet, vansker med å finne passende arbeid, lønnsutvikling, osv. I 2005 omfattet undersøkelsen alle kandidater med en høyere grad, siviløkonomer fra offentlige ...
    • Kandidatundersøkelsen 2008: En panelundersøkelse av vårkullet 2000 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP rapport;2009-29, Research report, 2009-06)
      NIFU STEP har siden 1972 årlig gjennomført spørreskjemaundersøkelser av kandidater fra universiteter og høgskoler. I undersøkelsene kartlegges omfang av sysselsetting, arbeidsledighet og annen mistilpasning på arbeidsmarkedet, ...
    • Kandidatundersøkelsen 2009: Hovedresultater 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP rapport;18-2010, Research report, 2010-06)
      Formålet med denne tabellrapporten er å gi en enkel første presentasjon av hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2009. NIFU STEP har siden 1972 årlig gjennomført undersøkelser av kandidater med høyere utdanning fra ...
    • Kandidatundersøkelsen 2013: Mastergradsutdannedes arbeidsmarkedssituasjon og vurdering av utdanningen et halvt år etter fullført utdanning 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Støren, Liv Anne; Arnesen, Clara Åse (NIFU rapport;2014-17, Research report, 2014-05)
      Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2013. Dette er en spørreundersøkelse som er gjennomført blant personer som har tatt mastergrad, om lag et halvt år etter at de har fullført utdanningen ...
    • Kandidatundersøkelsen 2015: I hvor stor grad er nyutdannede mastere berørt av nedgangskonjunkturen? 

      Støren, Liv Anne; Salvanes, Kari Vea; Reymert, Ingvild; Arnesen, Clara Åse; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;2016:17, Research report, 2016-06)
      Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2015. Dette er en spørreundersøkelse som er gjennomført blant personer som har tatt mastergrad, om lag et halvt år etter at de fullførte sin utdanning. ...
    • Kandidatundersøkelsen. Design, utviklingsmuligheter og internasjonale perspektiver 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Arnesen, Clara Åse; Støren, Liv Anne (NIFU-arbeidsnotat;2012:7, Working paper, 2012-11)
      Notatet inneholder en grundig framstilling av hva Kandidatundersøkelsen er, hvordan den gjennomføres og hvilke utdanningsgrupper og temaområder som dekkes. Denne type informasjon er relevant for høyere utdannede som får ...
    • Karakterers betydning for overgangen fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet 

      Arnesen, Clara Åse; Try, Sverre (NIFU-rapport;6-2001, Research report, 2001-04)
      Hovedformålet med denne rapporten er å studere hvilken betydning eksamenskarakterer fra høyere utdanning har for kandidatenes utkomme på arbeidsmarkedet. Fokus vil hovedsakelig være karakterers betydning for overgangen fra ...
    • Kjønn og musikk: Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk 

      Borgen, Jorunn Spord; Arnesen, Clara Åse; Caspersen, Joakim; Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Næss, Terje (NIFU rapport;2010-49, Research report, 2010-12)
      Hensikten med denne kartleggingen har vært å bidra med “det store bildet” i forhold til debatten om årsaker til en observert kjønnsskjevhet når det gjelder rekruttering, utdanning og arbeidsdeling i arbeidsmarkedet innenfor ...
    • Kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet i 1999 og 2009 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP rapport;2010-44, Research report, 2010-12)
      Formålet med prosjektet er primært å dokumentere og beskrive mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet for høyt utdannede personer i 1999 og 2009, og om mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet har økt eller blitt ...
    • Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning? 

      Grøgaard, Jens B.; Arnesen, Clara Åse (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Artikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt ...
    • Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning? 

      Grøgaard, Jens Brandi; Arnesen, Clara Åse (Peer reviewed; Journal article, 2016)
      Artikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt ...
    • Kompetanse til energibedrifter: En undersøkelse av ingeniørutdanning i elkraft 

      Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;24-2010, Research report, 2010-09)
      Formålet med denne rapporten er å belyse noen sider ved kompetansesituasjonen i energisektoren. I dette notatet har vi først sett på søkningen til studiene og studentenes gjennomføring, fordi dette er kritiske faktorer for ...
    • Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017 

      Støren, Liv Anne; Nesje, Kjersti; Salvanes, Kari Vea; Arnesen, Clara Åse; Reymert, Ingvild (NIFU-rapport;2018:2, Research report, 2018-01)
      Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse blant personer som fullførte en mastergrad eller tilsvarende i 2014. De var utdannet i humanistiske og estetiske fag, samfunnsfag og juss, økonomisk-administrative ...