Blar i NIFU Open Access Archive på emneord "Kvalitet"
Viser treff 1-20 av 41
-
Evaluering av etablering av ordning med Senter for fremragende utdanning (SFU): En kvalitativ analyse av aktørenes erfaringer og vurderinger
(NIFU rapport;2013-10, Research report, 2013-01-21)Med Stjernø-utvalgets forslag om å opprette et ”Senter for fremragende undervisning” ble det signalisert et ønske om ambisiøse nye nasjonale virkemidler for å heve kvalitet og status på høyere utdanning i Norge. Denne ... -
Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 1: Kvalitetsreformen møter virkeligheten
(Research report, 2006-02)Da Kvalitetsreformen ble iverksatt, ble det samtidig vedtatt å gjennomføre en evaluering av den. Norges forskningsråd ga oppdraget med evalueringen til Rokkansenteret ved Universitetet i Bergen og NIFU STEP som et ... -
Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 2: Institusjonelle kvalitetssystemer i høyere utdanning - vil de bidra til bedre kvalitet?
(Research report, 2006-05)Da Kvalitetsreformen ble iverksatt, ble det samtidig vedtatt å gjennomføre en evaluering av den. Norges forskningsråd ga oppdraget med evalueringen til Rokkansenteret ved Universitetet i Bergen og NIFU STEP som et ... -
Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 5. Kvalitet som forhandling: NOKUT i norsk høyere utdanning 2003-2006
(Research report, 2006-10)I denne delrapporten utgjøres datagrunnlaget av ulike kilder, herunder formelle lover, forskrifter og retningslinjer, samt kildemateriale som er fremkommet som et resultat av NOKUTs virksomhet. Her har spesielt ulike ... -
Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 9. Nytt regime i variert landskap: Ledelse og styring av universiteter og høyskoler etter Kvalitetsreformen
(Research report, 2006-12)Tema for denne rapporten er de nye formene for styring og ledelse av det høyere utdanningssystemet og institusjonene under Kvalitetsreformen. Rapporten utvikler et begrepsapparat, beskriver de faktiske endringene som har ... -
Evaluering av nasjonale prøver som system
(NIFU rapport;2013-4, Research report, 2013-04)Nasjonale prøver inngår i det nasjonale systemet for vurdering av kvaliteten i grunnopplæringen. Prøvene avholdes i lesing, regning og engelsk, og skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med læreplanens ... -
Fra lokale ideer til nasjonale løsninger? InnoMed sin rolle for innovasjoner i helse- og omsorgssektoren
(NIFU rapport;2013-48, Research report, 2013-12)Denne rapporten er en evaluering av InnoMed - Nasjonalt kompetansenettverk for behovsdrevet innovasjon i helsesektoren. InnoMed har til formål å bidra til kvalitet og effektivitet i helsesektoren gjennom utvikling av ... -
Fra lærerutdanning til skole: En undersøkelse blant nyutdannede allmennlærere i 2009
(NIFU STEP rapport;32-2010, Research report, 2010-10)Formålet med denne rapporten er å studere nærmere noen av de utfordringer nyutdannede allmennlærere møter både mht å få en lærerjobb og til selve utøvelsen av læreryrket. -
Hva er viktige kvaliteter ved god sensur? En kartlegging av bruk av ekstern sensor på lavere grad med fokus på kvalitet, økonomi, vurdering og læring
(NIFU STEP rapport;2009-21, Research report, 2009-05)Kvalitetsreformen medførte en endring i sensurpraksis i Norge. Denne rapporten kartlegger dagens sensurpraksis på lavere grad og diskuterer problemstillinger knyttet til forholdet mellom sensorordning og kvalitet, økonomi, ... -
Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
(NIFU-rapport;6-2000, Research report, 2000-01)Denne rapporten inngår i prosjektet «Styring, organisering og kvalitet» som igjen er en del av Norges forskningsråds utdanningsforskningsprogram "Kompetanse, utdanning og verdiskapning" innen området for kultur og samfunn. ... -
Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:3, Working Paper, 2016-04)Forord Dette notatet ser nærmere på og diskuterer et utvalg indikatorer som brukes for å måle kvalitet i høyere utdanning i Norge. Utvalget av indikatorer er gjort med utgangspunkt i indikatorer som er viktige for ... -
Inntakskvalitet og karakterer i høyere utdanning: Høyere grads kandidater, siviløkonomer og allmennlærere
(NIFU STEP-rapport;4-2006, Research report, 2006-06)I denne rapporten har vi belyst hva inntakskvalitet har å si for det faglige nivået til ferdig uteksaminerte kandidater, med et særlig fokus på allmennlærerutdanning. Analysen baserer seg på et utvalg på 1 800 kandidater ... -
Iverksetting av insentivbasert finansiering: Utviklingstrekk i lys av den nye finansieringsmodellen
(NIFU STEP-rapport;13-2007, Research report, 2007-04)Rapporten har sett på hvordan den nye finansieringsmodellen for høyere utdanning påvirker lærestedene; hvilke økonomiske konsekvenser som erfares; hvilke tiltak som diskuteres i den sammenheng; og til slutt hvilke implikasjoner ... -
Jakten på kvalitetsindikatorene. Sluttrapport fra prosjektet ‘Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen’
(NIFU rapport;2013-23, Research report, 2013-05-22)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen». Prosjektet er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og startet opp i begynnelsen av 2010. I løpet av de vel tre årene ... -
Kandidatundersøkelsen 2013: Mastergradsutdannedes arbeidsmarkedssituasjon og vurdering av utdanningen et halvt år etter fullført utdanning
(NIFU rapport;2014-17, Research report, 2014-05)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2013. Dette er en spørreundersøkelse som er gjennomført blant personer som har tatt mastergrad, om lag et halvt år etter at de har fullført utdanningen ... -
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på opplæringen i bedrift: Rapport 3 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
(NIFU rapport;2014-12, Research report, 2014-03)De høye sysselsettingstallene kan tolkes som et uttrykk for at faglærte generelt har en kompetanse som er etterspurt i det norske arbeidsmarkedet. Som vi påpekte i den forrige rapporten fra prosjektet, må vi likevel være ... -
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på skoleopplæringen: Rapport 2 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
(NIFU rapport;2013-21, Research report, 2013-04-17)Rapport 2 fra prosjektet Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen har opplæringen i skole som sitt hovedtema. Dette er utgangspunktet for både kapittel 1 og 2. Kapittel 3 tar også for seg det nasjonale kvalitetsv ... -
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Sluttrapport
(NIFU-rapport;2015-14, Research report, 2015-05)Dette er sluttrapporten fra et prosjekt om kvalitet i fag- og yrkesopplæringen som har pågått fra 2012 til 2015. Den har vært gjennomført av forskere fra et konsortium ledet av NIFU, men ellers bestående av Fafo, Universitetet ... -
Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger
(NIFU Arbeidsnotat;2024:3, Working paper, 2023-02)Undersøkelsene i dette arbeidsnotatet er utført i forbindelse med prosjektet Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger, som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. ... -
Kvalitet i norsk høyere utdanning i et internasjonalt perspektiv: En delutredning for Ryssdalutvalget
(NIFU skriftserie;2003-25, Research report, 2003-06)Foreliggende rapport er utarbeidet av Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementets Lovutvalg. Dette utvalget er nedsatt for å utrede et felles lovverk ...