Browsing NIFU Open Access Archive by Subject "IKT"
Now showing items 1-11 of 11
-
Bruk av IKT i høyere utdanning: Institusjonelle valg og organisatoriske konsekvenser
(NIFU-rapport;8-2002, Research report, 2002-12)Denne rapporten er en del av en større internasjonal sammenlignende studie knyttet til bruk og anvendelse av IKT i høyere utdanning. Prosjektet er finansiert av Utdannings- og forskningsdepartementet i Norge, Center for ... -
Bruk av IKT som læringsverktøy i høyere utdanning: Case-studier av Universitetet i Lund og Ålborg
(NIFU Skriftserie;2000-4, Research report, 2000-05)Bruken av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi vil medføre store utfordringer for undervisning og forskning ved institusjonene for høgre utdanning. Om sektoren vil lykkes i å utnytte de mulighetene teknologien gir, ... -
Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanningen - en kvalitativ evaluering
(NIFU skriftserie;2003-13, Research report, 2003-05)NIFU har på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet evaluert Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanningen (ITU). NIFU har hatt flere møter med nettverksgruppen under ledelse av Marit C. Synnevåg underveis ... -
IKT i lærerutdanningen: På vei mot profesjonsfaglig digital kompetanse?
(NIFU rapport;2013-20, Research report, 2013-03-15)Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan lærerutdanningene bidrar til at lærerstudentene utvikler det som kan kalles profesjonsfaglig digital kompetanse. Med profesjonsfaglig digital kompetanse mener vi didaktisk ... -
IKT og læring i høyere utdanning: Kvalitativ undersøkelse om hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning
(NIFU rapport;2013-32, Research report, 2013-10-16)Formålet med studien er å belyse hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning og om pedagogisk bruk av IKT bidrar til studiekvalitet. Vi har besøkt åtte læresteder innenfor høyere utdanning og intervjuet fagansatte og ... -
Internasjonal IKT-utdanning − Formål, organisering og innhold
(NIFU skriftserie;2002-6, Research report, 2002-02)I forbindelse med handlingsplanen for IKT i norsk utdanning (2000-2003) fremkom det et behov for en større utredning om IKT som fag. Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt Norgesnettrådet iverksette en slik utredning ... -
IT Funk-prosjektenes skjebne 1998-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:38, Working Paper, 2005-11)Hovedformålet med denne undersøkelsen er å undersøke faglige og kommersielle resultater av IT Funk prosjekter. -
Nettbasert grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark. Rapport fra følgeforskning
(NIFU rapport;2013-37, Research report, 2013-09-15)På oppdrag fra Høgskolen i Telemark har NIFU gjennomført et følgeforskningsoppdrag knyttet til innføring av nettbasert grunnskolelærerutdanning. Målet har vært å vurdere hvordan den nettbaserte grunnskolelærerutdanningen ... -
Nettskolen i Nordland: Evaluering av nettstøttet videregående opplæring for voksne og vurdering av fremtidig organisering av nettundervisningen i Nordland
(NIFU rapport;2012-19, Research report, 2012-03-10)Formålet med prosjektet har vært todelt; for det første har vi evaluert Nordland fylkeskommunens tilbud til voksne om nettstøttet opplæring, gjennom Den Åpne Skolen (DÅS) og lokale studieverksted, samt det nettstøttede ... -
Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy
(NIFU-rapport;6-2015, Research report, 2015-03)Gjennom flere år har Norge satset aktivt på IKT i skolen: Digital kompetanse har blitt innført som ett av fem kompetanseområder i grunnopplæringen, man har sikret en teknologisk infrastruktur i skolen, og ulike tiltak for ... -
Personlig karriereveiledning på nett? Kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste
(NIFU rapport;2011-21, Research report, 2011-04-30)Rapporten inneholder kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste i Norge. Bakgrunnen har vært at Senter for IKT i utdanningen ønsker å se på mulighetene for å ...