Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Sandsør, Astrid Marie Jorde"
-
Age as a merit in admission decisions for higher education
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Hovdhaugen, Elisabeth; Bøckmann, Ester (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper uses register data to study how a particular age reward feature affects admission into two highly competitive study programs: medicine and law. The Norwegian admission system to higher education is centralized, ... -
Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid Marie Jorde (NIFU-rapport;2016:19, Research report, 2016-10)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomfører Utdanningsdirektoratet pilotering av ordning med lærerspesialister i realfag og norsk. Piloteringen strekker seg over to skoleår fra og med høsten 2015 til og med våren ... -
Do welfare counsellors help at-risk upper secondary school students?
Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan; Sandsør, Astrid Marie Jorde (Peer reviewed; Journal article, 2022)Counselling is considered to be an important policy tool to prevent early school leaving, yet little is known about the effect of counselling on student outcomes. We investigate the effect of a novel type of counselling ... -
The effect of central government grants on local educational policy
Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Strøm, Bjarne (Peer reviewed; Journal article, 2021)The use of intergovernmental grants in educational policies may give rise to a conflict between gains attributable to local flexibility and the central government’s intention to narrow gaps in school spending and resource ... -
Evaluering av norm for lærertetthet
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Skålholt, Asgeir; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU Arbeidsnotat;2019:19, Working paper, 2019-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU norm for lærertetthet. Utdanningsdirektoratet har opprettet en referansegruppe for evalueringen, og dette arbeidsnotatet, som baserer seg på løsningsforslaget til NIFU, ... -
Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir; Pedersen, Cathrine (NIFU Arbeidsnotat;2020:2, Working paper, 2020-04)Det foreliggende arbeidsnotatet fra NIFU er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og er tredje delrapportering i det fireårige prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet». Arbeidsnotatet inkluderer en analyse ... -
Fritt skolevalg? En gjennomgang av relevant forskning (høringsnotat)
Sandsør, Astrid Marie Jorde (Innsikt;2020-4, Others, 2020-06)Fritt skolevalg kan motiveres ved at det er forskjeller mellom både skoler og elever og at elevene selv er de beste til å vurdere hvor de vil passe inn. En beslektet motivasjon er at det kan være positivt for ressurssvake ... -
Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea (NIFU Innsikt;2019-20, Others, 2019-11-05)Betydningen av lærertetthet for elevers læringsutbytte et av de mest debatterte forholdene knyttet til ressursbruk i skolen, både i politikk og forskning. NIFU evaluerer norm for lærertetthet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet ... -
Jack-of-all-subjects? The association between individual grade variance and educational attainment
Sandsør, Astrid Marie Jorde (Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper uses detailed register information on students in lower secondary school in Norway to study the importance of the second moment of individual grade distribution: grade variance. Students receive discrete-value ... -
Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang
Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:10, Research report, 2016-04)Denne rapporten presenterer resultater fra en systematisk litteraturgjennomgang av studier som evaluerer tiltak rettet mot å utvikle barns selvregulering. Hensikten med rapporten har vært å identifisere hvilke av disse ... -
Kostnadskartlegging av fylkeskommunale fagskoler
Aamodt, Per Olaf; Bjørnstad, Stein; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Finnanger, Edvin; Jensen, Thea (Research report, 2016-02)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har Deloitte og NIFU kartlagt kostnadene i de fylkeskommunale fagskolene. Hensikten har vært å skaffe oversikt over fylkeskommunenes samlede kostnader til fagskoler, hvordan kostnadene ... -
Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Falch, Torberg; Strøm, Bjarne (Peer reviewed; Journal article, 2021)Local government mergers are an important policy issue in many countries, yet empirical evidence of the effects of merging and of local government size on the production and quality of local public services is scarce. We ... -
Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Falch, Torberg; Strøm, Bjarne (Peer reviewed; Journal article, 2021)Local government mergers are an important policy issue in many countries, yet empirical evidence of the effects of merging and of local government size on the production and quality of local public services is scarce. We ... -
Opptak til høyere utdanning : En studie av konsekvensene av kvote og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærer-utdanning
Hovdhaugen, Elisabeth; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Rønsen, Ester; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU-rapport;2020:4, Research report, 2020-03)Denne rapporten tar for seg det norske opptakssystemet til høyere utdanning og særlig hvordan karakterer og tilleggspoeng virker inn på opptak. Fire fagområder har vært i fokus: profesjonsutdanning i medisin og psykologi, ... -
Pre-analysis plan: The Effect of Small Group Instruction in Mathematics for Pupils in Lower Elementary School
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Vaag Iversen, Jon Marius; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Research report, 2018) -
Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid Marie Jorde (NIFU-rapport;2017:26, Research report, 2017-12)Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister er utført i samarbeid mellom NIFU og NTNU Samfunnsforsking på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er sluttrapporten fra evalueringen. Det ble også levert en ... -
Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Peer reviewed; Journal article, 2022)We investigate whether small-group instruction improves student performance in mathematics in the early grades using a large-scale RCT covering 159 Norwegian schools over four years. The students − 7–9 years old - are ... -
Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler
Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde (Peer reviewed; Journal article, 2020)Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt ... -
Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet
Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan; Sandsør, Astrid Marie Jorde (NIFU-rapport;2019:17, Research report, 2019-08)NAV-veileder i videregående skole er en forsøksordning som gjennom tverrsektorielt samarbeid skal bidra til å øke andelen som fullfører videregående opplæring. Formålet med denne rapporten har vært å analysere effekten av ... -
Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne
Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan; Sandsør, Astrid Marie Jorde (Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker virkninger av utdanning som arbeidsmarkedstiltak for unge med nedsatte arbeidsevner. Fra og med 1. januar 2004 ble nedre aldersgrense for å få støtte til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ...