Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 402-421 of 2859
-
Early and late adopter effects between schools in a one-to-one computer initiative
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Although there are numerous studies on the development of teachers’ professional digital competence, only a few have studied the intermediate levels of the education system and its impact over time. A structural merger of ... -
ECE teachers' views on play-based learning: a systematic review
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In recent years, play-based learning (PBL) has attracted attention, debate and controversy across different national contexts. There is no definitional consensus which may have undesirable consequences for enacting its ... -
Economic activity and the knowledge infrastructure in the Oslo region
(STEP Group;1-1999, Research report, 1999-04) -
Economic rationales of government involvement in innovation and the supply of innovation-related services
(STEP Report;8-1999, Research report, 1999-12) -
Economic Research in Norway: Institutions, resources, personnel and publishing
(NIFU STEP Working Paper;2006:24, Working paper, 2006-06)This report was prepared as a background document for the evaluation of economics research in Norway, planned to start autumn 2006. It presents data on the personnel, economic resources and international publishing related ... -
Educational R&D in Norway 2013: Resources and Results
(NIFU Arbeidsnotat;2015:18, Working paper, 2016-09)This working paper gives a summary of the mapping of resources and results of educational R&D in Norway in 2013. The project was funded by the Research Council of Norway, whereas this working paper is funded by the Ministry ... -
The effect of central government grants on local educational policy
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The use of intergovernmental grants in educational policies may give rise to a conflict between gains attributable to local flexibility and the central government’s intention to narrow gaps in school spending and resource ... -
Effect of early, brief computerized interventions on risky alcohol and cannabis use among young people
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Effect of firms' age on their use of highly skilled workers
(Journal article; Peer reviewed, 2020)We aim to contribute to the literature on entrepreneurship by examining the relationship between firms’ age and their use of highly skilled workers, measured by employees with higher education. A panel data set of Norwegian ... -
Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2017:30, Research report, 2017-11)På oppdrag av Kunnskapsdepartementet har NIFU i samarbeid med NOVA gjennomført en systematisk kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til barn av innvandrere med svake ferdigheter i skolens undervisningsspråk og ... -
Effekter av rasisme og diskriminering på integrering i arbeidslivet: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2022:20, Research report, 2022-09)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering i arbeidslivet. ... -
Effekter av samlokalisering i høyere utdanning: Erfaringer fra fire norske læresteder
(NIFU STEP rapport;2009-27, Research report, 2009-06)På oppdrag fra Høgskolen i Sør-Trøndelag er NIFU STEP bedt om å vurdere erfaringer med ulike former for samlokalisering i høyere utdanning. Bakgrunnen for prosjektet er knyttet til fremtidige strategiske valg ved høgskolen, ... -
Effektivitetsbegrepet i høyere utdanning: Hvordan er begrepet brukt i norsk høyere utdanningspolitikk?
(NIFU Skriftserie;2001-7, Research report, 2001-01)Denne rapporten tar for seg hvordan effektivitetsbegrepet er brukt innenfor høyere utdanning, og er skrevet på oppdrag fra Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet. Hovedvekten er lagt på hvordan effektivitetsbegrepet ... -
Efficiency and flexibility in research funding. A comparative study of funding instruments and review criteria
(NIFU-rapport;2016:9, Research report, 2016-06-28)We compare funding instruments and review criteria in national funding agencies in five different countries, USA (NSF), Sweden (VINNOVA), the Netherlands (NWO), UK (NERC) and Norway (RCN), as well as in the Horizon 2020 ... -
EFs forsknings- og teknologisamarbeid - en generell oversikt og noen erfaringer fra tre små medlemsland
(NAVF-rapport;1993-5, Report, 1993-09)I den første delen av denne utredningen søker vi å gi en generell oversikt over EFs forsknings- og teknologisamarbeid. Oversikten inneholder et kort historisk tilbakeblikk, en beskrivelse av dagens engasjement med vekt på ... -
«Eget behov for faglig fordypning» : Om fagskoleutdanning i helse og sosial
(NIFU-rapport;2017:25, Research report, 2017-10)Rapporten undersøker betydningen av fagskoleutdanning i helse og sosial, gjennom å intervjue kandidater som har gjennomført slik utdanning. Hva betyr fagskoleutdanningen i forhold til videre karriere i arbeidsfeltet og i ... -
Eierskap, partnerskap og fellesskap: Et kunnskapsgrunnlag for UiBs eierstyring av Uni Research
(NIFU-rapport;2016:27, Research report, 2016-09)Universitetet i Bergen engasjerte våren 2016 NIFU for å belyse hvordan universitetet samarbeider med Uni Research AS. Mandatet har vært å utarbeide et faktagrunnlag om relasjonen mellom universiteter og institutter generelt ... -
Eksamens- og evalueringsformer i høyere utdanning: en sammenlignende studie. En rapport for Mjøs-utvalget og for KUF
(NIFU skriftserie;2000:7, Research report, 2000-04)Denne rapporten behandler eksamens- og evalueringsformer i norsk høyere utdanning fra et internasjonalt perspektiv. Rapporten inneholder en kartlegging og analyse av hvordan eksamen organiseres innenfor ulike studier i det ... -
Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen undersøker vi hvilken funksjon den norske ordningen med henholdsvis eksamens- og standpunktkarakter har for læreres vurderings-praksis. Analysen bygger på nasjonal karakterstatistikk og intervjuer med ... -
Eksperter i team: En evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU gjennomført våren 2005
(NIFU STEP skriftserie;10-2005, Research report, 2005-07)Som et ledd i NTNUs strategi for tverrfaglighet, og for å styrke studentenes kompetanse i å samarbeide på tvers av fag, har NTNU opprettet studieemnet «Eksperter i Team» (EiT) for mastergradsstudentene. Foreløpig er dette ...