Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2778-2797 av 2806
-
Yrkesretting; retorikk eller realitet? - Om arbeidslivets påvirkning av universitetsstudiers innhold
(NAVF-melding;1989-6, Report, 1989-10)Mye av universitetsdebatten på 1980-tallet har dreiet seg om hvordan universitetene kan bli mer nyttige for samfunnet. Det er reist krav om at utdanningene i større grad skal tilpasses behovene i arbeidslivet. På den annen ... -
Yrkesundersøkelse for filologer i 1973
(NAVF-melding;1975-6, Report, 1975-07)Denne melding gir en oversikt over hvordan kandidater med filologisk embetseksamen og magistergrad fordeler seg etter næring, yrke og arbeidsfunksjon, samt over mobilitet mellom næringssektorer og yrker i perioden 1968 - 1973. -
Yrkesundersøkelse for jurister i 1970
(NAVF-melding;1972-1, Report, 1972-04)I denne meldingen presenteres resultatene av en spørreskjemaundersøkelse blant kandidater med juridisk embetseksamen som NAVF's utredningsinstitutt foretok i 1970. Formålet med undersøkelsen har vært å kartlegge juristenes ... -
Yrkesundersøkelse for psykologer i 1976
(NAVF-melding;1977-5, Report, 1977-09)Denne meldingen gir en oversikt over den norske psykologbestand og bygger på en spørreskjemaundersøkelse som ble foretatt i 1976. Den viser hvordan psykologene var fordelt mellom ulike næringer og yrker, og hvordan de ... -
Yrkesundersøkelse for psykologer, fagpedagoger, statsvitere, sosiologer og etnografer i 1970
(NAVF-melding;1973-1, Report, 1973-03)I denne meldingen presenteres resultatene av en spørreskjemaundersøkelse blant psykologer, fagpedagoger, statsvitere, sosiologer og etnografer som NAVF's utredningsinstitutt foretok i 1970. Formålet med undersøkelsen var ... -
Yrkesundersøkelse for realister, aktuarer og farmasøyter i 1977
(NAVF-melding;1979-7, Report, 1979)Denne rapporten presenterer resultatene av en spørreskjemaundersøkelse som ble foretatt i 1977 blant realister, aktuarer og farmasøyter. Undersøkelsen tok sikte på å kartlegge kandidatenes fordeling på næringssektorer, ... -
Yrkesundersøkelse for siviløkonomer, sosialøkonomer og statsøkonomer i 1970
(NAVF-melding;1972-6, Report, 1972-11)I denne meldingen presenteres resultatene av en spørreskjemaundersøkelse blant siviløkonomer, sosialøkonomer og statsøkonomer som NAVF's utredningsinstitutt foretok i 1970. Formålet med undersøkelsen var å kartlegge de ... -
Yrkesundersøkelse for teologer i 1980
(NAVF-melding;1982-2, Report, 1982-03)Denne rapporten presenterer resultatene av en yrkesundersøkelse for teologer (cand.theol.). Den gir en oversikt over teologenes fordeling på sektorer av arbeidslivet, yrker og stillinger, og deres mobilitet mellom sektorer ... -
Yrkesutdanninger med svak forankring i arbeidslivet: En kunnskapsoppsummering
(NIFU-rapport;2015-16, Research report, 2015-05)Rapporten inneholder en kunnskapsoppsummering basert på forskningsbasert og annen dokumentert kunnskap om fire videregående yrkesfagprogrammers problemer og utfordringer med forankringen i arbeidslivet, Helse og oppvekst, ... -
Yrkesvalgmotiver - Resultater fra en undersøkelse om 16- og 18-åringers utdannings- og yrkesplaner i 1991
(Utredningsinstituttet-rapport;1995-4, Report, 1995-06)De unges motiver ved valg av utdanning og yrke er mange og sammensatte. Enkelte motiver er felles for nesten alle. De fleste ønsker en sikker og varig jobb som skal være interessant og hvor de kan utnytte sine spesielle ... -
Å bli helsefagarbeider: En kvalitativ undersøkelse av overganger mellom skole og læretid, og mellom læretid og arbeidsliv blant ungdom i helsearbeiderfaget
(NIFU rapport;2013-5, Research report, 2013-01-22)Tema for denne rapporten er rekruttering av lærlinger til helsefagarbeideryrket. Hovedformålet har vært å undersøke hvorfor så mange elever i helsefagarbeiderutdanningen velger å ta påbygging til studiespesialisering i ... -
Å forstå regionale forskjeller i gjennomføring i videregående opplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Det har lenge vært påvist store fylkesforskjeller i gjennomføring i videregående opplæring i Norge, og for å ta hensyn til dette har det i tidligere studier vært vanlig å kontrollere for ulike individkjennetegn. Denne ... -
Å internasjonalisere forskning. En studie av nasjonal politikk for internasjonalisering av forskning i Finland, Nederland, Irland og Canada
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:2, Working Paper, 2004-07)Denne rapporten handler om (1) begrunnelser og (2) virkemidler for å internasjonalisere forskning og (3) nasjonal politikk i forhold til "European research Area" (ERA). Datamaterialet kommer fra fire land: Finland, Nederland, ... -
Å lære gjennom samarbeid: Evaluering av satsingen på samarbeidslæring innenfor videregående opplæring i Akershus fylkeskommune
(NIFU-rapport;3-2003, Research report, 2003-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Akershus fylkeskommune. Rapporten gir en evaluering av Akershus fylkeskommune sin satsing på samarbeidslæring, og bygger på både kvantitative og kvalitative data. Rapporten ... -
Å organisere kvalitet? - En studie av selvevalueringsprosessen i økonomisk-administrativ utdanning
(NAVF-rapport;1993-9, Report, 1993-09)I rapportens generelle del diskuteres ulike sider av studiekvalitetsbegrepet i høyere utdanning, ulike evalueringsformer og prosedyrer, samt hvilke prosedyrer den norske evalueringsmodellen inkluderer; selvevaluering og ... -
Å redusere bortvalg - bare skolenes ansvar? En undersøkelse av bortvalg ved de videregående skolene i Akershus fylkeskommune skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-6, Research report, 2012-04-23)I denne rapporten presenteres en studie av bortvalg ved de videregående skolene i Akershus i skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av Akershus fylkeskommune. Det er samlet inn både kvalitative og ... -
Å snakke fag på et språk andre forstår. Norsk fagspråk i høyere utdanning og arbeidsliv
(NIFU-rapport;2018:20, Report, 2018-08-06)Å snakke fag på et språk andre forstår handler om faktorer som fremmer og hemmer bruk og utvikling av norsk fagspråk i høyere utdanning og arbeidsliv. Begge er viktige samfunnsarenaer for å opprettholde og utvikle et ... -
Å vurdere kvalitet? - En studie av den eksterne evalueringen i økonomisk-administrativ utdanning
(Utredningsinstituttet-rapport;1994-10, Report, 1994-11)Denne rapporten er en videreføring av det arbeidet som ble påbegynt ved rapporten: Å organisere kvalitet? (NAVFs utredningsinstitutt, Rapport 9/93). Rapportens generelle del gjennomgår bakgrunn og metode for eksterne ... -
Å være ungdomsskolelærer i Norge: Resultater fra OECDs internasjonale studie av undervisning og læring (TALIS)
(NIFU STEP rapport;2009-23, Research report, 2009-09)Internasjonale undersøkelser av elevresultater, blant annet PISA, TIMSS og PIRLS, viser at norske skoler har en utfordring med kvaliteten på undervisning og læring. Læreren er skolens viktigste ressurs, og det er all grunn ... -
Årsaker til frafall i høyere utdanning : En forskningsoppsummering av studier basert på norske data
(NIFU Arbeidsnotat;2019:3, Working paper, 2019-03)Frafall og gjennomføring i høyere utdanning er et tema som har fått økt aktualitet de siste tiårene, særlig etter at finansieringen av høyere utdanning ble endret i 2003 slik at studentenes resultater i form av poengproduksjon ...