• Using community innovation survey data for empirical analysis: Data reliability and issues for analysts 

      Sandven, Tore; Smith, Keith (IDEA Paper Series;4, Working Paper, 1998)
    • Using high-stakes grades to incentivize learning 

      Fidjeland, Andreas (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I use a natural experiment in Norwegian high school to investigate how high-stakes grades affect students’ investment in schooling. By exploiting variation across space and time I compare the performance of students taking ...
    • Using the future for innovation policy learning in Norway 

      Koch, Per (Chapter; Peer reviewed, 2018)
      This case study was part of Innovation Norway’s effort to introduce advanced methods for thinking about the future into national innovation policy learning. The report reflects the work undertaken between 2013 and 2017. ...
    • Utbredelsen av digital undervisning i norsk høyere utdanning 

      Fidjeland, Andreas; Wiborg, Vegard (NIFU Innsikt;2023-4, Others, 2023-08-20)
      Undervisning i digitale formater har blitt vanlig i mange studieprogrammer. Vi viser i dette notatet at 1 av 5 studenter oppgir å ofte ha undervisning i et digitalt format, men finner samtidig store forskjeller mellom ulike ...
    • Utbytte av utdanning fra utlandet: Overgang fra utdanning til arbeid blant nordmenn med høyere utdanning fra utlandet 

      Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU STEP-rapport;3-2005, Research report, 2005-10)
      Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreskjemabasert undersøkelse om overgangen fra høyere utdanning til arbeid for nordmenn som har tatt utdanning i utlandet. De tidligere utenlandsstudentene sammenlignes med ...
    • Utdanner vi økonomer for framtidens arbeidsliv? Rapport utarbeidet i anledning Econas 75-års jubileum 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf; Næss, Terje (NIFU rapport;2014-35, Research report, 2014-11)
      Denne (reviderte) rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Econa, som er interesse- og arbeidstakerorganisasjonen for siviløkonomer og mastergradsutdannede innen økonomisk-administrative fag. Rapporten utgis i forbindelse ...
    • Utdanning for arbeidslivet : Arbeidsgivers forventninger til og erfaringer med nyutdannede fra universiteter, høgskoler og fagskoler 

      Støren, Liv Anne; Reiling, Rune Borgan; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Ulvestad, Marte E. S.; Carlsten, Tone Cecilie; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2019:3, Research report, 2019-03)
      Denne rapporten er sluttrapporten fra et treårig prosjekt som kartlegger arbeidsgiveres vurdering av nyansatte relativt kort tid etter at de er ferdige med masterutdanninger, bachelorutdanninger, fireårig lærerutdanning ...
    • Utdanning frem til år 2015: Framtidig beholdning, tilgang og erstatningsbehov 

      Næss, Terje (NIFU-rapport;10-2000, Research report, 2000-04)
      Som en del av arbeidet med å overvåke og analysere arbeidsmarkedet for høyere utdannede begynte NIFU for to år siden å utvikle en modell for fremskriving av befolkningens utdanning. Fremskrivingsmodellen er en demografi-basert ...
    • Utdanning lønner seg: Om kompetanse fra videregående og overgang til utdanning og arbeid ni år etter avsluttet grunnskole 2002 

      Markussen, Eifred (NIFU rapport;2014-1, Research report, 2014-02)
      I perioden 2002-2007 fulgte vi nesten 10000 ungdommer på Østlandet ut av grunnskolen inn i, gjennom og ut av videregående opplæring i prosjektet Bortvalg og kompetanse. Vi har nå undersøkt hvordan det har gått med disse ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1985 

      Larsen, Knut Arild (NAVF-melding;1985-2, Report, 1985-02)
      Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning og perspektiver for utviklingen fremover. Den erstatter meldingen om "arbeidsmarkedet et halvt år etter eksamen", ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1986 - Tendenser og perspektiver 

      Thorkildsen, Fridtjov (NAVF-melding;1986-1, Report, 1986-03)
      Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning og perspektiver for utviklingen framover.
    • Utdanning og arbeidsmarked 1987 - Tendenser og perspektiver 

      Edvardsen, Rolf (NAVF-melding;1987-2, Report, 1987-10)
      Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning og perspektiver for utviklingen framover. Utredningsinstituttet planlegger å utgi en slik rapport hvert år, og ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1988 - Tendenser og perspektiver 

      Arnesen, Clara Åse (NAVF-melding;1988-1, Report, 1988-09)
      Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning og perspektiver for utviklingen framover. Utredningsinstituttet planlegger å utgi en slik rapport hvert år, og ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1989 - Tendenser og perspektiver 

      Smeby, Jens-Christian (NAVF-melding;1989-5, Report, 1989-11)
      Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning foruten tendenser i rekrutteringen til høgere utdanning. Rapporten tar også opp perspektiver for utviklingen ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1991 - Tendenser og perspektiver 

      Brandt, Ellen (NAVF-rapport;1991-13, Report, 1991-10)
      Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser i rekrutteringen til høyere utdanning og tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning. Rapporten tar også opp perspektiver på utviklingen fremover. ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1992 

      Arnesen, Clara Åse; Egge, Marit (Utdanning og arbeidsmarked;1992, Report, 1992-09)
      Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for å kunne løse mange av de problemene vårt samfunn står overfor. Rapportserien "Utdanning og arbeidsmarked" fra NAVFs utredningsinstitutt utgis årlig og har som formål å gi ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1993 

      Brandt, Ellen (Utdanning og arbeidsmarked;1993, Report, 1993-10)
      Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for å kunne løse mange av de problemene vårt samfunn står overfor. Rapportserien "Utdanning og arbeidsmarked" fra Utredningsinstituttet utgis årlig og har som formål å gi et ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1994 

      Vibe, Nils; Nygaard, Thomas (Utdanning og arbeidsmarked;1994, Report, 1994-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en årlig rapport fra Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre rådgivere ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1995 

      Baekken, Jane; Nygaard, Thomas (Utdanning og arbeidsmarked;1995, Report, 1995-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en årlig rapport fra Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1996 

      Næss, Terje; Ramberg, Inge (Utdanning og arbeidsmarked;1996, Report, 1996-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en rapportserie fra NIFU - tidligere Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning - skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere ...