Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Markussen, Eifred"
Now showing items 21-40 of 40
-
Jobb å få? Om overgang til arbeid for personer som har vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus i årene 2009-2012
Markussen, Eifred (NIFU rapport;2014-19, Research report, 2014-06-30)I denne rapporten presenteres en populasjonsstudie av 347 personer som har vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus 2009-2012 og deres overgang til arbeidsmarkedet etter endt utdanning. Denne populasjonen ... -
Karakterene fra tiende betyr (nesten) alt : Om gjennomføring, kompetanseoppnåelse og slutting i videregående opplæring gjennom fire år for unge som gikk ut av ungdomsskolen i Bergen våren 2014
Markussen, Eifred (NIFU-rapport;2019:20, Research report, 2019-10)Denne rapporten handler om elevene som gikk i tiende klasse i en kommunal grunnskole i Bergen skoleåret 2013-2014. NIFU har fulgt disse elevene ut av grunnskolen og gjennom fire år i videregående opplæring frem til våren ... -
Kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene: Sluttrapport
Lødding, Berit; Markussen, Eifred; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:1, Research report, 2001-06)NIFU har gjennomført prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I denne sluttrapporten fra prosjektet ... -
Livskraftig, men sårbart! Evaluering av Morgenmøtet på Kjelle videregående skole
Markussen, Eifred (NIFU skriftserie;2002-13, Research report, 2002-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Kjelle videregående skole i Akershus. Med utgangspunkt i en konsekvenspedagogisk plattform gjennomføres et daglig Morgenmøte ved skolen. Her fattes alle viktige beslutninger. ... -
Lærerspesialister i Oslo: Spørreskjema til lærerspesialister, deres kolleger og ledere november 2015. En figurrapport
Markussen, Eifred (NIFU-rapport;2016:20, Research report, 2016-10)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for et annet oppdrag: NIFU og NTNU samfunnsforsknings ... -
Også litt utdanning lønner seg
Markussen, Eifred (Journal article, 2014-02-14) -
Påbygg – et gode eller en nødløsning? En studie av påbygging til generell studiekompetanse i Østfold, Akershus, Buskerud, Rogaland og Nord-Trøndelag skoleåret 2010-2011
Markussen, Eifred; Gloppen, Silje Kristin (NIFU rapport;2012-2, Research report, 2012-04-17)I denne rapporten presenteres en studie av utdanningstilbudet påbygging til generell studiekompetanse skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av og i de fem fylkeskommunene Østfold, Akershus, Buskerud, ... -
Phased Implementation: Successful Alignment of Tools of Implementation to Improve Motivation and Mastery in Lower Secondary Schools in Norway
Carlsten, Tone Cecilie; Markussen, Eifred (Chapter, 2014)Is one national implementation strategy better than another given similar conditions? Or: Is choosing an implementation strategy a way of altering its conditions? A Norwegian aphorism says that the forest stands although ... -
«… respekten for forskjelligheten …». En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019
Markussen, Eifred; Carlsten, Tone Cecilie; Grøgaard, Jens B.; Smedsrud, Jørgen (NIFU-rapport;2019-12, Report, 2019-11-05)NIFU har gjennomført en studie av spesialundervisning blant elever og lærekandidater i videregående opplæring. Resultatene bygger på analyser av et omfattende datamateriale samlet inn i skoleåret 2018-2019. Vi har funnet ... -
Seks år etter: Om kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring og overgang til arbeid og høyere utdanning for det første Reform 94-kullet
Grøgaard, Jens B.; Markussen, Eifred; Sandberg, Nina (NIFU-rapport;3-2002, Research report, 2002-04)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Læringssenteret, og er en del av videreføringen av evalueringen av Reform 94. Datamaterialet som ligger til grunn for rapporten, er samlet inn gjennom et spørreskjema til elever ... -
Skolebidragsindikatorer i videregående skole: Indikatorer for skolers bidrag til fullføring, gjennomføring og gjennomsnittskarakterer for skoleåret 2014-2015 og kullet som begynte i videregående skole høsten 2012
Markussen, Eifred; Flatø, Martin; Reiling, Rune Borgan (NIFU-rapport;2017:7, Research report, 2017-05)Denne rapporten om skolebidragsindikatorer i videregående skole er utarbeidet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer en rekke indikatorer for skolenes bidrag til elevenes resultater, etter at vi har ... -
Skolekvalitet i de videregående skolene i Østfold. En analyse og drøfting av skolebidragsindikatorer og mål på skolekvalitet for skolene i Østfold fylkeskommune
Markussen, Eifred; Reiling, Rune Borgan (NIFU-arbeidsnotat;2016:7, Working paper, 2016-06-29)I dette notatet har vi sett på tallene for Østfold i rapporten om skolekvalitet i videregående skole fra SØF (Senter for økonomisk forskning). Vi har vist hvordan tallene er beregnet så langt det er mulig på grunnlag av ... -
Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid Marie Jorde (NIFU-rapport;2017:26, Research report, 2017-12)Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister er utført i samarbeid mellom NIFU og NTNU Samfunnsforsking på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er sluttrapporten fra evalueringen. Det ble også levert en ... -
Stayere, sluttere og returnerte: Om 9756 ungdommer på Østlandet og deres karriere i videregående opplæring frem til midten av det tredje skoleåret
Markussen, Eifred; Sandberg, Nina (Skriftserie;2005-6, Research report, 2005-04)Dette er tredje underveisrapport i prosjektet ’Bortvalg og kompetanse’. Prosjektet gjennomføres av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. -
Stianalyser til NIFU-rapport 2020:2. Utrykt vedlegg til rapporten Fra 16 til 30. Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002
Daus, Stephan; Markussen, Eifred (NIFU Arbeidsnotat;2020-3, Working paper, 2020-09-02)Dette arbeidsnotatet presenterer detaljerte stianalyser til studien hvis hovedfunn er formidlet i rapporten Fra 16 til 30 (Markussen, Daus, og Hovdhaugen, 2020). Stianalyser hjelper oss å se hvordan variabler sammen forklarer ... -
Strukturer og konjunkturer: Evaluering av Kunnskapsløftet. Sluttrapport fra prosjektet "Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring"
Vibe, Nils; Frøseth, Mari Wigum; Hovdhaugen, Elisabeth; Markussen, Eifred (NIFU rapport;2012-26, Research report, 2012-09)Prosjektet "Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse" innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet har hatt to hovedproblemstillinger. For det første: Hvordan blir endringene i tilbudsstrukturen i videregående ... -
Utdanning lønner seg: Om kompetanse fra videregående og overgang til utdanning og arbeid ni år etter avsluttet grunnskole 2002
Markussen, Eifred (NIFU rapport;2014-1, Research report, 2014-02)I perioden 2002-2007 fulgte vi nesten 10000 ungdommer på Østlandet ut av grunnskolen inn i, gjennom og ut av videregående opplæring i prosjektet Bortvalg og kompetanse. Vi har nå undersøkt hvordan det har gått med disse ... -
«…utnytte sine evner og realisere sitt talent»? Læringsutbytte ved innføringen av Kunnskapsløftet
Lødding, Berit; Markussen, Eifred; Vibe, Nils (NIFU STEP-rapport;5-2005, Research report, 2005-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP utarbeidet denne statusrapporten om tilstanden i grunnopplæringen anno 2005 med hensyn til gjennomføring og læringsutbytte. Utdanningsdirektoratet har gitt andre miljøer ... -
Valg og bortvalg: Om valg av studieretning i og bortvalg av videregående opplæring blant 16 åringer i 2002. Første delrapport i prosjektet Bortvalg og kompetanse
Markussen, Eifred (NIFU skriftserie;2003-5, Research report, 2003-03)Dette prosjektet om bortvalg av og kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring gjennomføres av NIFU for sju av de åtte fylkene i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. ... -
Å redusere bortvalg - bare skolenes ansvar? En undersøkelse av bortvalg ved de videregående skolene i Akershus fylkeskommune skoleåret 2010-2011
Markussen, Eifred; Seland, Idunn (NIFU rapport;2012-6, Research report, 2012-04-23)I denne rapporten presenteres en studie av bortvalg ved de videregående skolene i Akershus i skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av Akershus fylkeskommune. Det er samlet inn både kvalitative og ...