Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Elken, Mari"
-
Nordiske universiteter og internasjonale universitetsrangeringer: Hva forklarer nordiske plasseringer og hvordan forholder universitetene seg til rangeringene?
Piro, Fredrik; Hovdhaugen, Elisabeth; Elken, Mari; Sivertsen, Gunnar; Benner, Mats; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2014-25, Research report, 2014-08)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU gjennomført en analyse av norske universiteters plassering på internasjonale rangeringer, der man spesielt har ønsket å sammenligne disse med hvordan andre nordiske universiteter ... -
Organisering av flercampusuniversitet: En diskusjon av prinsipper og etablert praksis ved noen utenlandske læresteder
Elken, Mari; Stensaker, Bjørn (NIFU Arbeidsnotat;2015-10, Working Paper, 2015-05)Norge står overfor en rekke fusjoner og sammenslåinger mellom høgskoler og universiteter. Slike sammenslåingsprosesser er komplekse, både når det gjelder selve prosessen, og hvilke prinsipper som skal legges til grunn for ... -
Organisering på fakultetsnivå: Tilleggsanalyse i forlengelsen av fase 2-rapporten HiOAs organisasjonsdesign for framtiden
Elken, Mari; Røsdal, Trude (NIFU Arbeidsnotat;2015-11, Working Paper, 2015-05)Dette arbeidsnotatet bør ses som en utvidelse av de to NIFU-rapportene som ble produsert i sammenheng med underveisevalueringen av HiOAs styrings- og ledelsesstruktur i 2014. Den første av rapportene kartla eksisterende ... -
Performance Agreements in Denmark, Ontario and the Netherlands
Jongbloed, Ben; de Boer, Harry; Stensaker, Bjørn; Elken, Mari (NIFU Innsikt;2020-5, Others, 2020-10-18)Several countries have gained experience with some form of performance agreements in higher education. The Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) of the University of Twente has conducted a review of the ... -
Policy framing of international student mobility in the Nordic countries
Elken, Mari; Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (Peer reviewed; Journal article, 2022)Student mobility in the Nordic countries has traditionally been characterized by cultural cooperation and egalitarian values. Yet, the region has not been isolated from international trends towards emphasizing excellence ... -
Policy processes shaping the Norwegian Structural Reform
Vukasovic, Martina; Frølich, Nicoline; Bleiklie, Ivar; Elken, Mari; Michelsen, Svein (NIFU Innsikt;2021-1, Others, 2021-01-04)In April 2015 the Norwegian government launched a large-scale re-organisation of the Norwegian higher education landscape. A key characteristic of the 2015 Structural Reform is not the basic policy solution per se, but ... -
Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge: En sammenligning av ulike studiemodeller
Elken, Mari; Røsdal, Trude; Aanstad, Siri; Caspersen, Joakim (NIFU-rapport;2015-12, Research report, 2015-04)Ofte antar man at samme studium, kanskje særlig innenfor profesjonsstudiene, utdanner «like» yrkesutøvere uavhengig av utdanningssted. I denne rapporten gjør vi et dypdykk inn i tannhelsefeltet for å se på hvordan forskjeller ... -
Professional higher education institutions as organizational actors
Elken, Mari; Røsdal, Trude (Journal article; Peer reviewed, 2017)Organizational actorhood is a term that has gained prominence in literature about higher education as a way to describe some of the key global change processes with emphasis on organizational accountability, formalization ... -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Quo Vadis EHEA: Balancing structural continuation and political variety
Jungblut, Jens Patrick Wilhelm; Maassen, Peter; Elken, Mari (Chapter; Peer reviewed, 2020) -
Råd for samarbeid med arbeidslivet : en underveisevaluering
Tellmann, Silje Maria; Aamodt, Per Olaf; Elken, Mari; Larsen, Even Hellan; Skule, Sveinung (NIFU-rapport;2017:9, Research report, 2017)Norske universiteter og høgskoler ble fra 2011 pålagt å etablere Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA). Formålet med denne underveisevalueringen er å undersøke om ordningen bidrar til økt og bedre samarbeid mellom ... -
Realkompetansevurdering i praksis: erfaringer fra casestudier
Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila; Elken, Mari (NIFU-rapport;2018:11, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell, ... -
Realkompetansevurdering: En studie av systemet for vurdering av realkompetanse i utdanning og arbeidsliv
Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila; Aamodt, Per Olaf; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Elken, Mari; Waagene, Erica; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2018:10, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse en person har tilegnet seg gjennom ... -
Standardization of (higher) education in Europe – policy coordination 2.0?
Elken, Mari (Journal article; Peer reviewed, 2017)The European educational landscape is changing. Education remains formally under the sphere of the nation states and has traditionally been resistant towards EU involvement. Several recent initiatives from joint policy-making ... -
Steering approaches in higher education: Comparing Norway, Sweden, Finland, the Netherlands and UK (England)
Elken, Mari; Frølich, Nicoline; Reymert, Ingvild (NIFU Report;2016:35, Research report, 2016-10)This report was commissioned by the Danish Ministry of Higher Education and Science and examines steering approaches in five European countries in light of recent trends in higher education governance and steering. -
Struktur, kommunikasjon og kultur i en ny organisasjon
Røsdal, Trude; Elken, Mari; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2019-14, Others, 2019-06)Som følge av Strukturreformen er flere norske UH institusjoner nå midt i omfattende omorganiseringsprosesser. I dette notatet presenterer vi resultater fra en intervjubasert undersøkelse om fusjonsprosessen ved Høgskulen ... -
Studieprogramledelse – et spørsmål om organisering?
Stensaker, Bjørn; Elken, Mari; Maassen, Peter (Journal article; Peer reviewed, 2019-03-08)Utdanningsledelse har blitt fremmet som et viktig tiltak for å øke kvalitet i norsk høyere utdanning, men det har vært relativt begrenset kunnskap om hva utdanningsledelse på studieprogramnivå består av. Studieprogramledere ... -
Teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren
Wiers-Jenssen, Jannecke; Elken, Mari; Korseberg, Lene; Stubhaug, Magnus Eliasson; de Besche, Torstein (NIFU-rapport;2024-2, Report, 2024-02-26)Denne rapporten belyser ulike sider ved arbeidshverdagen til teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren, og er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet. -
The painters behind the profile: The rise and functioning of communication departments in universities
Elken, Mari; Stensaker, Bjørn; Dedze, Indra (Journal article; Peer reviewed, 2018)It has been argued that universities are changing into becoming more professional as organizations, and this paper investigates this claim by exploring the emergence and tasks of communication departments in modern ... -
The relationship between research and education: typologies and indicators. A literature review
Elken, Mari; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:8, Research report, 2016-04)The relationship between research and education has been a subject for debate in higher education research, with ambiguous and sometimes contradictory empirical results. The report presents some of the key arguments in ...