Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1894-1913 av 2806
-
Om tilgangen på og behovet for akademisk arbeidskraft
(Research report, 1957)Forskningsrådenes fellesutvalg utga denne rapporten i 1957. -
Om ungdoms valg av realfag i videregående opplæring
(NIFU skriftserie;1999:5, Research report, 1999-09)Hensikten med denne rapporten er å belyse valg av realfag versus ikke valg av realfag blant elever i videregående opplæring. Rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Arbeidet ... -
Omstillings- og styringsproblemer i høyere utdanning
(NAVF-melding;1984-6, Report, 1984-11)I denne rapporten legger NAVF's utredningsinstitutt fram hovedinnlegg, panelinnlegg og debatter fra en konferanse om omstillings- og styringsproblemer i høyere utdanning. Konferansen ble avviklet i Ingeniørenes Hus, Oslo, ... -
On innovation in the public sector – today and beyond
(Publin report;D20, Research report, 2005-12) -
On the differences between public and private innovation
(Publin report;D9, Research report, 2005) -
One model fits all? How centres of excellence affect research organisation and practices in the humanities
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05-15)Centres of Excellence (CoE) have become a common research policy instrument in several OECD countries the last two decades. The CoE schemes are in general modelled on the organisational and research practices in the natural ... -
'One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Tiltak for elever som sliter og står i fare for å falle ut av videregående skole, har i stor grad vært oppfattet som et lokalt anliggende. En helt ny form for sentralstyrt satsing mot frafall ble lansert av Kunnskapsdepartementet ... -
Online or offline – Does it matter?: A study of in-service teachers' perceptions of learning outcomes in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Policymakers and scholars are scaling up online professional development programmes for teachers. We studied how in-service teachers in Norway perceived their learning outcomes for professional development programmes ... -
Open access at the national level: A comprehensive analysis of publications by Finnish researchers
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Open access (OA) has mostly been studied by relying on publication data from selective international databases, notably Web of Science (WoS) and Scopus. The aim of our study is to show that it is possible to achieve a ... -
Open innovation in Europe: effects, determinants and policy
(Research report, 2011) -
Oppdrags- og programforskning ved universitetene - Konsekvenser for forskernes problemvalg og forskningens kvalitet
(NIFU-rapport;1996-6, Report, 1996-04)Rapporten belyser oppdrags- og programforskningens omfang, og drøfter hvor avhengig universitetsforskerne er av en slik ekstern forskningsfinansiering. Sentrale spørsmål er i hvilken grad forskernes problemvalg og perspektiv ... -
Oppdragsforskning og ekstern finansiering - trussel eller glede for universitetene?
(NAVF-melding;1988-3, Report, 1988-11)I denne rapporten beskrives utviklingen som har foregått de senere år med hensyn til ekstern finansierings betydning for forskningen i U&H-sektoren. Siktemålet med rapporten er også å gi et bilde av hvordan forskerne ved ... -
Oppfølging i overgangen til videregående opplæring: Kan tidlig identifisering og oppfølging av elever med fraværsproblematikk øke nærvær?
(NIFU Arbeidsnotat;2020:8, Working paper, 2020-12)Dette dokumentet er det andre arbeidsnotatet fra et forskningsprosjekt rettet mot å redusere fravær i videregående skoler i Nord-Norge. Prosjektet ble initiert våren 2016 og har pågått ut 2020. -
Oppfølgingsundersøkelse: Norad-ansattes vurdering av opplæring i forbindelse med utresie
(U-notat;1994-3, Working paper, 1994-08)I forbindelse med at Bistandsskolen er blitt en permanent ordning er skolen pålagt av Utenriksdepartementet å gjennomgå hele kursprogrammet med sikte på økt relevans og bedre kvalitet. Utredningsinstituttet for forskning ... -
Oppgaver som medierende betingelser for læring og danning – erfaringer fra et bachelorstudium i pedagogikk
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I dag er det nærmest en selvfølge å be studenter om å gjøre obligatoriske oppgaver underveis i et studieløp. Likevel er det forsket lite på hvordan studentene erfarer å arbeide med denne typen oppgaver. Denne artikkelen ... -
Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?
(NIFU-rapport;51-2014, Research report, 2014-12)Prosjektet, som har vært finansiert av Utdanningsdirektoratet, tar for seg opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen, deres organisering, deres økonomi og deres rolle i fagopplæringssystemet. Rapporten er et ledd i ... -
Opplæringstilbud på mellomnivå
(NIFU skriftserie;1999:3, Research report, 1999-10)NIFU gir i denne rapporten en oversikt over ulike opplæringstilbud som ikke går inn under opplæringsloven, universitets- og høgskoleloven eller privathøgskoleloven. Det er altså opplæring i «rommet» mellom disse lovene som ... -
Opprykk til professor: Kompetanse eller konkurranse?
(NIFU-rapport;4-2003, Research report, 2003-07)Denne rapporten drøfter erfaringene med den såkalte professoropprykks-ordningen – dvs muligheten for førsteamanuenser og høgskoledosenter til å søke om opprykk til professor på grunnlag av kompetanseerklæring. Reformen ble ... -
Opptak til høyere utdanning : En studie av konsekvensene av kvote og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærer-utdanning
(NIFU-rapport;2020:4, Research report, 2020-03)Denne rapporten tar for seg det norske opptakssystemet til høyere utdanning og særlig hvordan karakterer og tilleggspoeng virker inn på opptak. Fire fagområder har vært i fokus: profesjonsutdanning i medisin og psykologi, ... -
Opptakskrav, vurderingsformer og kvalitet i sykepleierutdanningen
(NIFU rapport;2012-14, Research report, 2012-04)Formålet med denne rapporten er å belyse ulike forhold som påvirker kvaliteten i sykepleierutdanningene – nærmere bestemt søkning, opptak, opptakskrav, gjennomføring, kvalitetskrav, vurderingsformer, institusjonelle ...