Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 1316-1335 of 2807
-
Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer
(Chapter; Peer reviewed, 2019)Det er solid dokumentert at universiteter og høgskoler spiller en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Særlig siden siste halvdel av 1950-tallet har dette blitt vektlagt i stadig sterkere grad, noe som faller sammen med ... -
Integrasjon i arbeid og utdanning blant minoritetsungdom i det første Reform 94-kullet
(NIFU-rapport;1-2003, Research report, 2003-01)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Læringssenteret og er en del av videreføringen av evalueringen av Reform 94. Datamaterialet som ligger til grunn for rapporten, er samlet inn høsten 2000 gjennom et spørreskjema ... -
Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV
(NIFU rapport;2013-42, Research report, 2013-11)Ny GIV er en samlebetegnelse på flere elementer innenfor en nasjonal dugnad initiert av Stoltenberg II-regjeringen for å redusere frafallet og få flere ungdommer til å fullføre og bestå videregående opplæring. Denne ... -
Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012. Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse
(NIFU rapport;2012-42, Research report, 2012-11)Denne rapporten er den første av to fra prosjektet Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse, og handler om intensivopplæringen i 10. trinn våren 2012 og om aktiviteter for intensivelevene før de startet i ... -
Interactions in knowledge systems: Foundations, policy implications and empirical methods
(STEP Report;10-1994, Research report, 1994-11) -
Interim evaluation report: The NUFU-cooperation between Palestinian institutions and Norwegian institutions
(U-notat;2000-9, Report, 2000)In this interim evaluation report, the focus is set on five programs in the NUFU-cooperation between Palestine and Norwegian universities. This is an interim report because it is only based on data collected and analyzed ... -
Internal consistency and structural validity of the Norwegian translation of the Ten-Item Personality Inventory
(Peer reviewed; Journal article, 2021)BACKGROUND: The Ten-Item Personality Inventory (TIPI) is a validated brief instrument measuring the five-factor model (FFM) personality dimensions, developed for instances where more comprehensive FFM instruments are ... -
Internal consistency and structural validity of the Norwegian translation of the Ten-Item Personality Inventory (N-TIPI)
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background: The Ten-Item Personality Inventory (TIPI) is a validated brief instrument measuring the five-factor model (FFM) personality dimensions, developed for instances where more comprehensive FFM instruments are ... -
Internasjonal IKT-utdanning − Formål, organisering og innhold
(NIFU skriftserie;2002-6, Research report, 2002-02)I forbindelse med handlingsplanen for IKT i norsk utdanning (2000-2003) fremkom det et behov for en større utredning om IKT som fag. Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt Norgesnettrådet iverksette en slik utredning ... -
Internasjonal kontakt blant universitetsforskere
(NAVF-melding;1985-6, Report, 1985-12)I den foreliggende rapporten analyseres bl.a. det faste vitenskapelige personalets internasjonale kontakter, betydningen av lengre faglige utenlandsopphold, det geografisk kontaktmønsteret og forholdet mellom internasjonal ... -
Internasjonal publisering i norsk bioteknologi og materialforskning 1982-91
(U-notat;1993-18, Working paper, 1993-04-05)Ovennevnte er en korttidsutredning som NAVFs utredningsinstitutt har foretatt for Departementet. Et utkast til rapport fra undersøkelsen ble oversendt departementet 25.januar 1993 (vedlegg 2 her). Utkastet til rapporten ... -
Internasjonal publisering i norsk havbruksforskning 1982-91
(U-notat;1992-6, Working paper, 1992-05-22)På oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Forskningsavdelingen, har vi gjort en bibliometrisk undersøkelse av artiklene i fem sentrale internasjonale tidsskrifter gjennom en periode på ti år: 1982-1991. ... -
Internasjonal rekruttering til norsk forskning
(NIFU rapport;2012-4, Research report, 2012-12-31)Tema i rapporten er den internasjonale rekrutteringen til forsknings- og utdanningsinstitusjoner i Norge. Hovedfokus er hvorvidt det er individuelle forskjeller mellom forskere med norsk versus utenlandsk landbakgrunn i ... -
Internasjonal studentmobilitet – fra og til Norge. Utviklingstrekk
(NIFU-arbeidsnotat;2019-21, Report, 2019-11-25)Norge har en høyere andel av sin studentmasse i utlandet enn del fleste andre vestlige land. Om lag seks prosent av studentmassen tar en hel grad i utlandet. Ytterligere tre prosent er på utvekslingsopphold, og andelen som ... -
Internasjonale sammenligninger av FoU-data.
(U-notat;1995-8, Working paper, 1995-06-15)Foreløpig tabellgrunnlag for rapport. Oppdrag fra NOE og KUF. -
Internasjonale sammenligninger av FoU-innsatsen innenfor medisin og helse
(NIFU skriftserie;2000:16, Research report, 2000-11)Denne rapporten viser omfanget av forskning og utvikling (FoU) innenfor medisin og helse i Norge sammenlignet med tilsvarende innsats i andre land. Størst vekt er lagt på ressursbruken i 1997. Tallmaterialet bygger i ... -
Internasjonale sammenlikninger av høyere utdanning - Nøkkeltall om metodeproblemer
(NAVF-notat;1988-6, Report, 1988-04)Denne rapporten er et resultat av 3 ukers arbeid ved NAVFs utredningsinstitutt høsten 1987 på prosjektet "Internasjonale sammenlikninger av høyere utdanning". Prosjektet er utført på oppdrag av "Nordisk Teknologiår 1988". ... -
Internasjonale sensorordninger i høyere utdanning. Er erfaringer fra Sverige, Danmark og England relevante for Norge?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:39, Working Paper, 2005-11)Tradisjonelt har man ved eksamen i norsk høyere utdanning alltid brukt eksterne sensorer. I etterkant av Kvalitetsrefomen har imidlertid dette blitt endret. På lavere grad (bachelornivået) er det i dag lærestedene selv som ... -
Internasjonalisering av forskerutdanning i naturvitenskap og teknologi
(NIFU skriftserie;1997:26, Research report, 1997-10)Foreliggende rapport er utarbeidet av Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Område for naturvitenskap og teknologi (NT) i Norges forskningsråd. -
Internasjonalisering av høyere utdanning: Trender og utfordringer
(NIFU skriftserie;2001-28, Research report, 2001-12)Nordisk Ministerråd, Avdeling for utdanning, forskning og informasjonsteknologi har bedt NIFU om å gjøre en hurtigutredning om utviklingstendenser og utfordringer i forhold til internasjonaliseringen av høyere utdanning. ...