Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 482-501 av 2835
-
Erfaringsanalyse av Partnerskap for karriereveiledning i Telemark
(NIFU STEP-rapport;2008-7, Research report, 2008-02)Partnerskap for karriereveiledning i Telemark er et av tre treårige forsøksprosjekt som skal bidra til erfaringer med hvordan styrke og samordne yrkes- og utdanningsveiledningen på regionalt nivå, gjennom regionale ... -
Erih Plus – Making the Ssh Visible, Searchable and Available
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS) may provide national and institutional CRIS systems with a well-defined, standardized and dynamic register of scholarly journals and series ... -
Escaping into a master's degree in times of crisis? Master's degree applications and enrolment over the business cycle
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The consequences of graduating in a recession could be severe and long-lasting. Bachelor's graduates can, however, avoid entering the labour market by continuing their education. Using a Norwegian dataset containing ... -
Et akademisk annerledesår: Konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler
(NIFU-rapport;2021:9, Research report, 2021-03)Denne rapporten beskriver funn fra en undersøkelse av konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler. Arbeidet er gjort på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, og ble påbegynt sommeren ... -
«Et bevis på at man trenger skolen, egentlig» Delrapport 2: Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet
(NIFU-rapport;2024:10, Research report, 2024)Denne delrapporten er den andre publikasjonen fra prosjektet Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. Prosjektet gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet av forskningsinstituttene ... -
Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering
(NIFU-rapport;2020:23, Research report, 2020-10)‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert sam-handling med skole’ var en randomisert, kontrollert studie som ble utført som et samarbeidsprosjekt mellom NIFU, Folkehelseinstituttet, ... -
Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en oppfølgingsstudie
(NIFU-rapport;2021:23, Research report, 2021-12)Denne rapporten presenterer en oppfølging og videreføring av forskningsprosjektet ‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samhandling med skole’. Det overordnede forskningsspørsmålet ... -
Et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Hva kan vi lære av internasjonale erfaringer?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:5, Working Paper, 2004-09)På bakgrunn av internasjonale initiativ for å utvikle et europeisk kvalifikasjonsrammeverk for å bistå i etableringen av et "European Higher Education Area" har Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt NIFU STEP om ... -
Et nytt utdanningsmarked: ”For-profit” høyere utdanning internasjonalt
(NIFU STEP-rapport;10-2007, Research report, 2007-03)Internasjonalisering, globalisering og europeisering er uttrykk for at høyere utdanning i stadig større grad er et fenomen uavhengig av landegrenser. Globalisering er et uttrykk som dekker et vidt spekter av saksfelt og ... -
Etablering av kandidatundersøkelse blant PhD-utdannede. Opplegg for overvåkning av PhD-kandidatenes arbeidsmarkedstilpasning og karriereutvikling
(NIFU-arbeidsnotat;2013:2, Working Paper, 2013-01-15)Forskerforbundet har gitt NIFU i oppdrag å utarbeide et forslag til og et opplegg for regelmessige spørreundersøkelser blant PhD-utdannede for å kartlegge arbeidsmarkedstilpasning og karrierer. I dette arbeidsnotatet ... -
Etter- og videreutdanning blant realister
(NIFU skriftserie;2004-1, Research report, 2004-01)Formålet med denne rapporten er å studere ulike sider ved etter- og videreutdanning blant relativt nyutdannede realister. Et viktig formål er å kartlegge omfanget av påbegynt og fullført etter- og videreutdanning og hva ... -
Etter- og videreutdanning innen digitalisering – tilbud og behov
(NIFU Arbeidsnotat;2018:6, Working paper, 2018-08)På oppdrag fra NTNU skal NIFU kartlegge universitets- og høgskolesektorens tilbud og etterspørsel av videreutdanningstilbud innenfor temaet ‘Digitalisering’. Kartleggingen inngår som kunnskapsgrunnlag i NTNUs interne arbeid ... -
Etter- og videreutdanning ved UH: en internasjonal studie
(NIFU skriftserie;2000:17, Research report, 2000-12)Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Utvalget for utredning om norsk høgre utdanning etter år 2000 (Mjøs-utvalget). Den tar for seg høyere utdanningsinstitusjoners strategier for etter- og videreutdanning i ulike europeiske ... -
Etter- og videreutdanning ved universitetene 1998-2002: Omfang, målgruppe, finansiering og opplegg
(NIFU skriftserie;2003-31, Research report, 2003-12) -
Etter- og videreutdanning ved universitetene 1998-2002: Omfang, målgruppe, finansiering og opplegg
(NIFU skriftserie;2003-31, Research report, 2003-12)Med Kompetansereformen i 1998 var det forventninger om at flere yrkesaktive skulle ta etter- og videreutdanning, også tilbud fra universitetene. Å delta i slik utdanning er imidlertid avhengig av blant annat betalingsevnen ... -
Etterspørsel etter høyere utdannet arbeidskraft
(U-notat;1993-1, Working paper, 1993)Et av de sentrale kjerneaktivitetene ved NAVFs utredningsinstitutt er overvåking av utviklingen på det akademiske arbeidsmarkedet med utarbeidelse av perspektivanalyser for tilgang og behov for høyt kvalifisert arbeidskraft. ... -
Etterspørsel etter ulike typer arbeidskraft - metoder og modeller
(NAVF-melding;1976-7, Report, 1976-06)Rapporten gir en oversikt over metoder og modeller som har vært nyttet i arbeidet med arbeidsmarkeds- og utdanningsprognoser, og forsøker å vurdere disse nærmere, bl.a. i lys av nyere forskningsresultater. Den gir også en ... -
EU R&D Funding for Electricity Grid Technologies and the Energy Transition: Centralised versus Decentralised Transition Pathways
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In the acceleration phase transitions often increase in depth and scope, and thereby create knock-on effects for wider system structures. In the renewable energy transition, for example, higher shares of intermittent ... -
Evaluating and improving research-society relations: The role of normal and extraordinary impact
(R-QUEST Policy Brief;3, Others, 2018)Reflecting on current methods in evaluations of the societal impacts of research, this policy brief pinpoints the distinction between normal and extraordinary impact of research and the limitations of evidence-based case ... -
Evaluating Biology: A Scientometric Study of a University Biology Department
(NIFU Skriftserie;2001-6, Research report, 2001-04)In the present report, professor Per O. Seglen deals in depth with the methodological issues that arose in connection to an evaluation of the Department of Biology at the University of Oslo in 1999. His aim is neither to ...