Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2315-2334 av 2835
-
Social science research on energy: International and Norwegian studies
(NIFU STEP rapport;4-2010, Research report, 2010-02-19)This analysis indicates that energy, and environmental friendly energy especially, has increased in importance within social science publishing and also in terms of Norwegian participation in national and international ... -
Social science research on environmentally friendly energy in Norway
(NIFU Report;2016:37, Research report, 2016-11)NIFU has conducted a follow up study on social science research on environmentally friendly energy, on commission from the Research Council of Norway. The study builds on and updates a 2010 NIFU STEP report on the same subject. -
Socioeconomic indicators to monitor Norway's bioeconomy in transition
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Bioeconomy is a concept increasingly used to circumscribe that part of the economy which depends on the utilisation of biomass. Recent empirical analyses of the European Union bioeconomies have adopted a definition of ... -
Socioeconomic Indicators to Monitor Norway’s Bioeconomy in Transition
(NIFU-rapport;2020:5, Research report, 2020-01)This report gives an assessment of socioeconomic indicators for the Norwegian bioeconomy. The report is an outcome of a project funded by Innovation Norway (project no. 2019/106506) in collaboration with the Research Council ... -
Some methodological issues using labour force survey data for mobility research
(STEP Report;14-2003, Research report, 2003-07-09)The paper discusses the use of Labour Force Survey (LFS) data in mobility research. Design, conceptual, statistical, and other issues are addressed. Mobility figures emanating from Icelandic LFS and tax register data are ... -
Some Notes on Norwegian Social Science
(NAVF-melding;1975-8, Report, 1975-08)This essay is the result of an invitation to submit a paper as a contribution to the current OECD project on "the development and utilization of the social sciences". OECD wanted material illuminating the Scandinavian ... -
Sosial ulikhet i elevers vei gjennom videregående opplæring i Bergen, Barcelona og Ghent
(NIFU Innsikt;2019:17, Others, 2019-10-25)Til tross for at utdanningssystemene i Norge, Spania og Belgia er svært ulike er valgene elevene gjør i videregående opplæring forbausende like. Dette gjelder særlig for elever fra utdannede familier, og vi ser at foreldres ... -
Sosialpersonell fram til år 2000
(NAVF-melding;1981-2, Report, 1981-04)Denne meldingen analyserer de personellmessige følgene av alternative utviklingslinjer for sosialsektoren (medregnet somatiske sykehjem og hjemmesykepleie) fram til år 2000. Hovedvekten i meldingen er lagt på etterspørse ... -
Sosionomer og barnevernpedagoger: arbeidsoppgaver og kompetansebehov
(Utredningsinstituttet-rapport;1993-14, Report, 1993-12)De seneste 10-15 årene er det blitt iverksatt ulike utdanningspolitiske og organisasjonsmessige tiltak for å styrke kompetansen og bedre en vanskelig arbeidssituasjon ved sosialkontorene. I den senere tid er det dessuten ... -
Sources of inventive activity and the IPR system: An empirical analysis of a changing relationship in a small open economy (Norway)
(Doctoral thesis, 2010)This thesis examines and analyzes changing patterns of IPR use (particularly patenting) in the specific context of a national system of innovation (Norway). Norway has, like many other OECD countries, seen a significant ... -
Spesialkandidatundersøkelsen 2019 : Arbeidsmarkedssituasjonen to–tre år etter eksamen
(NIFU Arbeidsnotat;2019:18, Working paper, 2019-10)I dette arbeidsnotatet har vi undersøkt arbeidsmarkedssituasjonen til mastere som ble uteksaminert i 2016, to–tre år etter eksamen, det vil si vinteren 2019. De som ble uteksaminert i 2016, ble uteksaminert på et tidspunkt ... -
Spesialpedagogisk forskning i Norge. Forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
(NIFU rapport;2013-38, Research report, 2013-10-15)Formålet med denne rapporten er å gi en situasjonsbeskrivelse av spesialpedagogisk forskning og utviklingsarbeid i Norge. Rapporten bygger på resultater fra en bibliometrisk undersøkelse og en intervjuundersøkelse gjennomført ... -
Spill på flere strenger: Kandidatundersøkelse blant personer utdannet i skapende og utøvende musikk
(NIFU rapport;2014-10, Research report, 2014-03)Denne rapporten omhandler studenter og kandidater i utøvende musikkutdanning og er laget på oppdrag av Musikkhøgskolen og syv andre institusjoner som alle har det til felles at de har masterutdanning i utøvende musikk. -
Språk i pensumlitteratur. Bruk av norsk og engelsk i første år på grunnivå i høyere utdanning: fysikk, historie, informatikk, sosiologi og sykepleie
(NIFU rapport;2011-9, Research report, 2011-03)Undersøkelsen kartlegger faktisk bruk av norsk og engelsk i pensumlitteratur på grunnivå i høyere utdanning. Den omfatter det første året av bachelorgraden og profesjonsutdanninger for studieåret 2010–2011. Fem fag er ... -
Sprikende tendenser i nordiske lands FoU-utgifter 2015
(Nyhetsbrev;FoU-statistikken – NIFU, Others, 2016-11)Foreløpige tall fra de nordiske statistikkprodusentene viser at det i Norden til sammen ble brukt om lag 335 milliarder norske kroner (NOK) til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i 2015. Dette gir en nominell vekst på 10 ... -
Spørsmål om tid og sted: Mulighetsrom og kvalifiseringsbaner blant ungdom utenfor videregående opplæring i Finnmark
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Based on individual interviews with young people in Finnmark who have quit or taken a break from upper secondary education, this article addresses the relationship between attachment to place and perception of time. Finnmark ... -
Spørsmål om tid: En studie av arbeidsbetingelser og tidsbruk for ledere av skoler og sykehjem
(NIFU rapport;2012-18, Research report, 2012-06-05)I Melding til Stortinget nr. 19 (2009-2010) Tid til læring tok Kunnskapsdepartementet initiativ til en undersøkelse for å dokumentere tid som blir brukt til ledelse i skolen sammenlignet med andre virksomheter. I undersøkelsen ... -
Spørsmål til Skole-Norge 2011: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
(NIFU rapport;2012-5, Research report, 2012-01)I spørringen som ble gjennomført høsten 2011 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt 12 ulike temaer. Denne rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til lærere høsten 2020
(NIFU-rapport;2021:3, Research report, 2021-01)NIFU har en rammeavtale for 2017–2020 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. Temaene for ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere, skoleeiere og lærere under korona-utbruddet 2020
(NIFU-rapport;2020:13, Research report, 2020-05)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2017–2020 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ...