Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2026-2045 av 2835
-
Prestasjonsutvikling fra ungdomsskolen til første året i videregående opplæring: Delrapport 3 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'
(NIFU rapport;2012-36, Research report, 2012-10)Formålet med denne rapporten er å se i hvilken grad elevenes prestasjonsutvikling fra grunnskolens tiende trinn til første trinn i videregående opplæring VG1 påvirkes av forhold ved skole og familie. -
Prestenes arbeidsforhold
(NAVF-melding;1981-4, Report, 1981-09)Denne rapporten presenterer resultatene av en undersøkelse av prestenes arbeidsforhold. Den tar også opp andre forhold som har betydning for prestenes trivsel, som f.eks. boforholdene og ektefellens situasjon. -
Prioriteringer ved valg av videregående opplæring
(NIFU Innsikt;2024-3, Others, 2024-04-10)Ungdommer er sikret plass på en av de tre utdanningsprogrammene de ønsker seg. Men i hvilken grad er det et reelt ønske for eleven å begynne ved sitt andre- og tredjevalg? I dette notatet belyser vi motivasjon for og ... -
Priorities, strengths and comparative advantage in Norwegian research, viewed in relation to the cooperation with South Africa
(NIFU STEP Working Paper;2005:25, Working Paper, 2005-09-21)This paper deals with three issues: First it describes the Norwegian R&D system and discusses general trends and key issues in Norwegian research policy. Second, it compares comparative advantages of Norwegian research ... -
Privat finansiering av forskning, utvikling og forskningsbasert innovasjon i Norge
(OE-rapport;2023-22, Report, 2023-04-28)Regjeringen har høye ambisjoner for norsk forskning og utvikling (FoU) samt forskningsbasert innovasjon (FoUI). Investeringene i FoU skal økes til tre prosent av BNP. Næringslivets FoU skal dobles fra dagens nivå, og midlene ... -
Privatister til examen artium og realskoleeksamen
(NAVF-melding;1964-1, Report, 1964-03)Denne melding gir en del tallmessige opplysninger om privatistene til examen artium og realskoleeksamen. De følgende oversikter viser utviklingen av antallet privatister etter siste krig og privatistenes fordeling med ... -
Problems and considerations in the design of bibliometric indicators for national performance-based research funding systems
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article presents an overview of ten specific problems and considerations that are typically involved in designs of bibliometric indicators for national performance-based research funding systems (PRFS). While any such ... -
Problems in the Measurment of Government Budget Appropriations or Outlays for Research and Experimental Development (GBAORD). Results from a Norwegian Survey
(U-notat;2000-6, Working paper, 2000-03-03)In this paper we discuss problems in assessing the R&D content in the Norwegian State budget. Empirically, the paper draws on results from a survey of Norwegian ministries' interpretation of the R&D concept in general and ... -
Process Innovation in Mental Health Care: Development and implementation of clinical pathways in psychiatric hospital Vijverdal
(Publin report;D12-5, Research report, 2005-06-06) -
Produktinnovasjon, prosessinnovasjon og FoU – noen sammenhenger
(NIFU STEP-rapport;2007-38, Research report, 2007-12)Denne rapporten drøfter noen sammenhenger mellom produktinnovasjon, prosessinnovasjon og FoU, basert på data fra den norske innovasjonsundersøkelsen 2004. -
Produktivitet, pragmatisme og polarisering: Evaluering av styrings- og ledelsesmodellen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen
(NIFU STEP-rapport;2008-47, Research report, 2008-12)Universitetet i Bergen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har bedt NIFU STEP om en evaluering av den styrings- og ledelsesmodell som fakultetet implementerte i 2003. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere ... -
Produktivt samspill? Forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom næringsliv og FoU-miljøer
(NIFU rapport;2012-24, Research report, 2012-06)Denne rapporten oppsummerer et treårig forskningsprosjekt om samarbeid mellom næringslivet og den forskningsutførende sektoren i Norge, med hovedvekt på forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom universiteter/høgskoler ... -
Profesjonalisering - samfunnsbehov eller gruppeinteresse?
(NAVF-melding;1977-7, Report, 1977-10)NAVF's utredningsinstitutt arrangerte 28.-30. april 1977 en konferanse på Lysebu ved Oslo over emnet profesjonalisering. Denne rapport inneholder de foredrag som ble holdt på konferansen og en noe forkortet gjengivelse av ... -
Profesjonelle nettverk i nasjonale innovasjonssystemer: Forprosjektrapport
(STEP Report;5-2001, Research report, 2001-06) -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningene: Status og endringer over tid ved fem grunnskolelærerutdanninger i Norge (2019–2021)
(NIFU Arbeidsnotat;2022-2, Working paper, 2022-04)Grunnskolelærerutdanningene ved fem universiteter og høyskoler fikk i 2017 prosjektmidler fra Kunnskapsdepartementet for å styrke lærerutdanningenes arbeid med profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Prosjektene startet ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger
(NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ... -
Profesjonsutdannedes overgang fra utdanning til arbeid: Arbeidsmarkedstilpasning, yrkesverdier og tilfredshet med arbeid og utdanning
(NIFU rapport;2012-13, Research report, 2012-02)Formålet med denne rapporten er å presentere hovedresultater fra «Kandidatundersøkelsen av profesjoner». Dette er en undersøkelse av ti ulike grupper kandidater som fullførte en høyere utdanning våren 2008. De fleste av ... -
Professional educational programmes under pressure. Organizational challenges related to strengthening research
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Higher education institutions embed a large variety of organizational practices regarding how to organize, plan, and implement managerial decisions and processes. This variation is amongst others related to the multiple ... -
Professional higher education institutions as organizational actors
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Organizational actorhood is a term that has gained prominence in literature about higher education as a way to describe some of the key global change processes with emphasis on organizational accountability, formalization ... -
Professional or student identity and commitment? Comparing the experience of nursing students with literature on student success
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Improving the rates of continuation and completion of nursing students is a priority to ensure there are sufficient qualified staff to deliver national healthcare services. In the literature, which is predominantly informed ...