Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 162-181 av 2835
-
Bringing home the bacon: the relationship between firm characteristics and participation in EU Horizon 2020 projects
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Why some countries are more successful than others at securing European research and innovation grants is a question that has recently received significant attention in the research and policy communities. This article ... -
Broad online learning EdTech and USA universities: symbiotic relationships in a post-MOOC world
(Journal article; Peer reviewed, 2018-11-04)From 2012 USA universities entered new partnerships with private sector companies including Silicon Valley start-up Coursera. Coursera spearheads a new broad online learning segment of the fast growing global ‘educational ... -
Bruk av digital teknologi i høyere utdanning – en kunnskapsoppsummering
(NIFU Innsikt;2023-2, Others, 2023-03-31)Gjennom en systematisk kunnskapsoppsummering har vi sett nærmere på hvordan digital teknologi brukes i høyere utdanning. Vi ser på ordinære undervisningssituasjoner, med fokus på studenter og undervisere. Kunnskapsoppsummeringen ... -
Bruk av forskning: Fasettert begrep – mange forklaringsmodeller
(NIFU STEP-rapport;2-2006, Research report, 2006-06)Denne rapporten kommer i forlengelsen av Norges forskningsråds strategiske instituttprogram Profiling Output in Norwegian Research (1999 – 2001). Som et resultat av instituttets arbeid med programmet, ble det klart at det ... -
Bruk av IKT i høyere utdanning: Institusjonelle valg og organisatoriske konsekvenser
(NIFU-rapport;8-2002, Research report, 2002-12)Denne rapporten er en del av en større internasjonal sammenlignende studie knyttet til bruk og anvendelse av IKT i høyere utdanning. Prosjektet er finansiert av Utdannings- og forskningsdepartementet i Norge, Center for ... -
Bruk av IKT som læringsverktøy i høyere utdanning: Case-studier av Universitetet i Lund og Ålborg
(NIFU Skriftserie;2000-4, Research report, 2000-05)Bruken av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi vil medføre store utfordringer for undervisning og forskning ved institusjonene for høgre utdanning. Om sektoren vil lykkes i å utnytte de mulighetene teknologien gir, ... -
Bruk av karriereveiledningstjenester i høyere utdanning, med vekt på Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:21, Working paper, 2006-05)Mange læresteder har de siste årene etablert karrieresentre. Et viktig formål med karrieresentrene er å bistå studenter med karriereplanlegging og være til hjelp i forbindelse med jobbsøking. Formålet med dette arbeidsnotatet ... -
Bruk av søkekanaler blant nyutdannede akademikere
(NIFU skriftserie;2002-12, Research report, 2002-05)Siden 1995 har kandidatundersøkelsene fra NIFU inneholdt spørsmål om bruk av søkekanaler. Med søkekanaler i arbeidsmarkedet siktes det til de metoder og de kanaler arbeidssøkere bruker for å komme i jobb. I denne rapporten, ... -
Bruken av læringsutbyttebeskrivelser: En kunnskapsoppsummering
(NIFU-rapport;2022:29, Research report, 2022-12)NIFU har på vegne av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) laget en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering om bruken av læringsutbyttebeskrivelser i høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning. ... -
Brukerundersøkelse av De nasjonale forskningsetiske komiteer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:15, Working paper, 2006-04)Dette notatet dokumenterer resultatene fra en nettbasert brukerundersøkelse av De nasjonale forskningsetiske komiteer, gjennomført av NIFU STEP i januar/ februar 2006. Hovedbildet som framkommer i undersøkelsen er at De ... -
Building lasting relationships: Evaluation of the Fulbright Norway subsidy scheme
(NIFU-rapport;45-2014, Research report, 2014-12-01)The Norwegian government should utilize the Fulbright Program to a greater extent to support policy goals for the internationalization of higher education and research. This evaluation has demonstrated that there is more ... -
Building multi-system nexuses in low-carbon transitions: Conflicts and asymmetric adjustments in Norwegian ferry electrification
(Peer reviewed; Journal article, 2023)While nexus research in sustainability science has investigated the consequences of connected systems, it has paid less attention to the processes of building nexuses which is becoming increasingly important in low-carbon ... -
Business model innovation for sustainability through localism
(Chapter; Peer reviewed, 2019)This chapter explores localism as a strategy for business model innovation for sustainability through a case study of four small Norwegian fashion companies that try to establish a local value chain in Norway. The study ... -
Byråkratisering av universitetene? Dokumentasion og analyse av administrativ endring
(NIFU-rapport;1996-3, Report, 1996-06)I denne rapporten stilles det spørsmål ved om universitetene gjennomgår en byråkratiseringsprosess. Formålet er å undersøke om det har vært en økning i det vitenskapelige personalets administrative byrder, og å klarlegge ... -
Bærekraft og grønn omstilling i universitets- og høyskolesektoren
(NIFU Innsikt;2022:6, Others, 2022-06)En gjennomgang av sentrale strategidokumenter for universiteter og høyskoler i Norge viser at det er store variasjoner i hvilken grad lærestedene vektlegger og arbeider med bærekraftig omstilling. Selv om noen universiteter ... -
Børs- Kontor - Katedral. Evaluering av NAVFs utredningsinstitutt
(Report, 1990-06-08)Evalueringsutvalget og organisasjonsutvalget for NAVF’s Utredningsinstitutt ble begge oppnevnt av NAVF våren 1989. Organisasjonsutvalget avsluttet sitt arbeid i april 1990, og Evalueringsutvalget hadde sitt siste møte 8. ... -
Calling energy inequalities into the transition agenda
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The presented perspective paper delivers insights into the complex problem of energy inequalities in the context of the Russian invasion of Ukraine. The war resulted in a loss of stability in Europe's energy system and ... -
Campus-prosjektene ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnsutredning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:16, Working Paper, 2005-07-01)Etter henvendelse fra Høgskolen i Hedmark fikk NIFU STEP i mai 2005 i oppdrag å utforme en bakgrunnsutredning som skal utgjøre et kunnskapsgrunnlag for de ulike Campus-prosjektene ved høyskolen. -
Can school nurses improve the school environment in Norwegian primary schools? A protocol for a randomized controlled trial
(Journal article; Peer reviewed, 2019-06-11)This protocol describes a randomized controlled trial where additional school nurse resources are assigned to work systemically with schools to improve the school environment and reduce bullying among and absence of 5th–7th ...