Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2404-2423 av 2835
-
Stayere, sluttere og returnerte: Om 9756 ungdommer på Østlandet og deres karriere i videregående opplæring frem til midten av det tredje skoleåret
(Skriftserie;2005-6, Research report, 2005-04)Dette er tredje underveisrapport i prosjektet ’Bortvalg og kompetanse’. Prosjektet gjennomføres av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. -
Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfag
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The articles featured in this special issue aim to investigate the importance of places and social space for the understanding of young people's educational choices, vocational aspirations, and educational results in Norway. ... -
Steering approaches in higher education: Comparing Norway, Sweden, Finland, the Netherlands and UK (England)
(NIFU Report;2016:35, Research report, 2016-10)This report was commissioned by the Danish Ministry of Higher Education and Science and examines steering approaches in five European countries in light of recent trends in higher education governance and steering. -
Steering the Direction of Research through Organizational Identity Formation
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Public research organizations respond to external pressures from national research evaluation systems, performance-based funding systems and university rankings by translating them into internal goals, rules and regulations ... -
Stianalyser til NIFU-rapport 2020:2. Utrykt vedlegg til rapporten Fra 16 til 30. Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002
(NIFU Arbeidsnotat;2020-3, Working paper, 2020-09-02)Dette arbeidsnotatet presenterer detaljerte stianalyser til studien hvis hovedfunn er formidlet i rapporten Fra 16 til 30 (Markussen, Daus, og Hovdhaugen, 2020). Stianalyser hjelper oss å se hvordan variabler sammen forklarer ... -
Stiftelsen Studies in Technology, Innovation and Economic Policy (STEP-group). En evaluering
(Report, 2001-08)Policy (STEP-group) er gjennomført av Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) etter oppdrag fra Norges forskningsråd. Evalueringsoppdraget omfattet også Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU). Evalueringene ... -
Stipendiater og doktorgradsgjennomføring
(NIFU rapport;2012-29, Research report, 2012-08-15)I 2009 publiserte NIFU STEP rapporten Gjennomstrømning i doktorgradsutdanningen, som blant annet ga en oversikt over hvor stor del av stipendiatene i perioden 1981-2003 som hadde fullført studiet og hvor lang tid de brukte ... -
Stipendiaters arbeidsvilkår og karriereforventninger: En undersøkelse av Forskerforbundets stipendiatmedlemmer
(NIFU STEP rapport;2009-38, Research report, 2009-11)Denne rapporten ser på norske doktorgradsstipendiaters arbeidsvilkår og karriereforventninger. Rapporten er basert på analyser av eksisterende datakilder om stipendiater og doktorgradsstudenter i Norge, samt en spørreundersøkelse ... -
Stipendprogram for NUFU-tilknyttet forskningssamarbeid med utviklingsland: En gjennomgang og vurdering
(NIFU Skriftserie;2001-2, Research report, 2000-12)Utenriksdepartementet har gitt Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) i oppdrag å foreta en gjennomgang og vurdering av omfang og innretning for en eventuell videreføring av NUFUs rekrutteringsstipendprogram. ... -
Store forskningsfasiliteter - finansieringsordninger og utfordringer for drift, vedlikehold og fornyelse
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:34, Working paper, 2006)Rapporten presenterer en undersøkele av driftsbetingelsene for en del større norske forskningsfasiliteter, i hovedsak innenfor det teknisk-naturvitenskapelige fagområdet. Hovedformålene med undersøkelsen har vært å kartlegge ... -
Strategic technology alliances by European firms since 1980: questioning integration?
(STEP Report;4-1998, Research report, 1998-04) -
Strategier og metoder for kvalitetsutvikling: En drøfting av noen sentrale forslag og synspunkter hos Mjøsutvalget
(NIFU Skriftserie;2001-10, Research report, 2001-05)Mjøsutvalget har skapt debatt i Norge med sitt brede perspektiv og mange forslag knyttet til utviklingen av norsk høyere utdanning og forskning. Utvalget hevder selv at kvalitet og kvalitetshensyn har vært en særlig viktig ... -
Strategisk forskning - Kommentarer til et forskningspolitisk begrep
(NAVF-rapport;1992-5, Report, 1992-03)I denne rapporten gjennomgås og analyseres sentrale deler av den internasjonale litteraturen som behandler klassifisering av forskningsinnsats på ulike hovedkategorier. Strategisk forskning er en slik kategori som bl.a. ... -
Strategisk utvikling av studieporteføljen ved Høgskulen i Volda : Et kunnskapsgrunnlag
(NIFU-rapport;2018:24, Research report, 2018-08)På oppdrag fra Høgskulen i Volda (HVO) har NIFU gjennomført en kartlegging av høgskolens studieportefølje. Høgskolens profil kjennetegnes blant annet av en medieutdanning med stor nasjonal synlighet og rekruttering og et ... -
Strategiske satsinger ved Høgskolen i Vestfold: En vurdering av resultater og virkemidler
(NIFU STEP-rapport;2008-30, Research report, 2008-09)Høgskolen i Vestfold har bedt NIFU STEP om en evaluering av de strategiske satsingsområdene til høgskolen. Denne evalueringen er tenkt å inngå i høgskolens videre arbeid med profilering og oppbygging av spisskompetanse ... -
Strategiske universitetsprogrammer og avansert vitenskapelig utstyr - erfaringer og synspunkter ved de fire universitetene
(NIFU skriftserie;1998:17, Research report, 1998-11)NIFU har på oppdrag fra Norges forskningsråd, Område for naturvitenskap og teknologi gjennomført en kartlegging av erfaringer og synspunkter med strategiske universitetsprogrammer og avansert vitenskapelig utstyr ved de ... -
Strategiske valg og institusjonelle konsekvenser: Organisasjonsutvikling ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
(NIFU skriftserie;2002-18, Research report, 2002-08)Styret ved Høgskolen i Sør-Trøndelag vedtok i 2001 at høgskolen skulle igangsette et prosjekt i forhold til å utvikle ledelsesfunksjonen og organisasjonen sett i lys av den strategiplan som høgskolen har vedtatt for perioden ... -
Strengthening the strategic capacity of public universities: The role of internal governance models
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Governments in Europe have emphasized the development of more autonomous public universities over the last couple of decades. Often, the aim of these reform policies has been to stimulate to a more competitive and agile ... -
Striking roots: Place attachment of international migrants, internal migrants and local natives in three Norwegian rural municipalities
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Based on responses to a survey of international migrants and Norway-born residents in three rural municipalities, this article analyses place attachment at various levels of scale. It compares international migrants to ... -
Struktur og dynamikk i kunnskapsbaserte næringer i Oslo
(STEP Report;10-1998, Research report, 1998-06)